3 mister store markedsandele i Danmark

Teleselskabet er under pres i Danmark og mister markedsandele i topfart. Det passer 3's direktør ganske glimrende.

Artikel top billede

I flere år har teleselskabet 3 siddet solidt i førersædet på det mobile bredbånd med enorme markedsandele, men med mørkerøde tal på bundlinjen efter heftige 3G-milliardinvesteringer.

Efter selskabet i Danmark for første gang kunne juble over sorte tal, er 3's massive markedsdominans langsomt ved at glide af hænde.

Fra at have siddet på 76,1 procent af det mobile bredbåndsmarked opgjort efter alle 3G-teknologier er 3 rutschet ned til en markedsandel på 54,4 procent opgjort efter antallet af USB-dongles eller datakort til computere, som kun tillader datatrafik.

Men det bekymrer ikke 3's danske direktør, Morten Christiansen, der generelt ser positivt på telestatistikken.

"Vi fastholder vores førerposition på det danske marked bedre end forventet, og det er klart, at vores markedsandel er faldet, fordi vi før nærmest havde monopol på mobilt bredbånd," siger han.

Mobilt bredbånd buldrer frem

Statistikken fra IT- og Telestyrelsen viser, at mobile bredbåndsløsninger buldrer frem i Danmark, efter Telia, TDC og Sonofon er kommet ind i kampen om de mobile internet-danskere.

Og når det regner på præsten, så drypper det som bekendt på degnen.

"Hele branchen er med til at markedsføre mobilt bredbånd, og jeg vil hellere sidde med en lille andel på et stort marked end en stor andel på et lille marked," siger Morten Christiansen, der har som erklæret målsætning at sidde på 25 procent af det danske marked for mobilt bredbånd.

3 sælger 2,5 gange så meget mobil datatrafik i forhold til sidste år, og det giver teleselskabet en markedsandel på 91,1 af al mobil datatrafik. Og det er en nyhed, der glæder direktøren.

"Det er faktisk lidt overraskende, at vi kan holde en så høj markedsandel. Det viser egentlig bare, at vi gør det rigtige og skal fortsætte," lyder det automatpilotisk fra Morten Christiansen.

Skuffende tilgang

3 erkender dog, at forøgelsen af kundedatabasen med 36.000 nye kunder fordelt på mobile bredbåndsabonnementer og 3G-mobilabonnementer siden 2007 ikke er helt godt nok.

"Kunde-tilgangen er har været lidt skuffende, og det må betegnes som en stille start på året," siger Morten Christiansen med dæmpet stemme.

Teleselskabet 3 havde selv kalkuleret med en kundestigning på op mod 50.000 nye abonnenter.

Annonceindlæg fra Deloitte

Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

Navnenyt fra it-Danmark

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S