Artikel top billede

(Foto: © Messe Berlin)

Fremtidens tv-reklamer bliver skræddersyede til dig

Tv-reklamer baseret på din fjernsynsvaner kan være en realitet indenfor ganske kort tid med IP-tv.

På den nyligt afholdte IBC-messe i Amsterdam luftede tv-branchen store forventninger til udbredelsen af IP-tv, der dog endnu ikke har fået det store mainstream-gennembrud i Danmark og i en række andre europæiske lande.

Med IP-tv følger en lang række af muligheder for interaktion med tv'et.

Det kan eksempelvis være at stoppe programmer eller spole frem og tilbage for at se udsendelserne, der bliver sendt i HD-kvalitet.

Derudover er der mulighed for at se film på alle tidspunkter af døgnet og tilgå internettet og eksempelvis se på YouTube-videoer.

Men det er ikke kun IP-tv-kunderne der får et hav af interaktionsmuligheder med fjernsynet.

Også tv-selskaberne og andre partnere kan dykke direkte ned i tv-seernes vaner foran husalteret og suge nyttig information ud af forbrugerne, så man derefter kan personalisere tv-reklamerne til specifikke tv-apparater.

"Analyseværktøjerne er til stede til at måle præcis hvem, der ser hvad," fortæller salgschef Geoffrey Todd fra middleware-selskabet NDS, der leverer blandt andet digitale sikkerhedsprodukter til settop-bokse.

Hr. Jensen ser andet tv end Hr. Hansen

Han forklarer, at der relativt simpelt kan lægges dial-home-funktion i settop-boksen, så den melder tilbage til tv-selskaberne omkring, hvilke tv-vaner Hr. Jensen måtte have.

På baggrund af tv-vanerne, som eksempelvis kunne være et stort forbrug af bilprogrammer og rejseudsendelser, vil tv-reklamerne være rettet direkte mod Hr. Jensen, der således vil se betydeligt flere bilreklamer og rejseannoncer på fjernsynet end Hr. Hansen inde ved siden af.

"Lige nu er teknologien ikke tilladt på grund af databeskyttelseslovgivningen, men med kundens accept vil det givetvis ske en dag," siger salgschef Geoffrey Todd til Computerworld og fremhæver Sky-koncernen som et selskab, der barsler med forbrugerrettede tv-reklamer.

Billigere tv for forbrugerne

Geoffrey Todd understreger, at tv-kunderne ikke skal have hevet noget ned over hovedet, men derimod vil få relevante reklamer, der oven i købet kan gøre tv-abonnementet en del billigere.

"Operatørerne kan inkludere kunden i prissammensætningen, og tilbyde dem rabat," siger Geoffrey Todd, som i sjov påpeger, at tv-reklamemarkedet endnu ikke er blevet invaderet af Google, som eksempelvis har reklamer i Gmail baseret på brugerens tidligere søgninger i Google-søgemaskinen.

Reklamer er ikke for alle

Kontaktdirektør Carsten Bülow fra reklamebureauet Os fortæller, at den type annoncering er mere effektiv, fordi den er ekstremt rettet mod målgruppen og kan give flere frihedsgrader i udformningen af reklamen.

"Samtidig så er vi også mere nuancerede som mennesker, at vi ikke kun er, hvad vi søger eller ser på tv," lyder det fra Carsten Bülow.

Den danske reklamedirektør regner heller ikke med, at de skræddersyede reklamer bliver et hit i alle seer-lag. Han sammenligner teknologibrugen med reklamefinansierede telefonregninger, hvor forbrugerne bliver afbrudt for at lytte til reklamer mod at betale en mindre på telefonregning.

"Mobilreklamer er ikke blevet en succes. På samme måde vil målrettede reklamer via IP-tv givetvis heller ikke tiltale alle forbrugergruppe. Der er jo trods alt mange, der direkte slår væk fra en kanal med reklamer," siger Carsten Bülow.

"På visse områder er teknologien simpelthen længere fremme, end folk er parate til," fortsætter han.

Ikke planer hos TDC

Hos Danmarks største IP-tv-leverandør TDC har man ifølge koncerndirektør Jesper Theill Eriksen ikke planer om at implementere reklamefinansieret tv rettet mod specifikke seere lige med det samme.

"Vi ser på reklame-teknologierne og tænker lidt over dem, men lige nu har vi endnu ikke specifikke planer om den slags. Vores planer går derimod i første omgang på at få kundernes øjne op for IP-tv," siger Jesper Theill Eriksen fra TDC, der sidder på omkring en tredjedel af IP-tv-markedet i Danmark.

Den seneste opgørelse fra IT- og Telestyrelsen fra andet halvår af 2008 viser, at der i alt findes godt 110.000 IP-tv-abonnenter i Danmark. Det tal forventes at stige til omkring 300.000 inden for de næste par år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere