Artikel top billede

Sådan kan du som it-chef tjene penge på de unge

Reportage: Unge er villige til at producere store mængder af online-indhold. Men det kræver, at arbejdsgiveren tænker sig om.

De er konstant online. De er dedikerede. Og de er både dygtige og ærekære til at skabe deres egne online-profiler og -produkter.

Sådan lyder beskrivelsen af børn og unge på communities på nettet, når den japansk-amerikanske internet-antropolog Mimi Ito skal sætte ord på sin detaljerede forskning om emnet.

Hun har med base på de amerikanske Berkeley og Sydcalifornien universiteter sammen med 49 andre forskere i tre år studeret adfærd og vaner på communities for unge helt ned til 12 års alderen.

5.000 timers forskning

I går er hun blevet fløjet ind fra Guds eget land til et fyldt auditorium på Amager for at fortælle internetforskere fra hele verden om sine undersøgelser med unge, communities og animerede musikvideoer.

Årsagen til det store sammenrend er , at en af verdens største internet-konferencer for forskere, "Internet Research 9.0: Rethinking Community, Rethinking Space", har slået teltpælene i på IT-Universitetet i den nordlige del af Ørestaden i København.

Mimi Ito runder resultaterne af 5.000 timers research af med ordene:

"De unge vil ikke nøjes med at tilpasse sig de voksnes communities som MySpace og Facebook. Det er snarere de voksne, der kommer til at tilpasse sig de unges måder at skabe et community på," lyder det fra den klejne antropolog.

Hvordan disse communities vil udforme sig er svært at spå om, fordi vi lige nu ser den første generation af unge, der dagligt er villige til at producere online-indhold i form af underholdnings- og mere funtionktionelle produkter.

Teknik rykker

Da Computerworld får et øjeblik alene med Mimi Ito inden hun flyver tilbage til USA, uddyber hun med, at børn og unge i høj grad er villige til at producere digitalt indhold og distribuere det både online og offline.

Hun fortæller, at der har været talrige eksempler på, hvordan børn og unges arbejde har resulteret i konkrete produkter inden for computerspil og animerede film, som communities efterfølgende har kastet i nakken på store firmaer.

Også sociale netværk som YouTube er begyndt at føde de første talentfulde instruktører, der har sparket døren ind til den kommercielle verden.

Men mere teknisk funderede firmaer kan også med fordel drage nytte af virkelystne børn og unge.

Virksomheder kan lære af musik-piraterne

"Inden for meget nørdede emner som teknologi har vi også fundet en stor mængde af børn, der villige til at lægge mange timer og navn til specifikke produkter," siger Mimi Ito, der understreger, at der ikke findes en objektiv cool-faktor, når det drejer sig om nichepropdukter som eksempelvis it-applikationer.

I bund og grund er det kun fantasien, der sætter grænser.

It-selskaber som eksempelvis Yahoo og Microsoft har med succes forstået at samle kloge og dedikerede hoveder til at udvikle community-kode, der siden hen er blevet til en del af kommercielle produkter.

Lysten driver værket.
Mimi Ito advarer dog på det kraftigste imod, at it-selskaberne tænker kortsigtet og åbner fora med det ene formål at skabe innovationsfabrikker eller få de unge til at interessere sig for firmaet og derefter lokke dem til at købe dets produkter.

"Det er helt essentielt, at de unge interesserer sig for emnet," siger hun med henvisning til sine studier, hvor unge fra hele verden ivrigt klipper tegnefilm sammen med tekster og musik og på den måde skaber deres helt egne musikvideoer.

"Energien og lysten kommer, hvis det er noget de unge i forvejen kan relatere til. Spil, film og musik er noget de i høj grad har lyst til at beskæftige sig med, og derfor kan firmaer inden for disse genrer med fordel stille communities til rådighed for de unge," lyder det fra Mimi Ito.

Lær af piraterne

En af de vigtigste ting et selskab derfor kan gøre er at se, lytte og observere, hvordan de unge gebærder sig på nettet.

Mimi Ito illustrerer, hvordan observationer kan skabe en indsigt, som selskaber kan tage ved lære af, ved hjælp af fildeling, som unge finder helt naturligt.

"De er jo vokset op med, at indhold på nettet stort set er gratis. Derfor deler de velvilligt indhold med hinanden uden at tænke over det," afslutter hun, inden hun gør sig klar til det næste interview - blot en halv time før hun igen vender næsen hjem mod USA.

Dermed går hun glip af resten af konferencen, der med 450 deltagere slår rekord i år.

Omkring 260 forskere vil i de næste to dage fortsætte med at disktuere vidt og bredt om, hvordan communities virker i forhold til politik, køn, web 2.0 applikationer og porno.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2 og Compliance

På denne dag får du indsigt i, hvilke metodikker og løsninger, der får enderne til at mødes i en verden med stadig skrappere regulatoriske krav til sikkerhed – hvilket f.eks. det kommende NIS2-direktiv er udtryk for – samt kunders og myndigheders forventninger til din compliance.

04. juni 2024 | Læs mere


Digitaliseringsledelse 2024 - Sådan indtager du rollen som udviklingsdirigent

Vi dykker ligeledes med i, hvordan du i praksis skaber en hurtig og effektiv udviklingsorganisation trods legacy, siloer og digital gæld. Samt hvordan du bygger bro mellem teknologi, data, kunder, effektive processer og nye ideer. Vel at mærke samtidig med, at både forretningen og andre interne stakeholders har en liste over forventninger, der vokser hurtigere end dit budget.

04. juni 2024 | Læs mere


Årets CIO 2024

Vi skal finde Årets CIO 2024 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

06. juni 2024 | Læs mere