De Facebook-brugere, der har sagt ja til at modtage 'notifikationer' fra den sociale netværkstjeneste på e-mail, har fået en ganske interesssant mail, hvor de bedes indstille deres meddelelses-opsætninger igen.
"Desværre er de instillinger, der kontrollerer, hvilke e-mail-meddelelser, der bliver sendt, gået tabt. Vi beklager ulejligheden," stod der ifølge Internetnews.com i e-mailen fra Facebook.
Det får flere bloggere, blandt andre Graham Cluley, senior technologi-konsulent hos sikkerhedsfirmaet Sophos, til at fare til tasterne.
"På en eller anden måde har en eller anden hos Facebook været i stand til at miste brugerinstillinger, der kontrollerer, hvornår de skal modtage en e-mail."
Graham Cluley skriver, at selvom data-tabet måske umiddelbart kan virke uskyldigt og for eksempel ikke kan sammenlignes med tabte kreditkort-informationer, så er det alligvel pinligt for Facebook.
"For de mistede rent faktisk informationer. Permanent. Hvilket betyder, at en software-udvikler på deres hold må have ødelagt eller overskrevet informationer i databasen ved et uheld, så det ikke kunne repareres."
Til Internetnews.com siger Charles King fra analysefirmaet Pund-IT, at hvis noget lignende var sket i en virksomhed som Wal-Mart, havde det kostet hoveder, sådan at miste kundernes data.
Bør Facebook kulegraves?
Herhjemme opfordrede Forbrugerrådet tidligere på året Datatilsynet til kulegrave Facebooks håndtering og brug af brugernes indhold.
Det afviste Datatilsynet dog.
"Datatilsynet finder ikke anledning til på nuværende tidspunkt at rejse en egen drift-sag over for Facebook," skrev Datatilsynet fredag 10. oktober i et brev til Forbrugerrådet som begrundelse.
Forbrugerrådet holder dog fast i, at det er nødvendigt at holde Facebooks data-hånterning i en kort snor, når omkring en million danskere anvender det sociale netværk.
"Jeg synes, det er ærgerligt, at der er forbrugere, der skal brænde fingrene, før Datatilsynet griber ind. Det er jo netop det, vi ønsker at forhindre," sagde Anette Høyrup, som er jurist i Forbrugerrådet, for nylig til Computerworld.