Krav til leverandøren skal være klart og tydeligt beskrevet i kontrakten.
Kontrakten skal sikre kunden ret til at kigge leverandøren efter i sømmene.
Der skal betales bødesummer, som virkelig betyder noget for leverandøren, hvis leverandøren ikke leverer den ønskede service, og it-systemerne eksempelvis bryder ned.
Kunden skal have tilstrækkeligt med teknologiske og kontraktmæssige kompetencer til at give leverandøren kvalificeret modspil.
Det er nogle af rådene til virksomheder, der vælger at lade eksterne leverandører stå for driften af virksomhedernes it-systemer.
Rådene kommer fra to danske eksperter inden for outsourcing og it-kontrakter, nemlig Michael Jarlbæk fra Forsvarsministeriets interne revision er samtidig også medlem af ISACA, der arbejder for etablering af god forvaltning, kontrol og sikkerhed for it-systemer.
Den erfarne advokat Carsten Raasteen er partner i advokat-firmaet Kromann Reumert og specialiseret i blandt andet it-kontrakter.
Klik på links herunder for at læse de gode råd