Artikel top billede

Usability er nøglen til den ultimative online-succes

I anledning af Googles 10 års jubilæum har Computerworld talt med kendte it-danskere om søgemastodonten. Usability-ekspert mener, at det minimalistiske design er forklaringen på Googles succes.

En hvid side. Et felt. En knap. Og verdens informationer ligger for dine fødder.

Den tilgang til internet-søgninger er ifølge usability-specialisten Thomas Visby Snitker grunden til, at Google på meget kort tid har oplevet, at net-surferne er strømmet ind på Google.com.

"At søge i Google er virkelig simpelt, og den slags elsker brugerne. At der så nedenunder hjemmesiden er mange flere knapper, det er jo en helt anden snak," siger Thoms Visby Snitker.

Han fremhæver også søgeresultaterne som værende en god grund til populariteten. Også selvom de i mange tilfælde er vildledende.

"Et lille firma kan jo sagtens optimere sin placering hos Google ved hjælp af en lang række værktøjer. Og når først man ligger højt i en søgning, så tror brugerne automatisk, at der er tale om et kvalitetsprodukt," lyder det fra brugervenlighedseksperten.

Tekstannoncer er et hit

Udover simplicitet og gode resultater samt konsistent design igennem alle selskabets applikationer, så fremhæver Thomas Visby Snitker de tekstbaserede annoncer som en lille genistreg, fordi de har stor effekt på forbrugerne.

"Folk er blevet blinde overfor bannere og billeder, der blinker. Derfor kan relevante annonce-tekster få den store effekt, når folk skimmer en søgeside," siger han.

Fjern en knap og bliv bedre

Én ting har dog generet Thomas Visby Snitker siden han første gang så Google-søgemaskinen.

Og det er "Do you feel lucky-" knappen - også kaldet "Jeg prøver lykken" på dansk.

"Google kunne fjerne den ene knap, og gøre designet endnu mere simpelt og brugervenligt. Det må være mit gratis råd og fødselsdagsgave til selskabet, der revolutionerede søgningen på internettet," afslutter Thomas Visby Snitker.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere