HP's nye storage-satsning ramt af nedbrud

HP's splinternye Upline-tjeneste har været sat ud af drift i næsten en uge på grund af tekniske vanskeligheder med en enkelt brugers konto.

Computerworld News Service: Ifølge Hewlett-Packard vil virksomhedens ny online storage-tjeneste beskytte dine data "uanset, om din hardware bryder sammen, du mister din computer eller katastrofen rammer."

Men katastrofen ser dog ud til at have ramt HP. Virksomhedens Upline-tjeneste, der blev lanceret 7. april, har været sat ud af drift i næsten en uge på grund af tekniske vanskeligheder med en enkelt brugers konto.

HP arbejder på at løse problemet, og tjenesten kan være oppe igen allerede denne uge, udtaler HP-talskvinde Sheila Watson.

"HP valgte midlertidigt at indstille Upline-tjenesten for at undersøge, hvad, vi mener, er en isoleret teknisk fejl. Vi forventer, at Upline-tjenesten igen er tilgængelig for brugere denne uge," udtaler Watson.

Hun afviser at kommentere på antallet af brugere, der påvirkes af tjenestens nedetid.

Filer på Upline, som er en tjeneste til at tage backup af og lagre digitalt indhold, vil forblive intakte, ifølge Watson. HP lancerede Upline-tjenesten efter virksomhedens nylige opkøb af Opelin, som var en virksomhed, der tilbød online storage-tjenester.

Ubegrænset online-lager

HP informerede oprindeligt brugere om indstillingen af tjenesten i sidste uge og tilbød en fuld godtgørelse til amerikanske brugere, ifølge Watson. Tjenesten koster mellem 25 og 40 kroner om måneden for ubegrænset online lagerplads til professionelle eller hjemmebrugere.

Brugere rapporterer om problemer i klientsoftwaren til at uploade og synkronisere filer med tjenesten, men er dog glade for HP's beslutning om godtgørelse.

Blogger Derek Pegritz kalder Upline en god idé, der er forfærdeligt udført, og bemærker, at softwaren er forsvundet uforklarligt på trods af adskillige installationer.

"Softwaren crashede ikke engang, den forsvandt bare," skrev Pegritz.

"Kun $60 (280 kroner, red.) om året for at lave backup af bogstaveligt talt al ens data? Der får man seriøst noget for pengene … men ikke hvis Upline ikke engang kan holde den klientsoftware, som man har brug for, kørende længe nok til, at der kan uploades en enkelt mappe med Microsoft Word-dokumenter. Ynkeligt," skriver Pegritz.

Udover at være ude af stand til at synkronisere gigabytes af data, fik klientsoftwaren en anden bruger til at bekymre sig om sikkerheden.

"Da jeg kontrollerede det, blev jeg opmærksom på, at applikationen pludseligt havde forbundet mig til en anden persons konto," skriver 'Ridz' i en kommentar på TechCrunch.

"Jeg tænker bare på, om en anden er blevet logget ind på MIN konto, og om MINE data kunne være endt i nogen andens konto," skriver Ridz.

Tjenestens nedbrud i de tidlige stadier kan være en del af årsagen bag de voksende problemer med at udvikle tjenesten, skriver en anden bruger.

"De havde tilsyneladende et par problemer… og idet tjenesten er relativ ny… så er jeg ikke overrasket," skriver 'Jon', i en kommentar på TechCrunch.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere