Artikel top billede

Administrerende direktør Stein Bagger fra IT Factory, årets bedste it-selskab i Computerworld Top 100 2008. Foto: Søren Jonesen, Photo & Co. (Foto: © Søren Jonesen, photo + co /)

Her er Danmarks dygtigste it-virksomhed

Top 100 2008 Et truende kollaps var ved at sende selskabet i graven. Men i dag har direktør og ekspert i turnarounds, Stein Bagger, ført IT Factory til titlen som det bedste it-selskab i Top 100 2008. Se Top 100-listen.

Han er blot 41 år, har en ph.d. i rationalisering og har netop fuldendt sit mesterværk. IT Factory er vendt fra konkurs til regnskabstal, der sender selskabet helt til tops som Danmarks bedste it-firma 2008.

Stein Bagger er norsk født, men vokset op i Frederiksværk. Allerede i en tidlig alder blev hans liv rådgivning, rationalisering og kvalitetsstyring hos blandt andet Danish Crown og McDonald's i Danmark. Og karrieren fylder meget i Stein Baggers hverdag.

"Jeg arbejder vel 75-80 timer om ugen, så fritiden bliver brugt sammen med familien," siger 41-årige Stein Bagger, som sammen med hustruen Anette har datteren Olivia på otte og et halvt år.

Det halve år er vigtigt for Olivia, pointerer Stein Bagger om datteren. Det med tallene har datteren dog ikke fra fremmede.

Stein Bagger har nemlig en bachelorgrad i både regnskab og økonomi samt en MBA (Master of Business Administration). Dertil kommer en ph.d. i international business.

Uddannelser, der har givet de nødvendige forudsætninger for at foretage de turnarounds, han har været med til i blandt andet IT Factory, der udvikler SaaS-løsninger (Software as a Service).

Mange års erfaring

Faktisk har han de sidste 17 år på den ene eller anden måde beskæftiget sig med at optimere eller rationalisere virksomheders forretningsgange.

Nogle gange med succes, andre gange mindre succesfuldt, men hver gang er Stein Bagger blevet en erfaring rigere.

I 1991 var han med til at stifte selskabet ARC og arbejdede, indtil det blev solgt, som administrerende direktør for selskabet, der beskæftigede sig med business proces reengineering (BRP).

Derefter arbejdede han som administrerende direktør i Future Quality Systems, som han også var med til at stifte i 1993. Virksomheden var en konsulentvirksomhed, og Stein Bagger arbejdede her med rationalisering og procesoptimering.

I 1997 blev selskabet dog afviklet, da Stein Bagger i stedet fortsatte karrieren i softwarefirmaet MasterFrame, som han ligeledes var medstifter af.

MasterFrame udviklede et Front Office System, der kunne sammenkæde alle kundens data med traditionelle administrative it-systemer, for eksempel ERP-systemer og kontorprogrammer.

Her var Stein Bagger administrerende direktør frem til 2001, hvor alle aktiver og aktiviteter i MasterFrame blev solgt.

Igennem årene har Stein Bagger således arbejdet med at rationalisere og effektivisere forretningsgangene i en lang række selskaber.

Han har blandt andet været med til at optimere forretningsgange og -processer vedrørende indkøb og produktionslinjer i det børsnoterede, engelske selskab, Compass Group.

Selskabet beskæftiger sig med fødevareservice og omsatte på det tidspunkt for godt 50 milliarder kroner. Derudover har han også hjulpet tyske Eurest-MESA samt førnævnte Danish Crown og McDonalds i Danmark med effektivisering og optimering.

Uden Stein - ingen Jensby

Men på trods af at han gennem det meste af sin karriere mere eller mindre har været involveret i at skabe turnarounds i nødlidende selskaber, vil han ikke lige frem kalde sig ekspert på området.

"Det vil jeg lade omgivelserne vurdere," siger han.

Ekspert eller ej. Stein Bagger var i alt fald ifølge Asger Jensby en væsentlig årsag til, at JMI Invest i 2003 investerede i IT Factory.

"IT Factory havde en stærk leder i Stein Bagger. Derfor gik jeg ind i selskabet," siger Asger Jensby.

Da Stein Bagger kom til IT Factory i december 2001 var det da også for at hjælpe endnu en virksomhed på benene igen.

På blot tre måneder, med mulighed for at forlænge for yderligere tre måneder, skulle han skabe turnaround.

"Det var ikke intentionen, at jeg skulle være der længere, men det kunne ikke gøres på så kort tid," fortæller Stein Bagger.

Oprindelig var det dog slet ikke meningen, at Stein Bagger skulle til IT Factory. Han havde nemlig lavet en aftale med daværende topchef i CSC, Asger Jensby, om at komme til CSC i Sverige med henblik på at forbedre driften i det svenske CSC.

"Jeg mødte Asger Jensby under et foredrag på et tidspunkt, hvor han var bestyrelsesmedlem i Dansk Handel og Service. Her fortalte han om, hvordan han arbejdede med fusion virksomheder i forbindelse med opkøb.

Efter foredraget mødte vi hinanden og begyndte at sludre og fandt frem til, at det kunne være spændende med et samarbejde," fortæller Stein Bagger.

Første led i det samarbejde kom, da Michael Mathiesen, stifter af 2M Invest, der i 2001 var hovedinvestor i IT Factory, henvendte sig til Asger Jensby og CSC med henblik på at sælge IT Factory.

Stein Bagger var gennem sin baggrund med til at vurdere potentialet i en investering i IT Factory for CSC.

Da CSC afslog tilbuddet om at købe IT Factory, henvendte Michael Mathiesen sig til Asger Jensby om årsagen til afslaget, og efterfølgende førte Asger Jensby en dialog med den daværende bestyrelsesformand i IT Factory og bragte her Jensby Stein Bagger på banen.

"IT Factorys bestyrelsesformand tog så kontakt til mig og spurgte, om jeg kunne være interesseret i at hjælpe IT Factory på fødderne igen.

Og selvom jeg egentlig var på vej til CSC, syntes jeg, at det kunne være spændende at lave det i tre til seks måneder, og så blev vi enige om det," forklarer Stein Bagger.

Turnaround-doktorens opskrift

Det er hårdt arbejde at skabe turnaround i kriseramte selskaber. Da Stein Bagger startede i IT Factory, mødte han for eksempel ofte mellem klokken fire og seks om morgenen og fortsatte til langt ud på aftenen.

"Når man er i et nødlidende selskab, er man nødt til at være der for medarbejderne i den normale arbejdstid, hvis de har spørgsmål eller brug for hjælp. Og så er man jo nødt til at se på strategien og tænke i de lange baner på andre tidspunkter," siger Stein Bagger.

Når der skal laves turnaround i et selskab, er der brug for at gå i tænkeboks, når selskabets fremtidige strategi skal lægges.

"Når jeg skal lave turnaround i et selskab, prøver jeg at forstå virksomhedens forretningsmodel og strategi. Det sætter jeg op imod, hvor markedet bevæger sig hen.

Når det er gjort, ser jeg på selskabets balance og drift, og så begynder man hurtigt at få en fornemmelse af, hvilke aktiviteter og mennesker, der skal til for at øge omsætningen, og hvilke ting, der kan skæres væk, uden at det går ud over strategien og forretningsmodellen," fortæller Stein Bagger.

Nu går tiden i stedet med at skabe grobund for, at IT Factory kan fortsætte væksten. Der er dog også tid til at motionere indimellem - squash, fitness, havkajak og løb er de foretrukne discipliner.

Arbejdet med at skabe vækst for IT Factory kræver dog stadig flest ressourcer. Men når det kommer til, hvem der løber stærkest i IT Factory, er Stein Bagger ikke selv i tvivl.

"Når dagen er gået, er det medarbejderne, der leverer varen," siger Stein Bagger, som i samme ombæring ikke lægger skjul på, at der kræves meget af dem.

"Medarbejderne skal i høj grad være omstillingsparate med alle de forandringer, der hele tiden sker i virksomheden," siger Stein Bagger med både fortidens truende kollapser og nutidens strategiske ændringer in mente.

"Men det er de heldigvis også. Jeg oplever medarbejderne, som en flok mennesker, der tror på projektet, og som kan lide det," siger han.

Vækst på alle fronter

Netop ændringer har der været mange af i selskabets levetid.

Faktisk er selskabet gået fra en konkursbegæring i 2003 til Danmarks bedste it-selskab i Top 100 2008, Computerworlds årlige evaluering af it-selskabernes form og momentum.

IT Factory indtager førstepladsen i Top 100 2008 med en pæn margin ned til nummer to, systemintegratoren Conscia, og nummer tre, E-boks.

Dermed har selskabet taget skridtet videre fra sidste års placering som vinder af prisen som bedste selskab i forretningssoftware-kategorien, en kategori som også i år går til selskabet.

Det samme gør titlen som årets bedste softwarehus, og altså titlen som årets bedste it-selskab.

Det er ikke mere end fem år siden, at IT Factory balancerede på randen af endnu en truende konkurs i kølvandet på it-boblen i starten af årtusindskiftet.

I dag er selskabet dog forvandlet fra at være i dyb krise til en virksomhed, der ikke kæmper for at overleve, men snarere for at følge med væksten.

Det viser selskabets resultater det forgangne år også. I tre ud af de fire faktorer, der ligger til grund for IT Factorys samlede sovereign score, er selskabet nemlig helt med fremme i toppen i årets Top 100-undersøgelse.

Væksten i nettoomsætningen var således sidste år på 139 procent fra 140 millioner kroner til over 330 millioner i seneste regnskabsår.

Og resultatet efter skat blev næsten tredoblet til 121 millioner kroner mod godt 44 millioner forrige år. Dermed landede overskudsgraden i 2007 på 48,2 procent, mens afkastningsgraden var på 65,9 procent.

Det placerer IT Factory som den bedste af alle virksomheder i årets Top 100 på de to faktorer. Og kun effektivitetsgraden på 2,4 procent ligger ikke i top 10 i årets Top 100-undersøgelse.

Selskabet har også udvidet medarbejderstaben med godt 50, så der nu er omkring 150 ansatte.

"Den solide vækst, vi har oplevet sidste år, gør os i stand til at investere i fremtidig vækst," siger Stein Bagger.
Foreløbig buldrer selskabet da også frem.

IT Factory forventer nemlig tæt på en fordobling af både bruttoomsætning og resultat af primær drift i 2008.

I så fald vil selskabet runde 1,5 milliarder kroner i bruttoomsætning i år, mens EBITDA-resultatet (resultat før afskrivninger og goodwill, red.) forventes at lande i omegnen af 300 millioner kroner.

Årsagen til succesen

Den markante vækst er ifølge IT Factorys direktør kommet gennem en ændring af selskabets strategi.

Strategien, som første gang så dagens lys i 2006, men som nu er ved at være gennemført i sin helhed, gik ud på at droppe IT Factory som brand og i stedet sælge selskabets softwareløsninger gennem partnere.

"Vi leverer ikke længere færdige standardløsninger og brander heller ikke mere sådanne løsninger med navnet IT Factory.

Vi koncentrerer os derimod om at lave fundamentet til nye løsninger, som indeholder cirka 80 procent funktionalitet, som softwareproducenter eller systemintegratorer herefter selv færdiggør og tilretter til forskellige industrier," siger Stein Bagger om strategien, der kaldes IT Factory Application Framework.

Som en konsekvens af det er stort set alle løsninger, der var brandet med navnet IT Factory i dag overtaget af partnere.

I stedet for IT Factory-brandet sætter softwareproducenterne deres eget logo og varemærke på den software, der udvikles på IT Factorys Application Framework, altså en form for white labelling, som er meget brugt inden for detailhandel, hvor en supermarkedskæde som Bilka typisk sætter egne navne på alt fra dåsebønner til vaskepulver.

Hos partnervirksomheden eCommerce LLC med hovedsæde i Los Angeles, USA, er man også glad for den strategi.

Selskabet tilretter og sælger både IT Factorys HRM-, CRM- og BI-applikationer. ECommerce laver tre forskellige udgaver af hver applikation, der er tilrettet henholdsvis små, mellemstore og store virksomheder, og sætter eget brand på de færdige løsninger.

"IT Factorys løsninger er nemme at bruge, skalérbare og stabile. Der er ingen fejl i softwaren. Vi har haft ét problem i forhold til IT Factorys løsninger, og det var faktisk et hardwareproblem," siger strategic business developer hos eCommerce, Mikael P. Ljungman.

Hos en af IT Factorys kunder, den amerikanske virksomhed, Media Power Inc., der udvikler og sælger en markedsføringsløsning til mobiltelefoner, har man implementeret IT Factorys HRM-løsning.

"Softwaren fra IT Factory er super simpelt at håndtere, der er stort set ikke brug for vedligeholdelse, og det kan håndtere alle de krav vi stiller til et HR-værktøj, både hvad angår geografi, forskelle i lovgivning og så videre," siger administrerende direktør, Richard Jenkins, fra Media Power Inc., der har hovedsæde i New York, USA.

Selskabet har godt 100 ansatte fordelt på fire forskellige kontorer. Ud over New York har selskabet også kontorer i Østrig og New Zealand og yderligere et kontor i Atlanta, USA.

Richard Jenkins fortæller, at selskabet sparer halvanden medarbejder om året ved at bruge HRM-applikationen fra IT Factory.

Vil efterligne teleindustrien

For Mikael P. Ljungman fra partneren eCommerce er der også andre årsager til IT Factorys succes.

"Løsningerne har en fornuftig pris. Sammen med abonnementsmodellen er det også en væsentlig faktor, der er med til at øge salget. Og når kunderne ikke ringer og brokker sig, er det som regel et godt tegn."

Mikael P. Ljungman fortæller samtidig, at næsten tre fjerdedele af selskabets omsætning stammer fra tilrettede IT Factory-løsninger.

I alt har selskabet i omegnen af 750 kunder, der bruger applikationer baseret på IT Factorys løsninger. Kunderne har typisk mellem 150 og 1.000 ansatte, der dog ikke alle er brugere af løsningerne.

"Vi omsatte for 11,5 millioner amerikanske dollars (godt 60 millioner kroner, red.) i 2007 og forventer en omsætning på 20 til 22 millioner US-dollars (over 100 millioner kroner), red. i år.

En stor del af væksten skyldes løsningerne fra IT Factory," siger Mikael P. Ljungman.

"Vi vil gøre som i teleindustrien, hvor en række mindre internetudbydere og mobiltelefonselskaber anvender de store teleselskabers backbone eller infrastruktur. Det er i princippet samme model, vi tilbyder - bare til softwareproducenter og systemintegratorer," fortæller Stein Bagger.

Strategien kan allerede ses på omsætningen. I dag er det kun godt to procent af omsætningen, der udgøres af løsninger, hvor IT Factory har eget logo og varemærke på de produkter, som slutkunderne anvender. Resten af den forventede bruttoomsætning i 2007/08 på 1,5 milliarder kroner vil være knyttet til den nye forretningsmodel.

Lang vej til succes

For blot fem år siden var det dog utopisk at forestille sig så stor en omsætning for softwareselskabet, der blev stiftet tilbage i 1997 af Lars Munch Johansen med det formål at udvikle software til Lotus Notes/Domino-platformen.

Selskabet startede altså som ren softwareleverandør, men blev hurtigt grebet af dotcom-feberen omkring år 2000 og 2001 og købte op i udlandet, blandt andet en række konsulenthuse, og pludselig var staben udvidet til 420 mand.

Det førte til virksomhedens kollaps i december 2001, hvor Merkantildata, der havde investeret kraftigt i selskabet, måtte afskrive sine investeringer på 60 millioner kroner.

De opkøbte selskaber blev hurtigt skilt ud igen, og 2M Invest, med Michael Mathiesen i spidsen, købte IT Factory. Med 2M Invests indtog i selskabet blev stifter Lars Munch Johansen frataget ledelsen, mens broderen og medstifter Morten Munch Johansen overtog konsulenthuset Notes House.

2M Invest hentede i stedet turnaround-eksperten Stein Bagger ind som ny styrmand.

Med Stein Bagger i spidsen skulle der nu ryddes op, og han styrede derfor virksomheden tilbage til udgangspunktet, og IT Factory begyndte igen at fokusere på kerneforretningen og salg via partnere.

Efter frasalget af de tilkøbte konsulentselskaber blev 80 procent af omkostningerne i selskabet ifølge Stein Bagger skåret væk.

"På kun to måneder har vi opnået en overskudsgrad på over ti procent og vores ordrebøger er fyldt op til tredje kvartal," kunne Stein Bagger oplyse til Computerworld i foråret 2002, mindre end et halvt år efter ankomsten til IT Factory tilbage i december 2001.

Kort efter kollapsede hovedinvestoren 2M Invest dog, hvilket gjorde livet sværere for IT Factory, eftersom 2M Invest havde forpligtet sig til at tilføre kapital, så IT Factory kunne betale den gæld, der var opstået i stifter Lars Munch Johansens tid som administrerende direktør for selskabet.

I juli 2002 var den nye administrerende direktør Stein Bagger dog alligevel fortrøstningsfuld over for selskabets fremtidsudsigter.

"Vi kan sagtens klare os uden 2M nu. Vores omsætningsmål for hele året er vi ved at have nået nu. Skulle det smadderærgerlige ske, at 2M går konkurs, så får vi bankerne som ejere," sagde Stein Bagger til Computerworld den 2. juli 2002.

Og i kølvandet på 2M Invests konkurs overtog de fire banker og storkreditorer i 2M Invest, Danske Bank, Nordea, Amagerbanken og SparNord, ganske rigtigt 2M Invests aktier i selskabet.

Der gik dog ikke længe før bankerne også fik nok, og bestyrelsen i IT Factory derfor måtte indgive konkursbegæring, fordi der ikke kunne skaffes finansiering til selskabets fremadrettede drift.

Stein Bagger troede dog på selskabet og dets potentiale, hvorfor Agios United, med Stein Bagger i spidsen, sammen med andre interessenter bød på selskabet og fik det.

"Jeg syntes, at det kunne være spændende at prøve at se, om jeg kunne gøre en forskel, til trods for at oddsene ikke var specielt gode," siger Stein Bagger om beslutningen om at træde ind i IT Factorys ejerkreds.

Ind i ejerkredsen kom også JMI Invest, som Asger Jensby stiftede efter afgangen hos CSC.

Selvom IT Factory havde indgivet konkursbegæring, var Asger Jensby fortrøstningsfuld. Han forklarer, at Stein Bagger intet havde med konkursen at gøre.

"Stein Bagger kom ind med 2M Invest, der efterfølgende knækkede, og derefter knækkede IT Factory," siger Asger Jensby.

Jensby har før flirtet med IT Factory

Investeringen i IT Factory i 2003 var dog ikke første gang, at Jensby stiftede bekendtskab med selskabet. Han har nemlig før flirtet med IT Factory.

Tidligere har Asger Jensby udtalt, at bruddet med arbejdsgiveren EDS skete, fordi han på vegne af firmaet indledte et strategisk samarbejde med IT Factory uden at spørge i USA. Det blev man øjensynligt sure over dengang.

Strategisk samarbejde blev der også tale om for IT Factory med et andet selskab. Kort efter konkursen og omstruktureringen af selskabet i 2003 besluttede ledelsen nemlig, at alle virksomhedens forretningsapplikationer skulle flyttes fra Lotus Notes over på IBM's Java-baserede WebSphere-platform.

Med springet til Java-platformen indledtes også jagten på det værktøj, der kunne klare konverteringen. Og den jagt bragte IT Factory i kontakt med det relativt ukendte softwareselskab, Bowstreet, der var specialist i at lave portaliseringsværktøjer, der samler information fra forskellige applikationer i én samlet portal.

Bowstreet var ifølge Stein Bagger førende i verden på området og havde samtidig en stor profil inden for IBM-verdenen, og der gik da heller ikke lang tid, før IBM fandt den store pengepung frem og købte Bowstreet.

Eftersom IT Factory var en af de Bowstreet-partnere, der havde mest forstand på portaliseringsteknologien, landede selskabet hurtigt en global samarbejdsaftale med IBM, hvilket gav selskabet en helt anden eksponering både i IBM's egne rækker, men også blandt dets kunder og partnere.

"Vi var Bowstreets største samarbejdspartner, og det betød, at vi hurtigere kom til fadet hos IBM," fortæller Stein Bagger fra IT Factory.

Med IBM-aftalen åbnede sig en ny verden som del af IBM's globale salgskanal, som sidste år kulminerede med prisen som bedste forretningssoftware-selskab i Computerworld Top 100 2007 og i år som samlet vinder.

Asger Jensby mener dog også, at IT Factorys kundekreds på godt 2.500 Lotus Notes-kunder har været væsentlige for selskabets succes.

"Det var også en væsentlig grund til at gå ind i selskabet," siger Asger Jensby.

"Det var lidt et tilfælde, men vi arbejdede målbevidst på en ny teknologi til kundekredsen dengang," siger han.

IBM's Mikkelgaard imponeret

IT Factory har nemlig længe arbejdet på at udvikle produkter og teknologier, der kunne hjælpe de 2.500 kunder.

"Det skete i Indien. Og det lykkedes. Som sidegevinst passede løsningen også til alle IBM's kunder," siger Jensby.
Det er også en af grundene til det tætte samarbejde, der er i dag mellem IBM og IT Factory, forklarer han.

Netop det parløb havde han ikke set, inden han gik ind i IT Factory, indrømmer Asger Jensby.

Administrerende direktør Lars Mikkelgaard-Jensen fra IBM i Danmark er imponeret over IT Factorys bedrifter.

Selskabet sælger IBM's produkter i hele verden, oplyser direktøren.

"Og IT Factory har udviklet sig rigtigt fint. Selskabet er kreativt og visionært," siger han.

Lars Mikkelgaard-Jensen kender ikke indgående til personerne bag selskabet, men har naturligvis fulgt dem udefra. Og med satsningen på SaaS (Software as a Service) er IT Factory nået langt, mener Lars Mikkelgaard-Jensen.

"Med SaaS har IT Factory formået at skabe gode resultater," siger han.

Han peger samtidig på, at det er opløftende at se en dansk virksomhed satse på den måde, med hele verden som marked.

"IT Factory arbejder målrettet på det globale marked - og gør det godt," siger han.

Alt på nettet uanset teknologi

Men hvis det står til IT Factory skal fremtidig vækst ikke kun være baseret på IBM-produkter. IT Factory har nemlig igangsat endnu et omfattende strategiskifte, der for alvor skal få selskabet ud over stepperne. Også i den nye strategi spiller SaaS en væsentlig rolle.

Via en ny service over internettet vil IT Factorys PaaS-løsning (Platform as a Service) give adgang for softwareproducenter og systemintegratorer til udvikling, administration og drift af applikationer som SaaS.

"Det betyder, at uanset hvilket softwareprogram eller løsning, man har udviklet, og stort set uanset hvilken teknologi programmet eller løsningen er udviklet med, og uanset hvor i verden man befinder sig, så kan IT Factorys Platform as a Service sørge for, at programmerne eller løsningerne kan anvendes fra en browser via internettet," fortæller Stein Bagger.

"IT Factorys PaaS-model vil med andre ord kunne levere eksisterende applikationer på nettet. Med IT Factorys PaaS-løsning tager det kun op til to timer at gøre eksisterende software tilgængelig via en browser over nettet.

Til sammenligning tager det typisk mellem halvandet og tre år at omkode eksisterende software, så alle funktioner og værktøjer er fuldt funktionsdygtige på nettet."

Med PaaS-løsningen fra IT Factory kan man også udvikle, teste og drifte nye softwareløsninger uden selv at skulle etablere udviklings-, test- og produktionsservere, fortæller Stein Bagger.

"Hertil kommer, at man selv kan vælge, hvilke teknologier man ønsker at arbejde med.

Det betyder, at softwareproducenter, konsulenthuse og kunder ikke behøver at investere i hardware eller software og ikke selv behøver at bruge tid på etablering af udviklings-, test- og produktionsmiljøer.

Tiden kan i stedet bruges på at tjene penge," siger han om PaaS-løsningen, der også indeholder en administrationsmodel, som håndterer prisberegning, fakturering, opkrævning af betaling samt administration af brugerrettigheder og mulighed for kommunikation med egne økonomisystemer.

"Ideen bag IT Factory Platform as a Service er at etablere en one stop shop til de udfordringer på infrastruktur-siden, som softwareproducenter, systemintegratorer og udviklere møder, når de vil tilbyde deres applikationer som SaaS," siger Stein Bagger.

Fremtidsforsker: SaaS er fremtiden

Og hos IBM ser man platformen som en fremtidig drivkraft for succes for selskabets mange partnere og udviklingsmiljøer.

"Evnen til at tilbyde applikationer som SaaS-løsninger bliver en succesfaktor for mange IBM-partnere og -udviklingsmiljøer.

IT Factory Platform as a Service er designet til at tilbyde det brede udsnit af værktøjer og frameworks, der er nødvendige for at gøre den proces nemmere og hurtigere," sagde Sean Poulley, vice president for business development and strategi, IBM Software Group, i forbindelse med Lotusphere 2008 Conference i januar.

De første produkter, der bliver tilgængelig som SaaS via internettet på IT Factorys nye PaaS-platform er IBM-produkterne Lotus Notes, Lotus Domino, Eclipse, WebSphere Portlet Factory og WebSphere Portal Server.

Også fremtidsforskeren og direktør for det danske teknologi-eksperimentarium InnovationLab, Preben Mejer, ser SaaS som fremtiden.

"Web og online vil i stigende omfang træde i stedet for det, som vi kendte som software. Ikke bare SaaS, men også IT as a Service tegner fremtiden," vurderer Preben Mejer.

I foråret 2009 åbner IT Factory således den første online shop for Lotus-produkter, kaldet LotusStore, mens de resterende produkter under IBM-brandet vil blive solgt via en BlueStore senere i 2009.

Modellen er enkel, mener IT Factorys direktør.

"Der er ingen startomkostninger for softwareproducenter og systemintegratorer. De skal ikke betale IT Factory, før de selv tjener penge. Og for slutkunderne gælder næsten det samme. De skal udelukkende betale en månedlig afgift per bruger for de programmer eller løsninger, de anvender," siger Stein Bagger.

IT Factorys direktør forventer, at der vil være behov for løsninger som IT Factorys nye PaaS-tilbud de næste 10 til 20 år, fordi der stadig vil være mange softwareløsninger, der er lokalt baserede på pc'en de næste mange år, men som alligevel skal kunne tilgås via nettet.

Klar til salg

For Asger Jensby er det gode nyheder.

Når han med sit investeringsselskab JMI Invest går ind i et selskab, er formålet nemlig som regel at gøre selskabet så attraktivt, at det kan sælges for mere end investeringen.

"Og fire til syv år er vores normale periode, hvor vi gerne vil høste vores frugter," siger Asger Jensby.
Eftersom JMI Invest har været medejere af IT Factory siden 2003, ligger selskabet med 5 år i porteføljen midt i perioden, forklarer han.

Alligevel er han dog betænkningsfuld omkring et eventuelt salg.

"Det kan da godt være fristende at sælge, men jeg har svært ved at finde en ligeså god investering i markedet i dag. Så det gælder nok om at være kølig," siger han.
Han understreger, at det altid er svært at finde det rigtige tidspunkt.

"Mange er blevet velhavende ved at sælge for tidligt, og mange er blevet fattige ved at sælge for sent," siger han dog med en udspekuleret stemme.

En stor del af JMI Invests værdi ligger i IT Factory, så ud fra en investeringsfilosofi kunne det være oplagt at sælge selskabet eller dele af det, siger investoren om selskabet, der ifølge Berlingske Tidende tidligere er vurderet til en værdi på mellem 1,8 og 2,4 milliarder kroner.

Og med et til to år inden selskabet for alvor gerne skulle være moden til salg, er der udsigt til fortsat travlhed i fremtiden for Stein Bagger - både når han trækker i jakkesættet eller slider løbeskoene op.

Læs: Top 100-listen

Læs også: Listen over de bedste softwarevirksomheder




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere