Mobil-programmer stavnsbinder dig til din telefon

Ved køb af en ny telefon kan du i flere tilfælde godt vinke farvel til dyrt indkøbte mobilapplikationer. Programmerne fra to forskellige mobilproducenter passer sjældent sammen.

Artikel top billede

Hvis du sidder med en smartphone i hånden og overvejer at skifte den ud med en model fra en anden mobilfabrikant, vil det måske være en rigtig dårlig idé at købe og downloade alt for mange mobilapplikationer til din nuværende telefon.

For i takt med at smartphone-markedet vokser, udbuddet af mobilapplikationer stiger og flere mobilspillere tilbyder mobil-downloads, får kunderne i stigende omfang problemer, hvis de køber applikationer og senere ønsker udskiftning af eksempelvis deres iPhone til en HTC Hero.

For HTC Hero's Android-styresystem kan ikke håndtere applikationer, der er udviklet til iPhone's OS 3.0.

"Det svarer jo til, at du har en dieselbil og skifter til en benzinbil eller omvendt, så kan du ikke køre på det samme brændstof mere," siger teleanalytiker John Strand fra Strand Consult.

Han forklarer dog, at flere selskaber arbejder med, at kunderne kan tage deres indkøbte mobilapplikationer med over på en eventuel ny mobilplatform som en måde at differentiere dem fra konkurrenterne på markedet.

"Det kræver dog, at applikationen er blevet udviklet til flere platforme, og distributionen til flere platforme er okay med udvikleren," forklarer John Strand.

Java-platform vinder

Den danske telekonsulent påpeger samtidig, at udviklerne i de fleste - og mest fornuftige - tilfælde vælger at udvikle applikationer, der kan mere end blot fungere på eksempelvis en iPhone.

"Hvis man vil noget med mobiludvikling, så skal man helst kunne levere til forskellige platforme," lyder rådet fra John Strand.

Han vurderer, at den førende og vindende platform på det nuværende marked er J2ME (Java 2 Micro Edition, red.), som blandt andre de finske mobil-førerhunde fra Nokia benytter sig af.

100 milliarder kroner om fem år

I disse dage sidder der muligvis flere mobiludviklere i garager eller på fine kontorstole og programmerer på livet løs, fordi mobilapplikationer er et område i rivende vækst.

Eksplosion i antallet af smartphones

Forretningsmodellen er blevet således, at mobilfabrikanten tager en del af kagen, nogle gange tager operatøren også nogle krummer, mens udvikleren som oftest kan mæske sig i den største procentdel ved salg af en applikation via en af de mange applikations-forretninger.

Apple brød sidste år for alvor gennem mobil-lydmuren med sin Apple Store, og siden har Google åbnet sit Android Market, RIM sin Blackberry App World, og Nokia er kommet på banen med sin Ovi Store.

Senest har Microsoft annonceret sin Windows Marketplace til oktober som et supplement til sin mobile to market-platform, mens Samsung er klar med sin Application Store i Europa om mindre end to uger.

Mobilfabrikanterne står således nærmest i kø for at hive smartphone-kunder ind i deres online-bazarer, hvor kunderne kan downloade tusindvis af applikationer som spil, kontorpakker og rejseguider for mellem nul og flere hundrede kroner.

Samtidig går der milliardvis af kroner den anden vej i takt med, at smartphone-markedet virkelig har åbnet en ladeport for diverse mobile apps-forretninger, der reelt blev kickstartet med britiske Handango for otte år siden.

Strand Consult vurderer, at der på verdensplan bliver omsat for omkring 45 milliarder kroner i diverse apps-forretninger, hvoraf Java-baserede spil udgør små 20 milliarder kroner.

"Alene i Danmark bliver der hentet mellem 2.000 og 3.000 spil om dagen til mobiltelefoner," fortæller John Strand.

I rapporten "The Moment of Thruth - portrait of the iPhone" estimerer Strand Consult, at omsætningen på mobilapplikationer vil blive mere end fordoblet inden for de næste fem år på en lang række mobilservices.

Smartphone-markedet eksploderer

Analyseselskabet Gartner vurderer, at smartphone-markedet voksede med 27 procent i andet kvartal af 2009, når man sammenligner med samme periode i 2008.

I Gartner-vurderingen er den helt store vinder Apple, der kan notere en markedsandel på 13 procent mod tre procent i 2008, og iPhone-producenten overhaler dermed den evige konkurrent Microsofts Windows Mobile-platform, der ligger på ni procent.

Nokia leder stadig an med omkring halvdelen af markedet på sin Symbian-platform, hvor RIM, iPhone, Windows Mobile og Android samt "øvrige" styresystemer ligger på de følgende pladser.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    BI-koordinator / IT & administrativ support

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S