It-chefens 2009: Bent Rasmussen, Mols-Linien

It-chefens 2009: Computerworld har spurgt en række it-chefer om, hvad de betragter som de største udfordringer i 2009. Læs her, hvad Bent Rasmussen fra Mols-Linien lægger mest vægt på.

Artikel top billede

Bent Rasmussen, Mols-Linien. Foto: Søren Holm/Chili (Foto: Søren Holm/Chili)

Hvilket it-projekt var det vigtigste for dig i 2009?

Det vigtigste har været automatisk billettering, som blandt andet er til gående. Projektet er færdigt og har været i drift i et stykke tid. Vi er glade for at kunne give kunderne muligheden for at reservere via internettet for derefter at køre i automaterne for selvbillettering, når de ankommer til havnene.

Bilisterne kan billettere sig selv med dankort, kreditkort og brobizzer. Vi samarbejder med Easy Go, som foregår på tværs af hele Norden, så alle brobizzer i Norden kan tages i vores anlæg.

Hvad bliver dit selskabs udfordringer til næste år?

Det bliver stadig at øge den høje service, så flere og flere ønsker at benytte os. Det er blandt andet automatisk billettering, kundepleje, når de ringer til Mols-Linien, og når de er om bord på vores skibe. Vi undersøger muligheden for at gøre det gratis for vores kunder at gå på internettet, da interessen for dette er meget stor.

Bliver næste år et vækstår, et fladt år eller et år med faldende kurver?

Det bliver ikke lige så stort et vækstår, som det har været i år, når det drejer sig om it-projekter. Vi har lavet meget i år og har brugt mange ressourcer.

Hvilke forandringer planlægger du i din afdeling i det kommende år?

Vi skal udskifte alle vores billetmaskiner. Da de er fra 1999, er de forældede, og det er ikke muligt at fremskaffe reservedele længere. Vi går i gang i januar, og det tager nok tre måneder, før vi er igennem processen.

Udskiftningen skal betyde større driftssikkerhed for kunderne, så det virker hver gang. Alt går hurtigere og er mere fleksibelt med det nye system.

Hvilke større investeringer planlægger du?

Udskiftningen af billetmaskinerne er en investering på en million kroner. Samtidig investerer vi i en opdatering af vores telefonsystem på omkring 700.000 kroner. Så overvejer vi at lave et reservationssystem på nettet for vores erhvervskunder, så de hurtigere kan reservere via en kundeportal. Vi forventer, at det hele kommer til at koste omkring to en halv million kroner.

Hvor ser du de største vækstmuligheder for din forretning i de kommende år?

Vi vil stadig automatisere så meget som muligt i hele billet- og reservations­systemet.

Hvilken it-megatrend anser du for at være den vigtigste i de kommende år?

Mobility er en trend, som går langt. For det er det, vi alle ønsker. Vi skal være mindre afhængige og skal kunne have det meste med os. Man er mere fri, når der er mulighed for opkobling på færgen og vores havneområde, eller når man sidder i ventesalen.

Mere om samme emne

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S