"Det er en ommer."
Nogenlunde sådan kan man oversætte det diplomatiske budskab, som EU nu sender i retning af Danmark og IT- og Telestyrelsen.
Den danske IT- og Telestyrelse vil gerne regulere de priser, som teleoperatørerne tager for at stå for at terminere opkald til såkaldte overtakseringstjenester, for eksempel en telefon-afstemning i et tv-program eller andre former for indholdstjenester.
Det synes EU imidlertid er en rigtig dårligt idé, fremgår det af et brev, som netop er sendt til Danmark fra Bruxelles.
"En overdreven regulering indebærer unødvendige omkostninger for de regulerede selskaber og kan også hæmme deres konkurrenceevne," skriver telekommissær Viviane Reding.
"På dette stadium er jeg ikke overbevist om, at situationen i Danmark er så anderledes i forhold til resten af Europa, at det gør det berettiget at regulere terminering af opkald til overtakseringstjenester. Det er grunden til, at Kommissionen nu anmoder IT- og Telestyrelsen om at genoverveje sit tiltag og bringe det i overensstemmelse med den bedste praksis i Europa," lyder det endvidere.
Brug for regulering?
Også konkurrencekommissær Neelie Kroes sender en meddelelse til IT- og Telestyrelsen.
"Selskaber, der yder overtakseringstjenester, er klar over deres termineringsomkostninger og kan skifte til den operatør, som tilbyder de bedste priser. Derfor er det et spørgsmål, om der overhovedet er behov for at regulere disse tjenester," udtaler hun.
I meddelelsen fra EU fremgår det desuden, at IT- og Telestyrelsens udkast til regulering kun indeholdt nærmere oplysninger om priskontrol, men ikke en egentlig analyse af de "konkurrencevilkår, der gælder for leverandører af overtakseringstjenester."
"En sådan analyse bør normalt indgå i markedsdefinitionen og/eller vurderingen af, om det er berettiget at indføre en forudgående regulering af visse tjenester," lyder det fra Viviane Reding og Neelie Kroes.