3 mister store markedsandele i Danmark

Teleselskabet er under pres i Danmark og mister markedsandele i topfart. Det passer 3's direktør ganske glimrende.

Artikel top billede

I flere år har teleselskabet 3 siddet solidt i førersædet på det mobile bredbånd med enorme markedsandele, men med mørkerøde tal på bundlinjen efter heftige 3G-milliardinvesteringer.

Efter selskabet i Danmark for første gang kunne juble over sorte tal, er 3's massive markedsdominans langsomt ved at glide af hænde.

Fra at have siddet på 76,1 procent af det mobile bredbåndsmarked opgjort efter alle 3G-teknologier er 3 rutschet ned til en markedsandel på 54,4 procent opgjort efter antallet af USB-dongles eller datakort til computere, som kun tillader datatrafik.

Men det bekymrer ikke 3's danske direktør, Morten Christiansen, der generelt ser positivt på telestatistikken.

"Vi fastholder vores førerposition på det danske marked bedre end forventet, og det er klart, at vores markedsandel er faldet, fordi vi før nærmest havde monopol på mobilt bredbånd," siger han.

Mobilt bredbånd buldrer frem

Statistikken fra IT- og Telestyrelsen viser, at mobile bredbåndsløsninger buldrer frem i Danmark, efter Telia, TDC og Sonofon er kommet ind i kampen om de mobile internet-danskere.

Og når det regner på præsten, så drypper det som bekendt på degnen.

"Hele branchen er med til at markedsføre mobilt bredbånd, og jeg vil hellere sidde med en lille andel på et stort marked end en stor andel på et lille marked," siger Morten Christiansen, der har som erklæret målsætning at sidde på 25 procent af det danske marked for mobilt bredbånd.

3 sælger 2,5 gange så meget mobil datatrafik i forhold til sidste år, og det giver teleselskabet en markedsandel på 91,1 af al mobil datatrafik. Og det er en nyhed, der glæder direktøren.

"Det er faktisk lidt overraskende, at vi kan holde en så høj markedsandel. Det viser egentlig bare, at vi gør det rigtige og skal fortsætte," lyder det automatpilotisk fra Morten Christiansen.

Skuffende tilgang

3 erkender dog, at forøgelsen af kundedatabasen med 36.000 nye kunder fordelt på mobile bredbåndsabonnementer og 3G-mobilabonnementer siden 2007 ikke er helt godt nok.

"Kunde-tilgangen er har været lidt skuffende, og det må betegnes som en stille start på året," siger Morten Christiansen med dæmpet stemme.

Teleselskabet 3 havde selv kalkuleret med en kundestigning på op mod 50.000 nye abonnenter.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse