Artikel top billede

TDC regner ifølge underdirektør Morten Hother Sørensen med at være klar med mikrobetalinger til næste år. Foto: Ulrik Jantzen.

TDC klar med mobilbetalinger til foråret

Imens det har længere udsigter med mobilbetalinger i supermarkeder, så er TDC på vej med et mobilsystem til mikrobetalinger.

Datingsider, nyhedssider og annonceportaler er blot nogle af de hjemmesider, der kræver små betalinger for at frigive små tekstbidder.

Det er besværligt, hvis brugeren skal hive kreditkortet frem, hver gang disse mikrobetalinger skal gennemføres. Her har TDC set et marked, som virksomheden nu ønsker at kaste sig ud i. Til næste år lancerer TDC det, der bliver kaldt ip-betalinger eller ip-billing.

Brugeren vil på en hjemmeside blive spurgt om, hvorvidt han ønsker at betale beløbet for at få adgang til noget information. Svarer brugeren ja, kan systemet via SIM-kortet fra mobilt bredbånd trække beløbet via telefonregningen.

"Det er ved de små betalinger som 50 øre, at det kunne blive rigtig tungt. Ved de større betalinger er vi allerede dækket rimelig godt ind med Dankortet i dag," siger underdirektør Morten Hother Sørensen fra TDC.

Hos TDC arbejder han med at udvikle nye forretningsområder, og han forudser, at ip-betalinger kunne blive et af dem.

"Jeg tror på, at der er en del omsætning og indtjening at hente, men vi mangler stadigvæk at få noget erfaring med det, før vi mere entydigt kan sige, hvad det er, vi vil satse på," siger han.

Forretningsmodel på tegnebrættet

Morten Hother Sørensen mener, at det endnu et for tidligt at sige, hvilke internetsider der ønsker at bruge disse modeller.

Umiddelbart ser han mediebranchen som den måske mest oplagte branche, der kunne drage nytte af disse betalinger. Aviser og magasiner har meget gratis indhold liggende, men der er mulighed for at tjene lidt på dette indhold.

"Det kunne være et livsstils­magasin, hvor du skal tage en personlighedstest. Eller det kunne være på datingsider, hvor du skal have adgang til en profil," fremhæver Morten Hother Sørensen som eksempler på webportaler, der kunne drage nytte af disse mikrobetalinger.

Ifølge ham er en af udfordringerne, at brugerne på nettet har vænnet sig til, at det meste - hvis ikke alt - indhold er gratis. Derfor er det svært at lokke brugere til med dyre onlineabonnementer, men små betalinger kan nemmere glide ned på eksempelvis en datingside, argumenterer han.

"En kunde har måske svært ved at acceptere at betale 400 kroner for at være medlem, men de har ikke noget problem med at betale to til tre kroner for at gå ind og se en profil," siger han.

Tjener på transaktion

Forretningsmodellen, som TDC skal tjene penge på, er endnu ikke fastlagt, men Morten Hother Sørensen har en idé om, hvordan den skal se ud.

"Jeg forestiller mig, at det i høj grad bliver en model, hvor vi skal have et cut på transaktionen. Det er simpelthen for at dække vores kreditrisiko ind og for at opkræve pengene fra kunden," forklarer han.

De første pilotprojekter kommer til foråret næste år, vurderer Morten Hother Sørensen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere