SAS klar med internet i flyene til næste år

Flyselskabet SAS prøver endnu engang med internet i sine fly i 2010. Denne gang skal det være en god forretning, lyder det fra Skandinaviens største flyselskab.

Artikel top billede

Hvor mange af dine Facebook-venner har skrevet "Flyver over Grønland" i deres statuslinje?

Næppe nogen.

Men det kan der blive lavet om på i 2010, når SAS går i luften med internet om bord til sine passagerer.

"Lige nu forhandler vi med flere leverandører om både teknik og priser," siger pr-ansvarlig hos SAS Anders Lindström til Computerworld.

Planen er, at SAS vil tilbyde sine business-kunder gratis internet på langdistanceruter til USA, Dubai og Asien.

På flyruter mellem europæiske lufthavne vil det derimod ikke være muligt at gå på nettet. Og på de lange ruter er det ret sikkert, at kunderne på de mere trange sæder bagerst i flyet må til lommen, hvis de ikke kan leve uden at være online i et halvt døgns tid.

"Vores business case er helt ikke skruet sammen endnu, men én ting er sikkert: Vi vil hellere vente lidt og så tilbyde passagerne et internet med høj hastighed i stedet for en lav hastighed om et par måneder," fortæller Anders Lindström.

Pillet ned før

Internet i de højere luftlag er ikke nogen ny opfindelse.

Allerede i 2001 gik Boeing ud og tilbød sin Connexion-service med hastigheder op til 20 megabit per sekund via ethernet eller en trådløs 802.11 WiFi-forbindelse.

Flere amerikanske flykæmper som Delta, American og United Airlines hoppede med på vognen, mens selskaberne trak dog entusiasmen tilbage et par måneder senere, da terrorangrebene på World Trade Center den 11. september 2001 også ramte den internationale flytrafik i det økonomiske mellemgulv.

Skal ikke være først denne gang

Siden Boeings Connexion-service fik det endelige dødsstød i midten af 2006, hvor det har været slut med at maile og læse online-nyheder i de højere luftlag på Boeing-teknologien, hvilket også gjaldt for SAS-kunderne, der som de første i Europa kunne nyde godt af Connexion.

Flere amerikanske indenrigsruter har dog senest forsøgt sig med både satellit- og basestationer på jorden, hvor teknologien er ved at få et comeback i det amerikanske luftrum. Ifølge Ars Technica vil der i 2009 blive installeret internet på yderligere 100 amerikanske fly.

Har lært af historien

SAS var med på den hedengangne Connexion-bølge, men har lært meget af at lade passagerne surfe rundt i skyerne.

"Vi skal ikke nødvendigvis være første denne gang. SAS har dog fortsat med at se på diverse online-løsninger, men vi introducerer ikke internet på flyene, før det er indbringende og teknisk brugbar løsning," siger Anders Lindström.

Samtidigt understreger han, at teknikken er ved at være på plads.

"Vi regner med at have introduceret internettet på langdistanceflyvninger inden for et år," siger Anders Lindström.

Et flyselskab som Cimber Sterling ønsker ikke at følge i slipstrømmen på konkurrenten, når det kommer til at tilbyde passagerne internetforbindelse i himlen.

"Størstedelen af vores business-ruter er indenrigsflyvninger, og der får folk dårligt nok startet deres computere, før vi er på vej ned igen," siger Cimbers kommunikationsmanager Signe Thorup.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job