Artikel top billede

It-projekt for udsatte børn savner opbakning

79 kommuner har ikke tilmeldt sig et it-projekt, der skal sikre bedre sagsbehandling af udsatte børn og unge. Projektet har været flere år undervejs.

Når børn for eksempel skal tvangsfjernes fra forældre, er det afgørende for alle parter, at sagsbehandlingen glider hurtigt med maksimal fokus på retssikkerheden.

Og det er netop et af målene med it-projektet DUBU, der står for 'Digitalisering - Udsatte Børn og Unge'.

KL og Velfærdsministeriet samarbejder med en gruppe kommuner om at udvikle it-løsningen, der skal sikre en bedre sagsbehandling på området.

Men fordelene ved systemet kommer foreløbig ikke udsatte børn og unge og deres forældre i 79 kommuner til gode. For kommunerne har nemlig ikke ønsket at koble sig på systemet.

Fordele til at få øje på

Der er ellers en række markante fordele ved it-systemet.

En procent besparelser i administrative lettelser og fem procent i kvalitative forbedringer i form af retssikkerhedsmæssige forbedringer, fremgår det af en business case for projektet.

Konkret får sagsbehandlerne bedre mulighed for at hjælpe de udsatte børn og unge.

"Når sagerne er bedre belyste og figurerer i sammenhæng med oversigter over relevante tilbud med priser og erfaringer, så bliver det både hurtigere og nemmere at finde frem til det tilbud, der er relevant for barnets behov," lyder det om it-systemet.

DUBU-systemet er desuden koblet til kommunens øvrige it-systemer, som eksempelvis økonomisystemer, CPR og sags- og dokumenthåndteringssystemer.

Medarbejderne skal derfor ikke indtaste de samme oplysninger flere gange eller skifte rundt mellem systemerne.

It-systemet giver også en fælles sagsbehandlingsmetode, så overdragelsen af sager mellem kommuner bliver mere enkel.

Systemet sikrer endelig, at data sendes til Ankestyrelsen og Danmarks Statistik. Derved bliver indberetningspligten lettere at håndtere.

Alt i alt gør it-systemet, at der spares tid og gives en mere sikker og bedre håndtering af opgaverne.

KL: Flot med 18 kommuner
Hos KL er man tilfreds med antallet af deltagende kommuner.

"Vi anser det for et udviklingsprojekt, derfor synes vi det er flot med 18 kommuner med," siger konsulent Ane Kristensen fra KL.

"Der kan jo fortsat komme flere kommuner til," siger hun.

Kl og Velfærdsministeriet kørte i efteråret og vinteren 2007 en intensiv informationskampagne for at få overbevist flere kommuner om at deltage, men ved deadline i februar 2008 var der ikke tilmeldt tilstrækkeligt mange kommuner.

Det medførte en forsinkelse af projektet, hvor der blev sat en ny deadline den 14. april samme år.

På grund af forsinkelse havnede sagen hos Styregruppen for Tværoffentligt Samarbejde, hvor der sidder departementchefer fra blandt andet Finansministeriet, Økonomi og Erhvervsministeriet, Velfærdsministeriet, Sundhedsministeriet og direktøren for KL og Danske Regioner.

Herfra lyder vurderingen, at kommunerne først vil hoppe på projektet, når det er udviklet.

"Tilbagemeldningerne fra de kommuner, der ikke ønsker at deltage på nuværende tidspunkt, tyder på, at mange kommuner ønsker et system, men ikke vil binde sig før systemet er udviklet, hvilket også er den mindst risikable strategi i forhold til børnesygdomme og lignende," fremgår det af et af gruppens mødereferater.

Ingen ressourcer og egne systemer

Hos Viborg Kommune, der er en af de 79 ikke-tilmeldte kommuner, lyder forklaringen lidt anderledes.

"Fordi Viborg Kommune i første omgang har valgt et alternativ system fra Dafolo, kaldet Diaform. Rent fagligt lægger det sig op ad DUBU. Desuden har tilmeldingen i første omgang gået på at være testkommune på systemet, hvilket Viborg Kommune på daværende tidspunkt (red. i februar måned 2008) ikke skønnede at have ressourcer til," siger it-chef Erik Sørensen fra Viborg Kommune.

It-chefen henviser desuden til socialudvalgets beslutning, hvor det fremgår, at "manglen på socialrådgivere betyder, at der ikke er overskud til et udviklingsprojekt, der kræver så mange ressourcer."

Hos Tønder Kommune forklarer man, at på det tidspunkt hvor DUBU- projektet blev lanceret var man i gang med at udvikle et andet system, idet de seks sammenlagte kommuner havde behov for et nyt system allerede fra 1. januar 2007.

Men det system lader til at lade vente på sig.

Forvaltningschef Børn og Skole Viggo Christensen fra Tønder Komme forklarer, at kommunen har indgået en aftale med it-firmaet Brugerdata om at udvikle et fagsystem, som kan håndtere såvel sagstyringen som økonomi i forbindelse med alle børn og ungesager.

"Systemet er opbygget med udgangspunkt i ICS-modellen (red. i stil med DUBU-projektet) og er pt under implementering og test i kommunen. Vi må blot konstatere, at det tager længere tid at udvikle end først antaget," siger han.

I en af de større kommuner, Århus Kommune, er der ikke truffet afgørelse om man vil deltage i projektet.

"Århus Kommune har endnu ikke truffet en endelig beslutning," siger it-chef Erik Jespersgaard fra Århus Kommune.

Lang tid undervejs

Projektet har været lang tid undervejs.

Helt tilbage i 2003 besluttede den Digitale Taskforce at udpege udsatte børn og unge som indsatsområde, fremgår det af DUBUs hjemmeside.

Mulighederne ved digitalisering på området skulle anvendes.

Ifølge hjemmesiden, var vurderingen fra både regeringen og de kommunale parter, at "der var gode muligheder for at understøtte en mere målrettet indsats overfor de udsatte børn og unge kombineret med en økonomisk styring gennem indførelse af digitale løsninger."

"Det var ligeledes vurderingen, at de eksisterende sagsbehandlingsværktøjer ikke var tilstrækkelige, og at der var behov for en større koordinering af initiativer på tværs af stat, kommuner og amter," lyder det på hjemmesiden.

I 2004 beslutter Velfærdsministeriet og KL at støtte en digitalisering af området.

Projektet er altså siden havnet i Styregruppen for Tværoffentligt Samarbejde med statussignalet rød alarm.

Det skyldes, at projektets tidsplan ikke bliver overholdt.

"Udbuddet kan tidligst igangsættes efter sommerferien i stedet for maj måned, hvilket betyder at systemet tidligst kan være færdigt ved indgangen til 2009," står der i et mødereferat fra styregruppen for tværoffentligt samarbejde fra marts 2008.

Den anden grund til at projektet var markeret med rød alarm er blevet overstreget med sort farve, og må ikke oplyses til offentligheden.

Faktum er imidlertid, at fra Den Digitale Taskforce valgte området til indsatsområde i 2003, ser det nu ud til at systemet først kommer op at køre i 2010.

Koordinerende udvalg afviste at hjælpe

Af dokumenter, som Computerworld har fået aktindsigt i, fremgår det, at Styregruppen for Tværoffentligt Samarbejde i juni 2007 afviste at støtte projektet økonomisk.

Ansøgningen kom, fordi projektet med så få tilmeldte kommuner ikke kunne løbe rundt.

Men det ville kunne skabe en uheldig præcedens i forhold til andre it-projekter, hvis man tildelte projektet penge.

"Denne (red. ansøgning) blev afvist med henvisning til, at den økonomiske løsning måtte findes inden for sektoren, og at det i modsat fald ville have præcedensskabende virkninger for andre it-udviklingsprojekter", står der i et mødereferat fra den 10. marts 2008 i styregruppen.

Velfærdsministeriet har nu afsat en pulje på ialt 5,4 millioner kroner, der kan søges af de tilmeldte kommuner til kompetenceudvikling af medarbejdere koblet på projektet.

19 kommuner er med

Her er listen over de 19 kommunen, der har sagt ja til at medvirke i projektet.

Allerød

Esbjerg

Frederiksberg

Herning

Holbæk

Høje Tåstrup

Kalundborg

Middelfart

Næstved

Roskilde

Frederikshavn

Lolland

Silkeborg

Skanderborg

Syddjurs

Vordingborg

Disse kommuner har tilmeldt sig på betingelse i form af hvordan kravsspecifikationerne er mellem kommunernes økonomisystem og DUBU:

Rebild

Ringsted

Aalborg

Kilde: DUBUs hjemmeside.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere