IBM-direktør efter gigantnedbrud: Det sker ikke igen

IBM påtager sig det fulde ansvar for driftsnedbrudet i flere af Danmarks største virksomheder. "Det sker ikke igen," siger IBM’s administrerende direktør, Lars Mikkelgaard-Jensen.

Artikel top billede

IBM's topchef Lars Mikkelgaard-Jensen vil ikke kommentere muligheden for erstatning til de af IBM's kunder, der har lidt tab i forbindelse med virksomhedens største nedbrud.

Datoen 9. april har en særlig betydning for danskerne. Tyske tropper rullede over grænsen og holdt landet besat i fem forbandede år.

I IBM’s danske afdeling har datoen nu fået en betydning mere. Nemlig som dagen, da en komponent i it-gigantens netværk løb løbsk, og sendte en række af virksomhedens store kunder, der tæller Danmarks største virksomheder, til tælling.

Carlsberg kunne ikke producere øl. Danske Banks kunder i Finland kunne ikke bruges deres kreditkort. De ansatte i A.P. Møller-Mærsk kunne ikke sende emails. DSV tabte overblikket over deres flåde af lastbiler. Mælkeforsyningen fra Arla var truet.

Knock-out’et var udløst af en simpel fejl i en switch i IBM’s datacenter.

”Det var en switch, der begyndte at sende voldsom trafik ind i vores netværk. Vi har fundet fejlen, og vi har rettet fejlen, så det sker ikke igen,” siger Lars Mikkelgaard-Jensen, administrerende direktør i IBM, til Dagbladet Børsen.

Kunderne skælder ud

Kunderne var ikke glade. Både Carlsberg og Danske Bank gik i pressen og skældte ud.

Hos IBM undrer man sig stadig over, at en simpel komponent kunne udløse et sådan kaos.

”Det der skete var ganske usædvanligt. Men vi mangler stadig fuldt ud at forstå, hvorfor en fejl omkring en switch kunne få ultimativ betydning for to af vores systemer. Det var den samme information, der lå og kørte igen og igen og til sidste var hele nettet fuldt belastet,” siger Lars Mikkelgaard-Jensen til Børsen.

Han erkender, at ansvaret alene hviler på IBM, selvom netværksudstyret fra Cisco kom under mistanke.

”IBM har det fulde ansvar, uanset hvad der har udløst problemet.”

Tab af tillid

Selvom systemerne hos de store kunder atter er oppe at køre, og selvom IBM-chefen lover, at det ikke vil ske igen, står han og IBM tilbage med et problem, som kan have langtrækkende konsekvenser.

For virksomhedernes forretningskritiske systemer tåler meget dårligt, at deres it-leverandør ikke sikrer dem 100 procent oppe-tid.

De får ganske enkelt ikke det, de betaler for.

”(..) Vores kunder har lagt deres it-drift hos os, fordi de har tillid til, at vi er dybt professionelle og gør vores yderste. Så denne sag piner da mig og i udpræget grad hele vores driftsorganisation,” siger Lars Mikkelgaard-Jensen.

Ingen kommentarer til erstatning

Det er ikke første gang, IBM’s store kunder mister forretning, når leverandøren svigter.

I 2003 havde Danske Bank et IBM-forårsaget nedbrud, der i fem dage lukkede for pengeoverførelser for bankens it-systemer og bankens godt halve million netkunder.

Nedbruddet udløste et forlig og en erstatning fra IBM til Danske Bank, der selv måtte punge mellem 40 og 50 millioner kroner ud i erstatning til de kunder, der blev ramt af det lange nedbrud.

Lars Mikkelgaard-Jensen vil ikke sige, om IBM også denne gang kommer til at kompensere sin store kunde.

”Det er et oplagt spørgsmål. Men det er sådan, at det er reguleret i de enkelte kontrakter, som jeg ingen kommentarer har til.”

Annonceindlæg fra DE-CIX

At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Netcompany A/S

IT Consultant

Nordjylland

Rambøll Management Consulting

Senior Software Engineer

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly