Artikel top billede

Mini-basestationerne bliver også kaldt femtoceller, og er målrettet private kunder og mindre virksomheder.

Telia lun på mini-mobilmaster til danskernes hjem

Telia i Danmark tester mini-mobilmaster til hjemmebrug - også kaldet femtoceller. Teknologien følges også nøje af Telias 3G-konkurrenter.

Telia tester et nyt våben, der der skal give det svenske teleselskab større gennemslagskraft på det danske mobil- og bredbåndsmarked.

Den nye satsning er mini-basestationer, der groft sagt fungerer som de 3G-master, der fylder godt op i det danske landskab.

Telias testmodeller har dog en meget lavere sendestyrke og er mindre iøjnefaldende, da mini-mobilmasterne kun er designet til at dække en lejlighed eller et hus.

Testmodellerne er leveret af teleudstyrsleverandøren Alcatel-Lucent, og de er på størrelse med (og ligner) et bredbåndsmodem.

Mini-basestationerne bliver også kaldt femtoceller, og er målrettet private kunder og mindre virksomheder.

Telia-koncernen gennemfører sideløbende med testen i Danmark en lignende test i Litauen.

Indtil videre har Telia testet femtocellerne internt i den danske afdeling, men nu er tiden kommet til at udvide den til eksterne brugere, fortæller Telias tekniske direktør i Danmark, Henrik Juel Nielsen.

"Testen er gået gnidningsfrit, men det er jo også teknikere, der har anvendt femtocellerne. Nu bliver det spændende at se, hvad der sker, når kunder uden de store tekniske forudsætninger skal afprøve teknologien," siger han.

Fortsættes...

Få dit eget mobilnet i hjemmet

Femtocellen fungerer i princippet sådan, at kunden får sit eget lille 3G-mobilnet, der kan installeres på samme måde som et trådløst (Wifi) netværk. Det betyder, at basestationen skal kobles til en eksisterende ADSL-bredbåndsforbindelse.

Teknologien åbner for, at kunden kan bruge samme telefon til fastnet- og mobiltelefoni.

Samtidig kan mini-basestationen være med til at rette op på et af 3G-telefoniens helt store handicap, nemlig at samtalekvaliteten på 3G-mobilen inden for hjemmets fire vægge ofte er dårlig.

Med en mini-mobilmast i hjemmet er det ifølge Telia og Alcatel/Lucent ikke længere et problem.

Derudover slipper 3G-kunden for at dele basestation med flere brugere, hvilket også kan øge hastigheden på det mobile bredbånd.

Blandt ulemperne kan være, at man skal finde plads til (endnu) en boks i hjemmet eller på kontoret.

Samtidig kan den megen virak om mobilstråling fra 3G-master sikkert få en del til at overveje sagen nøje, før de placerer en mini-mobilmast inden for hjemmets fire vægge.

Telias tekniske direktør, Henrik Juel Nielsen, mener ikke, at der er grund til bekymring:

"Der kommer ikke mere stråling fra femtocellen, end der kommer fra en almindelig trådløs bredbåndsforbindelse," siger han.

Kan femtoceller rette op på UMA-flop?

Femtocellerne virker på mange måder som en fortsættelse af Telias Home Free-løsning, der er baseret på Unlicensed Mobile Access, eller UMA, som er en teknologi, der tilbyder roaming mellem det traditionelle 2G-mobilnetværk (GSM), når man er ude og et trådløst netværk koblet op til en bredbåndslinje derhjemme.

Konvergens-produkter som Home Free har hidtil skuffet fælt, og de er endnu ikke blevet de store forbrugerhit for teleselskaberne.

Det skyldes blandt andet, at det er besværligt for kunden at finde og konfigurere mobiltelefoner, der fungerer smertefrit på både GSM- og Wifi-netværk.

Femtoceller kan tilsyneladende fjerne denne hindring og fungerer med hvilken som helst 3G-telefon uden specielle netværksindstillinger.

"Jeg vil gerne understrege, at vi fortsat satser stort på vores Home Free-løsning, der er udviklet herhjemme og har spredt sig til Sverige og Norge," siger Henrik Juel Nielsen, der ikke anser femtocellerne for at skulle afløse, men derimod supplere, Home Free-løsningen.

"Home Free og femtoteknologien er begge skridt i retning mod migration fra fast til mobil kommunikation i hjemmet. Lidt længere ude i fremtiden bliver dette suppleret af 3G Gateways, og så begynder vi virkelig at kunne tale om en mobil kommunikationsrevolution i hjemmet," siger han.

FORTSÆTTES

IDC: Stort potentiale, men glem ikke UMA-flop

Telia er langt fra det eneste europæiske teleselskab, der afprøver mulighederne med femtoceller. Det gør for eksempel T-Mobile og Vodafone også, og herhjemme følger de øvrige tre teleselskaber med en 3G-licens udviklingen tæt.

Sådan lyder meldingen i hvertfald fra mobilselskabet 3, der dog ikke har konkrete planer om tests eller udrulninger i Danmark.

Samme svar kommer fra Sonofons pressechef Peter Glüsing, der gør opmærksom på, at Sonofons moderselskab Telenor tester femtoceller på livet løs i Norge. TDC har også tænkt sig at teste teknologien.

Teleanalytiker Brian Troelsen fra analysehuset IDC vurderer, at det er med god grund, at mobilselskaberne er interesserede i femtocelle-teknologien.

"Femtoceller er spændende for mobilselskaberne, fordi de eksempelvis kan spare penge på udbygningen af 3G-netværket, og de kan få mere udstyr ud at stå hos kunderne, hvilket som regel betyder, at de bliver hos teleselskabet længere," siger han.

Han advarer samtidig mod, at teleselskaberne lader sig rive med og kaster sig ud i det teleanalytikeren betegner som "en ny UMA-fiasko."

"UMA er jo aldrig blevet det store hit, som mange forudså for få år siden, så teleselskaberne skal være varsomme," siger han

Hos IDC forudser man, at markedet for femtocelle-baserede tjenester i Vesteuropa vil vokse til en værdi af 4,2 milliarder kroner i 2011.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere