Artikel top billede

Bliver IO Interactives næste spil Mini Ninjas lige så godt som gamle Kaptajn Kaper? Foto: IO Interactive

Her er de 10 mest betydningsfulde danske spil

Mens politikerne diskuterer Socialdemokraternes udspil om støtte til den økonomisk trængte danske spil-branche, bringer vi her et tilbageblik over de mest betydningsfulde danske spil gennem tiden.

Såvel politikere som Computerworlds læsere debatterer Socialdemokraternes forslag om at støtte den danske spilbranche med 47 millioner kroner årligt. Det aktuelle forslag skal sikre talentudvikling, erhvervsmæssig og kulturel støtte til computerspil-udvikling i Danmark.

Det kan godt være, at den danske spilbranche i øjeblikket gennemgår et af sine værste kriser nogensinde. Men Danmark har rent faktisk været fremme i skoen, når det drejer sig om udvikling af innovative spil.

Således var Danmark et af de første lande, der i den grad tog læringsspil seriøst med satsningen på for eksempel Magnus og Myggen samt Pixeline. Denne satsning har blandt andet været medvirkende til, at fremtidige tiltag som Mingoville har fundet et så fjernt marked som Chile i Sydamerika.

Skærmtrolden Hugo huserede på Eleva2eren i starten af 90'erne og sammen med Nina Klinker Stephensen og senere Camilla Ottosen, charmerede den lille skærmtrold sig ind i hjertet af mainstream Danmark.

Herudover har der været spil med historier, der i kvalitet mindst er sammenlignelige med store Blockbuster-film. Spil som Blackout og Hitman har uforglemmelige spilkarakterer og hovedpersoner.

I forlængelse af den danske kulturkanon, som daværende kulturminister, Brian Mikkelsen, lancerede under megen debat, udarbejdede en række forskere sammen med Multimedieforeningen også en spilkanon, der er en liste af danske spil.

Kanonen er komiteens liste over de mest betydningsfulde danske spil, der har været produceret.

Nogle spil mangler

Der er dog en række spil, der ikke er med på listen, såsom platformspillet Harald Hårdtand, et overraskende godt reklamespil fra Colgate, hvor spilleren skulle rense tænder med drabelige tandpasta-geværer. Heller ikke isbjørnen Oswald er nævnt i listen på trods af de mange seere på TV2, der stiftede bekendtskab med den hvide bjørn.

Et af de vigtigste danske spil er også forglemt. Det drejer sig om onlinespillet DIKUMUD, der blev udviklet i 1991 på Datalogisk Institut Københavns Universitet af Sebastian Hammer, Tom Madsen, Katja Nyboe, Michael Seifert og Hans Henrik Staerfeldt.

DIKUMUD var et tekstbaseret onlinespilsystem, som blev brugt af over tusinder af onlinespil over hele verden. Typisk ville et onlinespil med DIKUMUD-systemet have 20 til 100 spillere på samtidig.

Succesen gav senere inspiration til større grafiske onlinespil som Ultima Online og Everquest. Flere af udviklerne bag disse senere spil havde nemlig været storforbrugere af DIKUMUD-spil.

Den følgende liste og beskrivelserne af de enkelte spil er gengivet i samtykke med hovedmanden bag projektet, spilforsker Lars Konzack

På de næste sider kan du læse mere om komiteens begrundelse for, hvorfor spillet er med på spilkanonen:

Kaptajn Kaper og Hugo

Kaptajn Kaper i Kattegat (1981)

Udvikler: Peter Ole Frederiksen



Et klassisk dansk sørøverspil, der ganske rigtigt foregår i Kattegat. Det tager sit udgangspunkt i Napoleonskrigen, hvor den daværende danske konge tillod kapring af engelske skibe, efter at den engelske flåde havde sænket den danske flåde. Spillet blev skabt af Peter Ole Frederiksen og kom senere i en engelsk version under titlen Privateer.

Skærmtrolden Hugo (1990) - Hugo-serien

Udvikler: International Television Entertainment, nu ejet af NDS



Alle hjem i Danmark kender skærmtrolden Hugo, der op gennem 1990erne hoppede rundt på TV2 og befriede sin familie fra heksen Scylla. Nogle vil vide, at spillet var en videreudvikling af TV-spillet Oswald, der dengang var en nyskabelse indenfor tvunderholdning. Hugo-serien er blevet solgt som spil til mange forskellige platforme og som underholdning på tv-kanaler kloden rundt af spilfirmaet ITE: Interactive Television Entertainment.

Magnus og Myggen, Pixeline og Blackout

Leg og Lær med Magnus og Myggen (1996) - Magnus & Myggen-serien

Udvikler: Ivanoff Interactive



Magnus og Myggen blev skabt af Ole Ivanoff. Det er et eventyrspil med muldvarpen Magnus og hans ven og hjælper Myggen. Spilserien er fyldt med gode fortællinger og lærerige oplevelser i deres helt eget eventyrlige univers. Det første spil fra 1996 vandt Bibliotekarernes Kulturpris. Der er også lavet tegnefilm baseret på Magnus og Myggens oplevelser.

Pixeline: Syng og leg (1996) - Pixeline-serien
Udvikler: Krea Medie



Pixeline er en lille pige med blå kjole og skarp stemme skabt af Studio 1-2. Hun synger, mens hun løser små opgaver. Det sker i et sorgløst univers i klare farver, hvor der er plads til, at hele hendes familie kan deltage i eventyret. Pixeline-serien har formået at gøre leg-og-lær til sit kendingsmærke.

Blackout (1997)

Udvikler: Deadline Games



Med Blackout fra Deadline Games fik Danmark et egentligt auteur eventyrspil skabt af forfatter og spildesigner Michael Valeur. Spillet handler om en mand, der vågner op, uden at vide hvem han er, og hvorfor et hovedløst lig befinder sig i hans seng. Derfra tages spilleren med på en tour de force udi skizofrene oplevelser i et stilsikkert film-noir genrestykke. Blackout viste, at det kunne lade sig gøre at skabe den gode interaktive fortælling med computerspil som fortællemedie.

Giften, Globetrotter og Hitman

Giften (1998) - Crosstown-serien

Udvikler: Merete Pryds Helle under Deadline Games



Giften var den første udgivelse fra Crosstown-serien skabt af forfatteren Merete Pryds Helle i samarbejde med Deadline Games. Der skulle have være blevet skabt en trilogi i serien, men efterfølgeren Englen af Michael Valeur er den foreløbig sidste i serien. Giften handler om Minna Walker, der er på sporet af en historie om kloakering og i særdeleshed Crosstowns underverden. Ligesom i Blackout blev der i Giften sat en ære i at skabe den rette stemning og en god fortælling.

Globetrotter (2000) - Globetrotter-serien

Udvikler: Deadline Games



Globetrotter er et rejsespil for hele familien udgivet af Deadline Games. Globetrotter er et quizspil, hvor man skal rejse til seværdigheder rundt på hele kloden for at løse små opgaver. Når spilleren har løst en opgave, åbner spillet op til nye udfordringer.

Hitman: Codename 47 (2000) - Hitman-serien
Udvikler: IO Interactive



Hitman, udviklet af IO Interactive, er den hidtil største succes indenfor danske computerspil. Spillet er skabt af Janos Flösser og går ud på at være snigmorder, det vil sige liste sig ind på sit offer og myrde ham. Undervejs kan hovedpersonen agent 47 myrde og forklæde sig som sine ofre, og langsomt får han mere og mere at vide om sin egen skjulte fortid. Hitman-serien byder på spænding og udfordring.

Powerbabe og Total Overdose

PowerBabe (2003)

Udvikler: Pinkfloor



Powerbabe er en videreudvikling af Bitch-spillet skabt af Camilla Lyngbo Hjort. Det er som udgangspunkt et spil til piger, som handler om smarte piger, der mobber hinanden ud på diskoteker. Man vinder spillet ved at indgå samarbejde med andre online-spillere og stå sammen. I PowerBabe er det også muligt at skabe sig et ry blandt de andre spillere.

Total Overdose (2005)

Udvikler: Deadline Games



Total Overdose er et køre- og skydespil, hvor man spiller den fandenivoldske Ram Cruz, der rydder op i et mexicansk narkokartel. Det gælder om at lave smarte moves, mens man skyder sig vej gennem håndlangere for at finde frem til, hvem der har myrdet faderen til Ram Cruz og hans pæne tvillingebror. Spillet udmærker sig ved en gennemført stil og et åbent spillerum.

Spilkomiteen

Spilkanonen er sammensat af spilforskere og computerspilentusiaster fra sammenslutningen af danske spilforskere (spilforskning.dk):

Jonas Heide Smith

Ph.d-stipendiat ved Center for Computerspilforskning, IT-Universitetet i København. Beskæftiger sig med spilleradfærd.

Kjetil Sandvik

Cand.mag., ph.d, adjunkt, afdeling for Film- og Medievidenskab, Københavns Universitet. Beskæftiger sig med computerspil-æstetik og -dramaturgi og med computerspil som fiktionsformat.

Kristine Jørgensen

Ph.d-stipendiat, afdeling for Film- og Medievidenskab, Københavns Universitet. Beskæftiger sig med lyd og musik i computerspil.

Charlie Breindahl

Ekstern lektor, Københavns Universitet og IT-Universitetet. Forsker i bilspil og netdating.

Lars Konzack

Adjunkt i Multimedier, Aalborg Universitet. Forsker i spildesign, spilkritik, ludologi og nørdkultur.

Anders Tychsen

Freelance videnskabsjournalist. Ph.d-studerende ved Macquarie University i Sydney. Hans forskning retter sig primært på kommunikation og opførsel af spillere i multiplayer-spil samt genskabelsen af økologiske systemer i online-spiluniverser.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere