Telia lun på mini-mobilmaster til danskernes hjem

Telia i Danmark tester mini-mobilmaster til hjemmebrug - også kaldet femtoceller. Teknologien følges også nøje af Telias 3G-konkurrenter.

Artikel top billede

Mini-basestationerne bliver også kaldt femtoceller, og er målrettet private kunder og mindre virksomheder.

Telia tester et nyt våben, der der skal give det svenske teleselskab større gennemslagskraft på det danske mobil- og bredbåndsmarked.

Den nye satsning er mini-basestationer, der groft sagt fungerer som de 3G-master, der fylder godt op i det danske landskab.

Telias testmodeller har dog en meget lavere sendestyrke og er mindre iøjnefaldende, da mini-mobilmasterne kun er designet til at dække en lejlighed eller et hus.

Testmodellerne er leveret af teleudstyrsleverandøren Alcatel-Lucent, og de er på størrelse med (og ligner) et bredbåndsmodem.

Mini-basestationerne bliver også kaldt femtoceller, og er målrettet private kunder og mindre virksomheder.

Telia-koncernen gennemfører sideløbende med testen i Danmark en lignende test i Litauen.

Indtil videre har Telia testet femtocellerne internt i den danske afdeling, men nu er tiden kommet til at udvide den til eksterne brugere, fortæller Telias tekniske direktør i Danmark, Henrik Juel Nielsen.

"Testen er gået gnidningsfrit, men det er jo også teknikere, der har anvendt femtocellerne. Nu bliver det spændende at se, hvad der sker, når kunder uden de store tekniske forudsætninger skal afprøve teknologien," siger han.

Fortsættes...

Få dit eget mobilnet i hjemmet

Femtocellen fungerer i princippet sådan, at kunden får sit eget lille 3G-mobilnet, der kan installeres på samme måde som et trådløst (Wifi) netværk. Det betyder, at basestationen skal kobles til en eksisterende ADSL-bredbåndsforbindelse.

Teknologien åbner for, at kunden kan bruge samme telefon til fastnet- og mobiltelefoni.

Samtidig kan mini-basestationen være med til at rette op på et af 3G-telefoniens helt store handicap, nemlig at samtalekvaliteten på 3G-mobilen inden for hjemmets fire vægge ofte er dårlig.

Med en mini-mobilmast i hjemmet er det ifølge Telia og Alcatel/Lucent ikke længere et problem.

Derudover slipper 3G-kunden for at dele basestation med flere brugere, hvilket også kan øge hastigheden på det mobile bredbånd.

Blandt ulemperne kan være, at man skal finde plads til (endnu) en boks i hjemmet eller på kontoret.

Samtidig kan den megen virak om mobilstråling fra 3G-master sikkert få en del til at overveje sagen nøje, før de placerer en mini-mobilmast inden for hjemmets fire vægge.

Telias tekniske direktør, Henrik Juel Nielsen, mener ikke, at der er grund til bekymring:

"Der kommer ikke mere stråling fra femtocellen, end der kommer fra en almindelig trådløs bredbåndsforbindelse," siger han.

Kan femtoceller rette op på UMA-flop?

Femtocellerne virker på mange måder som en fortsættelse af Telias Home Free-løsning, der er baseret på Unlicensed Mobile Access, eller UMA, som er en teknologi, der tilbyder roaming mellem det traditionelle 2G-mobilnetværk (GSM), når man er ude og et trådløst netværk koblet op til en bredbåndslinje derhjemme.

Konvergens-produkter som Home Free har hidtil skuffet fælt, og de er endnu ikke blevet de store forbrugerhit for teleselskaberne.

Det skyldes blandt andet, at det er besværligt for kunden at finde og konfigurere mobiltelefoner, der fungerer smertefrit på både GSM- og Wifi-netværk.

Femtoceller kan tilsyneladende fjerne denne hindring og fungerer med hvilken som helst 3G-telefon uden specielle netværksindstillinger.

"Jeg vil gerne understrege, at vi fortsat satser stort på vores Home Free-løsning, der er udviklet herhjemme og har spredt sig til Sverige og Norge," siger Henrik Juel Nielsen, der ikke anser femtocellerne for at skulle afløse, men derimod supplere, Home Free-løsningen.

"Home Free og femtoteknologien er begge skridt i retning mod migration fra fast til mobil kommunikation i hjemmet. Lidt længere ude i fremtiden bliver dette suppleret af 3G Gateways, og så begynder vi virkelig at kunne tale om en mobil kommunikationsrevolution i hjemmet," siger han.

FORTSÆTTES

IDC: Stort potentiale, men glem ikke UMA-flop

Telia er langt fra det eneste europæiske teleselskab, der afprøver mulighederne med femtoceller. Det gør for eksempel T-Mobile og Vodafone også, og herhjemme følger de øvrige tre teleselskaber med en 3G-licens udviklingen tæt.

Sådan lyder meldingen i hvertfald fra mobilselskabet 3, der dog ikke har konkrete planer om tests eller udrulninger i Danmark.

Samme svar kommer fra Sonofons pressechef Peter Glüsing, der gør opmærksom på, at Sonofons moderselskab Telenor tester femtoceller på livet løs i Norge. TDC har også tænkt sig at teste teknologien.

Teleanalytiker Brian Troelsen fra analysehuset IDC vurderer, at det er med god grund, at mobilselskaberne er interesserede i femtocelle-teknologien.

"Femtoceller er spændende for mobilselskaberne, fordi de eksempelvis kan spare penge på udbygningen af 3G-netværket, og de kan få mere udstyr ud at stå hos kunderne, hvilket som regel betyder, at de bliver hos teleselskabet længere," siger han.

Han advarer samtidig mod, at teleselskaberne lader sig rive med og kaster sig ud i det teleanalytikeren betegner som "en ny UMA-fiasko."

"UMA er jo aldrig blevet det store hit, som mange forudså for få år siden, så teleselskaberne skal være varsomme," siger han

Hos IDC forudser man, at markedet for femtocelle-baserede tjenester i Vesteuropa vil vokse til en værdi af 4,2 milliarder kroner i 2011.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S