Cisco forbyder medarbejderne at rejse i krisetiden

Virtuelle videomøder har erstattet en stor del af forretningsrejserne hos Cisco, hvor medarbejderne kun må rejse, hvis de skal møde kunder.

Artikel top billede

Da finanskrisen satte ind sidste efterår, besluttede Cisco-boss og bestyrelsesformand John Chambers, at Cisco-ansatte kun måtte rejse, hvis de skulle ud og møde kunder.

Det betød, at hvis selskabets 66.000 ansatte fra hele verden skulle ses til forretningsmøder eller møde eksterne konsulenter, blev de tvunget til at benytte sig af selskabets egen telepresence-videokonference-løsning.

Og rejseforbuddet har vist sig at være en økonomisk god idé for Cisco, som på trods af et dårligt regnskab i kriseåret, har sparet omkring otte milliarder kroner i forhold til sidste år.

"Alene på rejseomkostningerne har vi sparet et stort trecifret millionbeløb i dollar på et år," fortæller Ciscos danske produktchef Morten Rasmussen til Computerworld.

Besparelserne på rejseomkostningerne er tidligere på året blevet anslået til at ligge på omkring 2,8 milliarder kroner.

Virtuel vision kommet for at blive

Allerede for to år siden udstak Cisco-chef John Chambers strategien for, at virtuelle møder var mere end godt nok for Ciscos egne ansatte.

Og ifølge Morten Rasmussen fra Ciscos danske afdeling er de nye virtuelle rejsetider permanente.

"Vi gennemgår en kulturforandring, og det er ikke meningen, at vi skal begynde at rejse igen på et senere tidspunkt, når krisen er overstået," forklarer han.

Hvis en Cisco-ansat alligevel vil op i en flyvemaskine og på forretningsrejse uden at møde kunder, skal der indhentes særlige tilladelser på internationalt vicepræsident-niveau.

"Set over hele firmaet så sparer vi jo enormt meget tid, fordi rejsetiden og ventetiden i lufthavne bliver brugt mere konkret på at arbejde. Og uden at lyde hellig, så sparer vi jo også meget CO2-udledning på den måde," siger han.

Samme møderum

På grund af rejseforbuddet har flere tusinde Cisco-ansatte været på kurser i afholdelse af møder via selskabets eget videokonference-udstyr.

Møderne foregår ved, at de ansatte booker møder via Outlook, og indkalder de ønskede mødedeltagere. Derefter bliver de virtuelle mødelokaler fundet, og så er videomødet arrangeret.

"Vi har ikke ubegrænsede ressourcer, og derfor udskyder folk gerne nationale møder for at mødes med internationale kolleger," siger Morten Rasmussen.

Når deltagerne så tænder kameraerne, vil de virtuelt sidde over for hinanden i mødelokaler, der er malet i samme farver, har de samme stole og bordet på tv-skærmen er en forlængelse af bordet i den fysiske virkelighed.

Ansigterne kan ses på HD-skærme, og mikrofonerne er tilrettet således, at man ifølge Morten Rasmussen får en fornemmelse af dybde i rummet.

"Jeg synes, det virker rigtig godt, og har mødt flere kolleger end tidligere via video-møderne. Forhåndskendskabet gør det derefter noget nemmere at tale sammen, når man efterfølgende ringer til hinanden," fortæller Morten Rasmussen.

Han vurderer, at udrulningen og kurserne i selskabets telepresence-udstyr vil være tjent hjem igen allerede efter det første års brug.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S