It-chefer tager godt imod anbefalinger

Der er ros til Dansk IT's fem anbefalinger til, hvordan det offentlige skal undgå it-skandaler.

Artikel top billede

Chef for Forsvarets IKT og Procesafdeling, Jesper Britze, synes det er vigtigt at fokusere på koblingen mellem it og forretning. Foto: Mikael Rieck

I går skrev vi om Dansk IT's fem anbefalinger til, hvordan man får gennemført offentlige it-projekter så problemfrit som muligt.

I dag har vi snakket med to af de offentlige it-chefer, anbefalingerne tilgodeser. Og overordnet høster ekspertrådets anbefalinger ros hos de to it-tovholdere.

I Domstolsstyrelsen vil man gerne have flere pilotprojekter, og et bevillingssystem, der tilgodeser fuldtidsansatte frem for eksterne konsulenter. I Forsvaret vil man gerne fokusere på den tætte kobling mellem it og forretning.

Begge mener de dog, at det offentlige i forvejen er godt på vej i den rigtige retning.

Flere fuldtidsansatte - tak

Direktør i Domstolsstyrelsen, Adam Wolf, er generelt enig i Dansk IT's anbefalinger. Især mener han, at det er væsentligt at få set på det nuværende bevillingssystem.

"Det mest nyskabende, som jeg synes er godt at få tænkt over, det er hele sammenspillet mellem projektplanlægningen og bevillingssystemet," siger Adam Wolf

Han mener blandt andet, at man bør se på den nuværende praksis, der betyder, at det er væsentlig lettere at få bevilget penge til konsulenter end til fuldtidsansatte projektledere.

I stedet, mener han, at der bør lægges mere vægt på at have en stærk projektbemanding i huset, så man på den måde bliver mindre afhængig af eksterne konsulenters styring af projektet.

"Som også anbefalingerne peger på, så er vi nødt til at have en stærkere styring af projekterne. Og i den forbindelse er det farligt, hvis man får pantsat selve styringen hos eksterne konsulenter," siger Adam Wolf.

Pilotprojekter virker

Han mener desuden, at det vil være gavnligt, hvis systemet bliver indrettet, så der gives flere og mindre bevillinger til pilotprojekter, som tidligere erfaringer også har vist.

Eksempelvis har Domstolsstyrelsen tidligere kørt et pilotprojekt vedrørende videoovervågning i retterne, der senere er blevet suppleret med et projekt om lydoptagelse. Det projekt er blevet evalueret med positive tilbagemeldinger, og man overvejer nu, om det skal udbredes til resten af landet.

"I digital forvaltning er det meget ofte arbejdsgangene og den praktiske anvendelse af teknologien, der er svær. Så derfor er pilotprojektmåden en rigtig god måde at gøre det på," siger Adam Wolf.

Vigtig kobling mellem it og forretning

Jesper Britze, der er chef for Forsvarets IKT og Procesafdeling, hæfter sig først og fremmest ved, at rapporten fokuserer på at skabe en tættere kobling mellem forretning og it.

"Som jeg ser det, er fællesnævneren i de fem anbefalinger, at man ikke skal lave it bare for at lave it. Men, at man kun laver it, der understøtter forretningen," siger Jesper Britze.

Han mener ikke, at det nuværende bevillingssystem er helt så usmidigt, som det bliver antydet rapporten.

"Hvis man bliver klogere undervejs, og man får behov for at lave om på køreplanen, så er det min erfaring, at man godt kan få tilslutning til det i finansudvalget. Det bliver lidt antydet, at hvis der først er lagt aktstykke på, så er det ingen vej uden om. Men det mener jeg nu, at der er," siger han.

Derimod synes han, at det er fornuftigt at fokusere på værdiskabelse, fordi det så er nemmere fra begyndelsen at sætte en prisseddel på et projekt over for politikerne.

"Jeg kan sagtens se en business case, der koster et eller andet, når regnskabet gøres op, men som også har skabt en værdi, der ikke nødvendigvis kan gøres op i penge," siger Jesper Britze.

På den måde mener han, at det er nemmere at bevidstgøre de ansvarlige politikere om, at de ting, de gerne vil have, har en pris. Så de kender konsekvenserne af det, de iværksætter.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    PET søger AD-specialister til Danmarks mest hemmelige AD-infrastruktur

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S