Artikel top billede

Microsoft slår dørene op for butikskæde

En butikskæde med Microsoft-logo vil snart se dagens lys. Det bliver svært at konkurrere med Apples popularitet, lyder den umiddelbare vurdering.

Efter flere års overvejelser har Microsoft besluttet at følge i fodsporene på Apple og åbner nu sin egen Microsoft-butikskæde.

Uden at komme med detaljerede planer for, hvordan butikkerne skal bygges op eller navnet på kæden, løfter Microsoft sløret for, at selskabet har hyret David Porter fra den amerikanske butikskæde Wal-Mart til at styre begivenhedernes gang.

Med sine 25 års erfaring fra Wal-Mart skal David Porter udstikke retningslinjerne for Microsofts butiksplaner, som sandsynligvis vil gå på at åbne få butikker for at vejre interessen.

Wal-Mart-veteranen har senest arbejdet for Dreamworks Animation, hvor han har ledet selskabets distribution.

"Der er fantastiske muligheder for at Microsoft kan skabe en indkøbsoplevelse i verdensklasse for vores kunder. Jeg er meget spændt på at hjælpe kunderne med at få en mere informeret pc- og software-indkøb," lyder det fra David Porter i en udtalelse.

Det skriver Cnet.com

Har flirtet med butikker før

Microsoft har hovedsageligt solgt sine mange software- og hardware-produkter igennem andre detailvirksomheder, men software-mastodonten har rent faktisk erfaring med at sælge produkter fra sin egen butik.

I den amerikanske by San Francisco havde Microsoft i dotcom-dagene en butik, som dog blev lukket i 2001, da it-boblen bristede. Derudover har der også været rygte fremme om, at Microsoft har været interesseret i en butik på Times Square i New York.

Microsoft har i den seneste tid eksperimenteret med at opbygge en butik i sine lokaler ved Redmond, så andre detailhandlere kunne blive inspireret af, hvordan man solgte Microsoft-produkter bedst muligt. Selskabet udtalte dog ifølge Cnet.com tidligere, at det ikke havde en butikskæde i tankerne.

En åbning med udfordringer

Analytikeren Stephen Baker med speciale inden for computer-handel ser en lang række udfordringer for Microsoft - især med henblik på at tilbyde kunderne en oplevelse med one-stop-shop.

"Det bliver ikke nemt at sætte Apple på plads, fordi Apple har et langt mere integreret økosystem end Microsoft," forklarer han til Cnet.com med henvisning til, at Microsofts mange slutbrugerprodukter er afhængige af pc'er fra mange leverandører, mens Apple har sin egen hardware.

Han vurderer derfor, at Microsoft butiksatsning i høj grad også handler om branding.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere