Artikel top billede

"For tre til fire år siden stillede jeg mig op og sagde, at hvis man skal lave et fibernet i Danmark, så skal man slå alle fibernettene sammen," lyder det fra Finn Helmer, der ejer ComX.

Finn Helmer: Fiberalliance kan give kæmpe fordele

Der kan være enorme besparelser at hente, hvis fiberselskaberne slår dele af deres forretning sammen, spår Finn Helmer, der ejer ComX.

Fiber-fokus: De danske elselskaber forhandler for tiden om et fibersamarbejde på privatmarkedet, der skal stille dem stærkere i konkurrencen mod specielt TDC.

Det er en rigtig god idé, hvis de formår at sammenlægge noget af fiberforretningen, vurderer Finn Helmer, der ejer fiberselskabet ComX.

"Det er klart, at hvis du får et net, der er bundet sammen, så kan du lave en central driftsenhed," siger Finn Helmer.

Han bruger sin egen virksomhed, der sidste år omsatte for lidt over 100 millioner kroner, som eksempel.

"Hvis jeg lagde mit selskab sammen med en virksomhed, der havde en tilsvarende omsætning, så ville synergieffekten betyde en besparelse på 30 til 40 millioner kroner om året," fortæller Finn Helmer.

Manden, der tidligere solgte Giga til Intel, fortæller, at han ikke selv har hørt noget om de forhandlinger, der finder sted mellem elselskaberne. Hans eget firma skiller sig dog også ud fra mængden, da det ikke har rødder i elsektoren.

Fibernettet skal være åbent

Finn Helmer ser et tættere fibersamarbejde mellem elselskaberne som den helt rigtige vej at gå, hvis fiberen skal sejre i kampen mod kobberet.

"For tre til fire år siden stillede jeg mig op og sagde, at hvis man skal lave et fibernet i Danmark, så skal man slå alle fibernettene sammen," fortæller han.

Samtidig mener han, at det er altafgørende, at elselskaberne åbner deres fibernet for fremmede indholdsleverandører, hvis de skulle ende med at samle deres net.

"Man skal give indholdsleverandørerne adgang til det, så kunderne kan få så meget information og indhold som overhovedet mulig, og så skal man udnytte høj hastighed på fiberen, for ellers kan man ligeså godt bare bevare det gamle kobbernet," siger Finn Helmer.

Indhold skal lokke kunder over på fiber

Det vil også være negativt for hans egen forretning, hvis elselskaberne samler deres net uden at give adgang til fremmede udbydere. I så fald kan hans egen virksomhed ikke få adgang til at levere tjenester og indhold på nettet.

Men et lukket net er den forkerte vej at gå, hvis kunderne skal skifte fra kobber til fiber, mener han. Et åbent fibernet vil give et langt bredere udvalg af indhold og tjenester, påpeger han.

"Forbrugeren vil stå enormt stærkt, hvis alle elselskaberne går sammen, og du kan få tre til fem leverandører af indhold på forskellig vis. Så kan det ikke gå hurtigt nok med at slutte sig til det der fibernet," forklarer Finn Helmer.

Han afventer nu, hvilken form for alliance elselskaberne når frem til, hvis parterne ellers når til enighed. Ifølge Computerworlds oplysninger afslutter elselskaberne forhandlingerne inden for de næste par uger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere