Artikel top billede

På sporet af omkostningerne ved BI

Midt i BI-feberen svigter overblikket over omkostningerne, mener Aberdeen Group.

Virksomhedernes behov for rapporter og analyse i beslutningsarbejdet er nærmest uætteligt. Senest har en ny undersøgelse fra amerikanske Aberdeen Group vist, at 4.300 virksomheder peger på den teknologi, der kan få størst effekt på forretningen i de kommende år.

Og it-afdelingerne føler trang til at give virksomhedens chefer og deres krævende slutbrugere præcis, hvad de vil have og har behov for – selv hvis det står klart, at afdelingen ikke har de nødvendige færdigheder til udvikling og integration af applikationer.

I travlheden med at opnå BI-lykke, efterlades mange spørgsmål om de samlede omkostninger i udgangspunktet ubesvarede hos mange virksomheder. Det er der måske en god grund til.

"Det er en besværlig ting at afgøre. For der er ingen standard for et BI-scenarie," siger David Hatch, der chef for BI-analyser hos Aberdeen Group.

Dataintegration

Hatchs undersøgelser peger på, at de virksomheder, der for nyligt er gået i gang med business intelligence, opdager omkostninger fra flere områder.

Det første og mest betydelige er, ifølge Hatch, presset for at forbedre data-integration mellem forskellige applikationer (bemærket af 42 procent af respondenterne).

Ud fra interviews med de, der tog del i undersøgelsen, bemærker Hatch at "denne ene faktor kan afgøre, om et BI-tiltag vil have succes, eller om det vil fejle."

"Det, jeg påviser, er, at virksomheder ikke rigtigt forstår omfanget af dataadministrations-udfordringerne ved BI, før de går i gang," fortæller Hatch.

Og hvis den interne it-afdeling ikke har evnerne eller ressourcerne til at løse disse data-udfordringer, så kan det blive dyrt for virksomheden.

"Man vil være nødt til at investere internt eller søge hjælp udefra," udtaler Hatch og tilføjer: "Og begge er dyre løsningsmodeller."

Fortsættes...

Brugerproblemer vokser

Aberdeen Groups undersøgelse viser også, at it-afdelingerne ofte har problemer i forbindelse med:

• Implementering af business intelligence til flere slutbrugere (29 procent).
• Forbedring brugervenlighed for ikke-tekniske brugere (27 procent).
• Hurtig udvikling af skræddersyede BI-muligheder (19 procent).

Uløst og i kombination udgør de tre en overhængende risiko for at brugerne ikke tager løsningen til sig og gør det næsten umuligt at kortlægge de samle udgifter eller TCO ved en BI-løsning.

Selv hvis brugerne i høj grad tager løsningen til sig, og BI-anvendelsen er høj, risikerer hver af de tre udfordringer at skabe problemer.

"De fleste virksomheder starter i det små med BI og vokser derfra. Men så snart det kommer op i enterprise-størrelse, kan nogle af disse problemer godt gå hen at blive fæle," siger Hatch.

For meget fokus på TCO

David O'Connell, senioranalytiker ved Nucleus Research, som dækker BI, mener, at mens de samlede omkostninger er vigtige, så ser han for øjeblikket en anden type problem.

"Jeg tror, virksomheder bruger for meget tid på TCO (samlede omkostninger) og for lidt tid på at identificere og vurdere opnåeligt udbytte," siger David O'Connell.

"Hvis man stræber efter at minimere omkostningerne, vil man samtidig minimere funktionalitet, adoption, fordele og i sidste ende ROI (return on investment eller afkastet af investeringen, red.)."

Han ser nye muligher i BI som lejesoftware eller software as a service løsninger, som tilbyder hurtigere implementering og lavere startomkostninger.

"Fleksibilitet som denne er vigtig. Uden den vil projekter med et potentielt højt afkast af investeringen dø på tegnebrættet under omkostningsanalysen," siger O'Connell.

Det er efter hans mening den virkelige skjulte omkostning ved BI-implementering: At det slet ikke bliver til noget.

Fortsættes...

BI-mestrenes hemmeligheder

Under analysen af dataene fra Aberdeen-undersøgelsen, har chfen for BI-analysen David Hatch identificeret de tre bedste strategier brugt af virksomheder, der er bedst inden for sin kategori, til at administrere de samlede omkostninger eller TCO i business intelligence.
Der måles i tre kategorier:

• Tid til gennemførelse af BI-projekter.
• Overholdelse af budgettet BI-projekter.
• Omkostning per bruger af BI-applikationer.

Disse virksomheder forstod, hvad slutbrugerkravene var for BI-applikationer. De var i stand til at identificere datakilder til BI-applikationer. Og de definerede virksomhedsregler og -beregninger, som er påkrævede for rapportering og analyser.

Slutbrugernes behov

Ikke overraskende er det at forstå, hvad slutbrugeren vil have, en altafgørende faktor, bemærker Hatch.

"Dette fremhæver vigtigheden af at planlægge BI-implementeringer baseret på brugerkrav som en primær faktor i administration af omkostninger," skriver han i undersøgelsesrapporten.

"Hvis slutbrugerkravene ikke forstås fra starten, vil en masse tid og energi ende med at være spildt."

O'Connell foreslår, at virksomheder forfølger BI-projekter, som de ved, vil resultere i konkrete fordele.

"Med dette mener jeg taktiske fordele såsom forbedret produktivitet, fortætning af værdikæden eller salgsforbedringer," forklarer han.

"Brug disse fordele til at betale for det større, mere indirekte udbytte såsom forøget synlighed og bedre mulighed for at opdage og reagere på forandringer i markedet."

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere