YouSee: Derfor er vi Danmarks bedste bredbåndsselskab

Top 100 2013 Bredbåndspakker med tv-indhold. Sådan lyder opskriften på en eksisterende succes. Mens Wi-Fi overalt skal skabe fremtidens indtjening.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Vinderen af Top 100 i kategorien tele- og internetudbyder er det TDC-ejede kabel-tv og bredbåndsselskab, YouSee.

En pris som firmaet i øvrigt også løb med sidste år.

Et af nøgleordene for den fremgang, som virksomheden har oplevet gennem flere år, skyldes en hård satsning på et miks mellem bredbånd og tv-indhold, der kan leveres på hele husstandens arsenal af skærme.

"Vi har en langsigtet produkt- og udviklingsstrategi, og det er den, vi har høstet frugterne af," fortæller chefen for YouSee, Mathias Berg.

"Vi har skabt vores position gennem en kombination af bredbånd og tv. De to er koblet sammen, og det giver en stribe ekstra ydelser til bredbåndsproduktet, som ingen af de øvrige firmaer kan konkurrere med. Det er kernen i vores succes," fortæller han.

"Det, vi er gode til, er at levere og distribuere indhold til alle familiens platforme."

YouSee forsyner omkring 430.000 danske husstande med bredbånd.

Ny konkurrenter

Men YouSee skal holde sig skarp, hvis selskabet vil fortsætte i toppen af feltet.

På bredbånd er eksempelvis el-selskabernes fiber en konkurrent, men også på indholdssiden er der dukket mange konkurrerende selskaber op i det sidste års tid.

Et eksempel er Netflix, der ifølge mediebureauet Mindshare har fået 600.000 kunder i løbet af rekordtid.

Men også firmaer som Viaplay og HBO kæmper med om indholdsleveringen.

"Den øgede konkurrence er positiv, men via vores forspring og vores indtjening er vi også klar med flere nye produkter i efteråret."

Der vil eksempelvis blive større valgfrihed i forhold til tv-kanaler, fortæller YouSee-chefen.

Wi-Fi overalt

Der er også andre tiltag i støbeskeen, som skal fortsætte firmaets position som TDC's guldæg.

Et af dem løber i øjeblikket af stablen i en test i den vestjyske by Varde.

Nærmere bestemt er det 4.000 medlemmer i Varde Antenneforening, der er prøvekaniner i et projekt, der går ud på, at det bliver muligt for Yousee-kunderne gratis at benytte sig af hinandens Wi-Fi.

For at få net-planen til at glide uden problemer giver YouSee muligheden for, at de enkelte husstandes trådløse router kan få ekstra kapacitet, så andre YouSee-kunder ud over beboerne i husstanden kan bruge forbindelsen.

"Rent praktisk lægger vi et nyt bredbåndsprodukt ovenpå, hvad man allerede har. Har man eksempelvis en 20 megabitforbindelse, lægger vi yderligere 10 megabit på, så den almindelige bredbåndsforbindelse ikke påvirkes af den øgede trafik."

Projektet blev skudt i gang i sommerferien med en prøveperiode på tre måneder. Test-tiden er således ved at være udløbet, og en evaluering er på vej.

"Forsøget i Varde ser ud til at blive en stor succes, og det er noget, vi vil sprede ud til andre dele af landet," fortæller Mathias Berg.

Ideen om at dele Wi-Fi er dog ikke helt ny.

Projektet er inspireret af det spanske Fon-projekt, som dog mødte en del modstand fra de danske teleselskaber for nogle år tilbage.

Læs mere om det her.

Rambøll Management Consulting

Senior Software Engineer

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sårbarhedsstyringsspecialist - bliv en nøglespiller i kampen mod cybertrusler

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Nordjylland

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse