Virksomheder jubler over pris på Symphony-support

IBM har offentliggjort priser på support af Symphony. De ret lave priser er et klart tegn på, at virksomheden vil i kødet på Microsoft Offices greb om virksomhedskunder.

Artikel top billede

Computerworld News Service: IBM meddelte sidste uge, at man vil tilbyde ubegrænset support til op til 20.000 brugere af Symphony for et fast gebyr på 120.000 kroner om året.

Forbrugere og virksomheder kan stadig gratis køre Symphony, der er en væsentligt modificeret version af open source-softwaren OpenOffice.org, som IBM kom med sidste efterår.

Kunder, der køber IBM Elite Support, får adgang til support døgnet rundt med garanteret svar inden for to timer, men kun via telefon, instant message eller e-mail.

IBM Elite Support koster kun seks kroner per bruger om året, hvis en kunde har præcis 20.000 brugere.

Men virksomheder kan kun købe løsningen for 120.000 kroner, hvilket betyder, at prisen for 20.001 Symphony-brugere er 240.000 og ikke 120.006 kroner.

”For de virksomhedskunder, som IBM fokuserer på, er det meget billigt,” udtaler Melissa Webster, analytiker hos IDC.

”Selv 120 kroner per bruger årligt er ret billigt for en virksomhed med 1.000 medarbejdere.”

Derudover er Symphony-support gratis for de mere end 100 millioner eksisterende brugere af søster-produktet Lotus Notes e-mail client-software til virksomheder.

Hvordan kan det så sammenlignes med Microsoft Office?

Ifølge Paul DeGroot, analytiker hos Directions on Microsoft, ligger prisen på licens til Office 2007 via en enterprise agreement med Microsoft på cirka 750 kroner per år eller 14,9 millioner kroner for 20.000 brugere (men der gives rabat til kunder, der køber andet desktop-relateret software fra Microsoft).

Sådan en enterprise agreement inkluderer et abonnement på Microsofts vedligeholdelses- og support-ordning, Software Assurance.

Ifølge Paul DeGroot ”får virksomheder nogle support-opgaver med SA, men det er ikke mange – måske én support-opgave for hver 960.000 kroner i udgifter til SA.

Stadig brug for egne help desk

Microsoft er ikke nær så liberal, når det kommer til SA-support på desktop-software, som når det gælder servere (selv om kunderne betaler mere for SA på desktop-software).

Resultatet er, at mange virksomheder stadig vil have brug for deres egne helpdesks til at hjælpe kunder med desktop-problemer, herunder problemer med Office, som medfører en ekstra omkostning, fortæller Paul DeGroot.

IBM’s support af Symphony kan også sammenlignes med prisen på Sun Microsystems support på OpenOffice og dens søster-produkt, StarOffice.

For 20.000 brugere tager Sun 43 kroner per bruger om året for standard-support af OpenOffice.org og 53 kroner per bruger om året for premium support, fortæller en talskvinde, der ikke ville ud med, hvor meget den pris per bruger varierer for forskellige antal brugere.

Selv med 20.000 brugere er Suns pris mellem syv og ni gange højere end IBM’s pris.

Men ”når man tænker på, at Sun udviklede OpenOffice.org og stadig er stor bidragyder til OpenOffice.org, får kunder der løber support af Sun en række fordele – for eksempel får de direkte adgang til udviklerne af OpenOffice.org, hvilket betyder hurtigere svartider og bedre mulighed for at få ønsker til funktioner i OpenOffice ind i pakken, fortæller talskvinden.

Hun udtaler, at Sun har ”flere” virksomheder, der abonnerer på sin OpenOffice.org support, men ønsker ikke at uddybe udtalelesen.

IBM hævder, at omkring en million mennesker allerede beta-testede Symphony før sidste uges lancering.

Oversat af Mille Bindslev

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Jyske Bank

    Senior Informationsarkitekt

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    AI Systemarkitekt til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Midtjylland

    Jyske Bank

    AI-backend udvikler

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S