Grønt lys til Nokias gigant-opkøb af kort-selskab

Nokia har fået det endelige grønne lys til opkøbet af kort-selskabet Navteq, der bliver et af de største opkøb nogensinde for Nokia.

Artikel top billede

De europæiske konkurrence-myndigheder giver grønt lys til Nokias gigant-køb af den amerikanske kort-producent Navteq, som Nokia skal betale kanp 62 milliarder kroner for.

Godkendelsen fra EU’s konkurrence-myndigheder har været ventet, fordi de europæiske konkurrence-myndigheder fornylig godkendte salget af den eneste anden leverandør af digitale kort-databaser, Tele Atlas, der blev købt af TomTom for et par måneder siden.

De europæiske konkurrence-myndigheder er efter nærmere undersøgelse af købet nået frem til, at Nokias overtagelse af Navteq ikke vil ramme den fri konkurrence på kort-markedet i Europa.

Nokia vil anvende Navteqs teknologier til at levere flere positionerings-funktioner i selskabets enheder, hvilket du kan læse mere om her.

Skriften poå væggen

Samtidig øger opkøbet omfanget af Nokias produktpalette markant – en ting, som Nokia arbejder målrettet efter, i det selskabet mener, at fremtidens vigtigste opgave bliver at tilbyde et miks af tjenester og hardware.

”Nokia vil være det selskab, der gør ting muligt for folk. Vi vil ikke længere være en hardware-producent, men heller ikke et service-selskab. Vi vil være noget midt i mellem,” sagde Nokia-chef Mark Selby til Computerworld for få uger siden.

Verdens ubetinget største mobilproducent har set skriften på væggen.

Den siger, at indhold er kongen, mens hardware kun er et hjælpemiddel.

Skal man i de kommende år have masserne til at fortsætte med at købe Nokia-telefoner, skal der derfor følge indhold med i pakken. Masser af indhold.

Blandt de største

Nokia har derfor taget opmærksomheds-økonomien – attention economics – til sig. Det betyder, at forbrugernes ønsker og uransagelige veje skal sætte kursen – og ikke selskabets strategiske mål.

Og de er der, hvor man kan få spil, musik, video, kort-tjenester, sociale tjenester, billeder og meget andet.

Navteq leverer i dag digitale kort til net-tjenester som Mapquest, Garmin og Magellan og netop GPS-funktionen er helt afgørende for Nokias vækst-strategier – ikke mindst i de billige telefoner og altså ikke alene i de dyre og avancerede smartphones.

Navteq er blandt de allerstørste opkøb, som mægtige Nokia nogensinde har foretaget.

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Salesforce CTO - Nordics (Denmark)

    Københavnsområdet

    Statens IT

    IT-projektleder hos Statens It

    Midtjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil