Få adgang til musik på nettet uden moralske skrupler

Klumme: Musikken spiller en stadig større rolle i udbredelsen af nye digitale tjenester verden over. Det var det helt klare budskab ved MIDEM i Cannes, hvor musikbranchen havde sat hinanden stævne.

Artikel top billede

MIDEM er verdens største handelsmesse for musik­industrien.

Til MIDEM samles musikere, forretningsfolk, kulturelle strategiplanlæggere og musikjournalister fra ­hele verden.

Målet med MIDEM er at danne et forum for forretningssamtaler, diskussion af politiske og juridiske spørgsmål, samt fremvise og diskutere nye artister, ­musikalske trends og musikrelaterede produkter.

Hvor de foregående MIDEM har handlet om, hvad der i højere grad var ret end rimeligt, var dette MIDEM et for­soningens MIDEM, hvor musikbranchen rakte hånden frem imod især de nye digitale tjenester i håbet om at ­kunne finde fælles fodslag.

Fokus var derfor rettet imod nye forretningsmodeller og ikke mindst mod, hvordan man kunne bruge og udnytte de sociale tjenester i ­musikkens favør frem for at bekrige dem.

Verdens øjne rettet mod Danmark

I forhold til nye forretningsmodeller havde hele verden denne gang rettet øjnene imod Danmark, og der var ikke en session, uden at aftalen med TDC om Play blev nævnt som skoleeksemplet på, hvordan teknologi og indhold kunne mødes til fælles bedste.

Danmark er med TDC's løsning kommet på verdenskortet i musikverdenen, og vi er ikke længere kun ­hovedstaden i Stockholm, men en nation, der laver innova­tive løsninger hvor produkt, kundebehov, forretnings­modeller og ­rettigheder går op i en højere enhed.

En anden mobiltjeneste, der fik meget opmærksomhed på MIDEM, var Nokia, der benyttede MIDEM til at ­lancere sine nye musiktjeneste.

Nokia har indgået en aftale med dele af musikbranchen og kommer i Sydeuropa og nogle af de nordiske lande - dog ikke Danmark i første omgang.

Internationale tjenester som Nokia, MySpace, ­iTunes og lignende services tilbyder nu lovlige "all you can eat"-musikløsninger til ­musikbrugerne på nettet.

Adgang til musik uden moralske skrupler

Det er en kæmpe fordel for ­forbrugerne, som nu får adgang til en masse musik uden at skulle have moralske skrupler over at skulle downloade det ulovligt.

De sociale tjenester ses nu i stadig stigende grad som markedsføringskanaler, og der var flere konferencer om, hvordan man kunne udnytte koblingen imellem musikere og fans.

Kunstner-brandede kanaler eller websteder virker godt og har gjort meget godt for mange kunstnere.

Alle disse nye musiktjenester er ved at finde deres leje både de sociale tjenester og tjenester som Play, ­iTunes og LastFM.

I stil med andre indholdstjenester er de ved at finde deres plads i både mediebilledet og i vores musikforbrug.

Men lige som med andre indholdstjenester så findes der kun et par håndfulde, der har haft succes med at lave en global tjeneste, men derimod en hel underskov af små nichemedier med hvert sit speciale.

Lige sådan vil det sikkert også ske med musikbranchen.

Der vil komme en række få globale tjenester der vil kunne tilbyde adgang til en stor del af især det populære ­repertoire.

Og ved siden af det vil vi se en hel masse nye ­tjenester, der vil kunne tilbyde det anderledes og mere ­nicheprægede repertoire.

Fremtiden tegner lys for ­musikbranchen - også i Danmark.

Trine Nielsen er markedsdirektør i KODA.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job