Artikel top billede

Administrerende direktør Henrik Clausen, Telenor, forventer, at mobilt bredbånd vil bidrage positivt til Telenors forretning i 2010. Foto: Lars Bech (Foto: Lars Bech)

Overraskende mange fastnetkunder forlader Telenor

Det kommer bag på Telenors topchef, Henrik Clausen, at frafaldet af telefon-kunder på fastnettet er gået så stærkt.

Flere mobilkunder kom ind i stalden hos Telenor i 2009, men alligevel faldt virksomhedens omsætning. Dog kun svagt.

Det skete på trods af, at administrerende direktør Henrik Clausen i april 2009 håbede, at omsætningen ville være uændret i forhold til året forinden.

"Omsætningen forsvinder primært, fordi vi har sagt farvel til flere PSTN-kunder (fastnettelefoni, red.), end vi havde regnet med. Der ligger reelt set et fald på 20 procent i PSTN-forretningen," forklarer Henrik Clausen.

Direktøren kan dog leve med, at der sker et fald af kunder med fastnettelefoni.

"Det er selvfølgelig altid ærgerligt at sige farvel til omsætningen, men det er jo ikke vores business at drive PSTN-forretning, når det er et gensalgsprodukt fra TDC," siger Henrik Clausen.

Han ser det som logisk, at afgangen af kunder med fastnettelefon går forholdsvis hurtigt, fordi Telenor ikke forsøger at erobre nye kunder med dette produkt.

Desuden har lavere ADSL-priser påvirket omsætningen negativt, fremdrager Henrik Clausen. Samlet set falder Telenors danske omsætning i 2009 med cirka tre procent til 6,7 milliarder kroner.

Glæder sig over flere mobilkunder

Telenor, der fik sit navn i sommers, formåede at erobre flere mobilkunder i løbet af 2009.

Selskabet kører for tiden en kampagne, der skal få selskabets bredbånds-kunder til også at få mobilt bredbånd. Derfor kan bredbåndskunderne på fastnet i seks måneder få et mobilt bredbåndsabonnement til nul kroner.

"Vi har en forventning om, at de her kunder ønsker at have begge produkter i butikken, når deres abonnement ophører, fordi de så har opdaget, hvor godt mobilt og fast bredbånd supplerer hinanden," fortæller Henrik Clausen.

Han afviser, at det er en dyr måde at erobre nye mobilt bredbånd-kunder på.

"Alternativet var, at vi skulle finde på en anden form for promotion for at få dem, og her vælger vi så at give dem en ydelse, som har en eller anden produktionsomkostning over seks måneder. Men det er jo ikke med tanken om, at de her kunder skal være gratis for evigt," forklarer Henrik Clausen.

Godt rustet til 2010

Henrik Clausen er overordnet tilfreds med resultatet for 2009, hvor Telenor formåede at forbedre indtjeningen. Det er blandt andet sket ved en øget fokus på omkostningerne, og det resulterede også i en større fyringsrunde i august sidste år.

"Vi forventer, at vores indtjening bliver yderligere forbedret. Vi kan også se, at fjerde kvartal var bedre end tredje kvartal, som igen var bedre end andet kvartal. Det viser, at vi har fået effektiviseret, og vi har fået skabt en enhedsorganisation. Det at have ét brand og én organisation er en mere effektiv måde at ramme markedet på," fortæller Henrik Clausen.

Salget vil også stige, forventer Henrik Clausen.

"Næste år skal være et år, hvor vi ser en smule vækst. Det var også det, som TDC var ude at kommunikere på den positive side, og vi har da heller ikke tænkt os, at vi skal tabe omsætning," siger Telenor-direktøren.

Han sætter sin lid til, at mobilforretningen - specielt drevet af mobilt bredbånd - vil sikre Telenor en positiv vækst i 2010. For at understøtte målet er Nokia Siemens Networks i gang med at opgradere Telenors netværk, så det bliver klar til LTE-teknologien, der understøtter højere hastighed og kapacitet i det mobile bredbåndsnet.

"Det, der bliver ekstremt afgørende for os, er at lykkes med det projekt, som vi kalder for Fremtidens Netværk, hvor vi er ved at udskifte vores 3G-netværk ud og gøre klar til fjerde generation hen over sommeren. Det er der, at kernen ligger i vores forretning," siger Henrik Clausen.

Telenor havde ved udgangen af 2009 lidt over to millioner mobilkunder, mens der var 530.000 kunder i fastnetforretningen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere