IBM: Business intelligence er finanskrisens kattelem

Troværdige informationer er virksomhedernes vigtigste våben til at klemme kontante gevinster ud deres ressourcer midt i en global finanskrise, lyder det fra IBM.

Artikel top billede

IBM's softwarechef, Steve Mills, tror og håber på et gennembrud for data mangement i større virksomheder.

10 cyborgs og knap 7.000 deltagere var i går samlet i Las Vegas-hotellet Mandalay Bays konferencecenter for at tage hul på IBM's information on demand-konference.

Den halve snes cyborgs dansede psykedelisk, mens tilskuerne blev underholdt af Hollywood-komikeren Martin Short og hans bidende kommentarer om Sarah Palins rolle i den amerikanske præsidentkampagne.

Han fik varmet konferencecentret op i en grad, så det mindede mere om rammerne omkring et boksestævne end stedet for en it-konference.

I det blå - og eneste - ringhjørne stod Big Blue personificeret af selskabets softwarechef Steve Mills klar til at forsvare sine 75 opkøb af softwareselskaber for omkring 150 milliarder kroner siden 2001.

Under overskriften 'Åbn dine informationers forretningsværdi', havde han ingen større produktlanceringer i næverne, men Steve Mills ville hellere end gerne understrege, at efter flere glorværdige æraer i it-alderen, er teknologien for alvor moden til at optimere virksomhedernes forretningsprocesser.

I IBM's optik skal det ske ved at indsamle information om forretningen, analysere informationen og agere kompetent i markedet ud fra troværdige analyser.

"Midt i en finanskrise bliver der ikke brugt penge på investeringer, med mindre du relativt hurtigt kan bevise, at der kommer et positivt økonomisk resultat ud af det. Derfor er forretningsoptimering ved hjælp af it mere essentielt end nogensinde," sagde IBM's softwarechef.

Derefter viste IBM eksempler på, at mange selskaber svigter sine egne forretningsressourcer.

Blandt andet fortaltes historier fra henholdsvis rederi- og fødevaremarkedet, hvor op mod 20 procent af alle containere sejler uden fragt og 50 procent af alle fødevarer i vesten bliver smidt ud på grund af dårlig planlægning.

Størrelsen, gørelsen og hastigheden

Steve Mills pegede selv på, at automatisering af eksempelvis ERP-applikationer, grundig informationsindsamling og struktureret data-storage er kerneområder, hvorpå forretningsoptimeringen kan blive en realitet.

"Og så handler information on demand ikke kun om kvantitet og kvalitet af data-informationerne, men også om her-og-nu svar på en kompleks virkelighed, så virksomhedsledere kan vide hvilke områder, der skal sættes ind på med det samme," sagde han på den efterfølgende pressekonference.

Hård konkurrence om BI-markedet

IBM har derfor i de seneste tre år brugt 33.000 medarbejdere og omkring 35 milliarder kroner på at virkeliggøre information on demand-strategien.

I de tre år har IBM hentet 10.000 nye kunder og 2.000 samarbejdspartnere og lancerede i sidste måned et hav af opdaterede storage-produkter.

De mange nye kunder er kommet i folden ved, at IBM har integreret selskabets infrastruktur og storage-løsninger med heftige opkøb af blandt andet Unicorns content management software og ikke mindst BI-selskabet Cognos, der sidste år blev erhvervet for den nette sum af 26 milliarder kroner.

BI summer af vækst

Over for pressens udsendte forklarede Steve Mills, at netop Cognos er et af de vigtigste tandhjul for at få IBM's information on demand-strategi til at køre som en velsmurt maskine.

På årets information on demand-konference havde IBM syv BI-løsninger rettet mod finans- og sundhedsmarkedet, hvor blandt andet Cognos-væktøjerne har sat sine tydelige spor.

Noget tyder da også på, at IBM har set rigtigt, da selskabet købte Cognos. For analysehuset IDC vurderede sidste år, at BI-markedet vokser mere end 10 procent hurtigere end det generelle software-marked.

Men mens IBM kan lune sig med Cognos-købet, bliver selskabet pustet i nakken af software-selskaberne SAP og Oracle, der sidste år rustede sig til BI-kampen.

SAP spenderede 36 milliarder på Business Objects mens Oracle købte Hyperion for 19 milliarder, hvor det i lighed med IBM's information on demand strategi er altafgørende at få indsamlet og knust data til at træffe beslutningsprocesser med rettidig omhu for at klemme alle ressourcer ud af kundernes forretninger.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S