Smartphonen elsker viden om din fysiske placering

Det stigende antal smartphones med GPS'er, applikations-butikker og hurtigt internet er baggrunden for, at de lokationsbaserede tjenester nu for alvor står til et gennembrud.

Artikel top billede

Efter mange års snak ser det nu endelig ud til, at de lokationsbaserede tjenester er ved at få et kommercielt gennembrud.

Det er analysehuset Juniper Research, der netop har offentliggjort en undersøgelse, der konkluderer, at markedet for lokationsbaserede tjenester i 2014 kan omsætte for 12,7 milliarder dollars, omkring 71 milliarder kroner.

"… forbedringer i telefonernes brugergrænseflader - eksemplificeret med iPhone - sammen med lettere forbruger-adgang til en række distributionskanaler for applikationer har ført til en større interesse fra tjenesteudbydere for at tilbyde lokationsbaserede applikationer," skriver Juniper-analytiker Windsor Holden blandt andet i rapporten.

Samtidig nævnes det, at udrulningen af højkapacitets-netværk er med til at øge mulighederne med de browserbaserede tjenester.

Smartphonen trodser krisen

Gartner offentliggjorde i går sine tal for mobilmarkedet i 2009, og selvom også dette marked er påvirket af finanskrisen, så er smartphone-segmentet undtagelsen. Salget af smartphones voksede i hele 2009 med 23,8 procent i forhold til året før, så der i alt blev solgt 172,4 millioner enheder på verdensplan.

Den vækst skyldes ikke mindst, at anvendelsesmulighederne er øget kraftigt. GPS'en i smartphonen udnyttes i stadig flere applikationer, så den information, brugeren præsenteres for på skærmen, tager udgangspunkt i personens fysiske placering.

250 250

To eksempler på lokationsbaserede applikationer, hvor informationen er baserede på brugerens fysiske placering.

Juniper forventer i rapporten "Mobile Location Based Services," at tjenesterne for alvor vil finde vej til forbrugernes smartphones i de kommende år. Det skyldes ikke mindst, at mange virksomheder vil kunne se et kommercielt formål med at tilbyde den slags tjenester.

"Lokationsbaserede applikationer er ekstremt interessante for brands og forhandlere i og med, at de lader de virksomheder lede forbrugerne til forretninger nærheden og samtidig give dem information om produkter på tilbud," skriver Juniper.

Smartphonen baner vej for teknologier

Lokationsbaserede tjenester er nært beslægtede med augmented reality - koblingen mellem det fysiske og det virtuelle - der er et andet teknologi-område, der også står til et gennembrud som følge af smartphonens øgede popularitet.

"Vi har ventet på, at der var håndholdte apparater, som var kraftige nok til at afvikle sådan nogle programmer med 3D-grafik. Det er først nu med de relativt kraftige smartphones, at det begynder at kunne få en reel kommerciel impact," forklarede Peter Krogh, forsker i augmented reality og pervasive computing, for nylig til Computerworld.

Junipers forudsigelser om de lokationsabaserede tjenesters fremtid bekræftes af Gartners hype cycle, hvor "location-aware applications" er placeret længst til højre, hvor hype-hysteriet er overstået, og teknologien nu er ved finde et mere naturligt niveau, så det egentlige potentiale bliver indfriet.

540
Gartners hype cycle.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra QNAP

    QNAP High Availability sikrer kontinuerlig storage-tjeneste og systemtilgængelighed

    QNAP High Availability er nem at implementere og bruge – og omkostningseffektiv. Perfekt til mindre virksomheder og professionelle med små budgetter.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car