2. Hvem er dine Facebook-fjender?

Artikel top billede

Foto: Torben Klint

Tilbage til hovedartiklen

Sociale netværkssteder som LinkedIn, Twitter, MySpace og ikke mindst Facebook har længe været kendte som de netkriminelles legeplads.

Sikkerhedsekspert Ken Willén fortæller, at Symantec i starten af 2010 har observeret flere tilfælde af, at der hele tiden bliver udviklet mere kreative metoder til at få gaflen i intetanende brugere, når de bevæger sig ind på Facebook.

Den nye metode går ud på, at phishere angriber en konto, og fra den kompromitterede konto bliver der sendt mails ud til hele netværket med links til en falsk Facebook-side, hvor de bliver bedt om at logge ind igen. De it-kriminelle fisker derefter brugernavn og passwords. Hvorefter de udsender lignende mails i de nye netværk, som de lige har sikret sig adgang til.

Formålet med metoden er at kapre passwords, der kan bruges til at få adgang til de narrede personers andre mailkonti, viden om personerne og ultimativt password til netbanken, som de nu "kun" mangler sikkerhedsnøglen for at få adgang til.

Symantec foreslår, at både privatpersoner og medarbejdere i en virksomhed derfor holder øje med sikkerhedsindstillingerne. Derudover skal man være varsom, når man modtager mails fra personer, som man ikke har været i kontakt med længe. Det er en god idé at kopiere URL'en ind i browserens adressefelt frem for blot blindt at klikke på linket.

"Brugere, der benytter det samme password til flere forskellige mail-konti, sociale sites, shopping-hjemmesider og netbanken, er klart de personer, der er i størst fare for at blive snydt," understeger Symantec.

Tilbage til hovedartiklen

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly