Dommer forbyder spammer at bruge Facebook

En domsafsigelse i Californien betyder, at den dømte spammer Sanford Wallace ikke længere må bruge Facebook.

Artikel top billede

Computerworld News Service: I forsøget på at bekæmpe spam og phishing på det sociale netværk, lagde Facebook sidste uge sag an imod Sanford Wallace og to andre spammere, Adam Arzoomanian og Scott Shaw. Mandag udstedte dommer Jeremy Fogel ved retten i Californien så et tilhold til de tre, der betyder, at de ikke længere må bruge Facebook.

Facebooks juridiske rådgiver Sam O'Rourke fortæller, at Sanford Wallace fik besked om retssagen i Las Vegas.

"Han må hverken bruge vores hjemmeside eller komme i nærheden af vores fysiske hovedkvarter," tilføjer han.

"Hvis hr. Wallace vælger at blive ved med at spamme os, så kan vi nu simpelthen få udstedt en arrestordre på ham, så ja, vi synes, det er en meget vigtig afgørelse."

I rettens papirer kan man se, at Facebook mener, at de tre mænd benyttede sig af den fremgangsmåde, at de skaffede sig adgang til rigtige facebook-profiler, som de så brugte til at spamme brugerens venners profiler. Facebook giver brugerne adgang til at skrive beskeder på deres venners 'wall', og dette er, hvad spammerne gjorde.

Spam-beskederne på Facebook havde to formål - dels blev de brugt til at prøve at overtale brugere til at besøge phishing-hjemmesider, hvor man så forsøgte at lokke deres login ud af dem, og dels ledte de brugerne til forskellige kommercielle hjemmesider, som betalte spammerne for trafikken.

Facebook fortæller desuden, at Sandford Wallace brugte forskellige beskeder fyldt med stavefejl til at lokke brugerne. Det kunne for eksempel være beskeder som: "has anyone emailed youu to let you know your defauult image is diisplayed on dynafaces.com," eller "I'm not sure if you know but your pix are all over bakescream ^dot^ com->you gotta see it,"

I nogle tilfælde forsøgte Sanford Wallace at lokke brugerne til at registrere sig på de andre hjemmesider. Derefter kunne han så forsøge at logge ind på Facebook med de nye registrerings-oplysninger, velvidende at mange mennesker bruger det samme log-in igen og igen.

Nyheden om retssagen blev første gang offentliggjort i fredags på Inside Facebook, som er en hjemmeside for Facebook-udviklere.

Gigant-bøder

Sanford Wallace er en af verdens mest berygtede spammere, og hans karriere startede da også helt tilbage i 1990'erne. Sidste maj blev han sammen med en anden dømt skyldig under den såkaldte 'CAN-SPAM-act' og han blev i den forbindelse pålagt at betale 1.360.000.000 kroner i bøde.

Han blev dømt for at have spammet og udøvet phishing over for Myspace-brugere, som han havde bebyrdet med links til spille-, ringetone- og pornohjemmesider.

Spam og phishing har været et stort problem for Facebook i de sidste halvandet år, fortæller Dave Jevans, der er medlem af en anti-phishing arbejdsgruppe. Facebook-spam ligner noget, der er afsendt af brugernes venner, og derfor kan det være meget effektivt. Og fordi det er web-baseret, så bliver det ikke fanget i de traditionelle e-mail-filtre, forklarer han.

"Nogle af de rigtig store spammere kan lokke en million mennesker om dagen til at kigge på de hjemmesider, de gerne vil have," tilføjer han. "Det er ikke normen, men det sker."

Spam er bare en enkelt af de plager, der har ramt det sociale netværk. I løbet af de sidste dage har brugerne af Facebook desuden måtte kæmpe med en ny variant af den såkaldte Koobface-orm, som installerer ondsindet software på computeren, og derudover cirkulerer der for tiden en del falske applikationer, der udsender beskeder som for eksempel "F a c e b o o k - closing down!!!" eller "Error Check System" med det formål at få brugerne til at videresende til deres venner.

Fire millioner spam-meddelelser

I slutningen af sidste år tilkendte den dommer, som også dømte i Wallace-sagen, Facebook hele 5.170.000.000 kroner i erstatning i en anden retssag. Facebook beskyldte også i den forbindelse spammere for at stjæle brugernes log-in, og for derefter at bruge dem til at udsende mere end 4.000.000 spam-meddelelser.

Facebook fortæller, at selskabet ikke forventer, at spammerne vil hoste op med pengene, men at det til gengæld håber, at resultatet kan virke afskrækkende på andre.

Dave Jevans siger i den forbindelse, at selv om han ikke tror, at retssagerne kan få de store spam-bagmænd til at stoppe, så mener han nok, at de kan afskrække de små fisk.

På trods af de kriminelles ihærdige indsats, så er spam endnu ikke blevet noget helt stort problem på Facebook, fortæller Sam O'Rourke. "Jeg tror, at Facebook er kommet i fokus, fordi vi efterhånden har 175.000.000 brugere. Ingen spammer med respekt for sig selv kan sidde den slags tal overhørig."

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S