Twitter-topchef åben for annoncer

Direktør for Twitter, Evan Williams, peger på annoncer som et oplagt redskab til at øge omsætningen i forretningen.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Twitters topchef faldt ikke for lokkemaden.

Evan Williams undgik elegant at afsløre detaljer om planerne i en ny forretningsmodel, der er høje forventninger til, under åbningstalen ved Web 2.0 Summit i San Francisco.

Under en samtale på scenen med moderator og stifter af Federated Media, John Battelle, kom Williams også kun overfladisk ind på den potentielle konkurrent Google Wave, om han har fortrudt ikke at sælge ud til Facebook, samt hvordan hans sociale medie håndterer problemer med skalerbarhed.

"Det er ikke ligefrem sådan, at vi bruger al vores tid på at lede under sofapuderne efter den sagnomspundne forretningsmodel," sagde Williams.

"Man rejser ikke så mange penge, som vi har gjort, uden at have en forretningsplan. Man er nødt til at kunne beskrive for investorerne, hvad det er for en virksomhed, man forsøger at opbygge."

"Vi arbejder nu på at forbedre vores produkt og vores teknologi. Vi er nødt til at give brugerne den bedste, nyeste og mest relevante information, det overhovedet er muligt. Det ville være uansvarligt af os at glemme og i stedet begynde at fokusere på omsætning," sagde han.

Annoncer på Twitter?

Williams tilføjede, at han er optimistisk i forhold til Twitters potentiale for at generere omsætning. Han gentog tidligere udtalelser om, at Twitter ikke afviser annoncer på sitet, selvom Twitters medstifter, Biz Stone, gentagne gange har sagt det modsatte.

"Jeg kan ikke afsløre præcist, hvad vores forretningsmodel er, men der er en mulighed for, at annoncering kan give mening for Twitter," bemærkede han.

"Vi synes, Twitter har gode udsigter, da der i dag foregår megen markedsføring af varemærker på Twitter. Det er ikke et socialt netværk. Det er et informationsnetværk, der fortæller folk, hvad der sker forskellige steder i verden."

"Virksomheder af alle slags indser, at hvis de kan få folk til at følge dem på Twitter eller få deres budskaber ud på Twitter, så vil det også give trafik i omsætningen. Når vi skaber den form for værdi for andre virksomheder, så er jeg ikke bekymret for, om vi kan skabe forretning for os selv."

Fortryder ikke nej til Facebook

Battelle spurgte Williams, om han nogensinde vågnede med koldsved efter at have afslået at sælge virksomheden til Facebook i efteråret 2008.

"Nej. Det gjorde jeg ikke, nej," svarede Williams. "Målet har aldrig været at trække sig ud igen blot for at skabe en god lønningsdag for stifterne og investorerne. Jeg er vild med alle de fantastiske ting, vi kan gøre med Twitter. Og det bliver ikke nødvendigvis mere fantastisk ved at blive en del af en større virksomhed."

For at blive i emnet om sociale netværks-konkurrenter, så oplyste Williams, at han har afprøvet Googles ny samarbejds- og kommunikationsværktøj, Google Wave.

Denne web-baserede applikation samler funktioner som e-mail, instant messaging, blogging, wikier og styring og deling af multimedia og dokumenter samtidig med en vifte af sociale funktioner. Analytikere har kaldt Google Wave for den seneste og muligvis den mest omfattende spiller i markedet for sociale netværksværktøjer.

"Jeg synes, at Google Wave er superfed," siger Williams. "Jeg har dog ikke fået helt styr på den endnu. Men at dømme ud fra, hvad jeg har set indtil videre, så ser det ud til, at det allerede er muligt at tweete fra Wave, så det er fabelagtigt."

Willams fremhæver også forbedringer i Twitters pålidelighed og skalerbarhed.

"Vores data viser, at det er ved at blive meget bedre. Jeg er ikke så bekymret, som jeg har været, om hvor vi står. Der er stadig lidt rundt omkring, som vi mangler at rette til, men vi har udviklingsplanerne parat."

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job