Nyt CRM-system styrer YouSee-salget

YouSee vil kende kundernes ønsker, allerede inden kunderne ringer.

Artikel top billede

YouSee er den største spiller på markedet inden for tv-distribution med sine over 1,1 millioner kabeltv-kunder. YouSee er også landets næststørste udbyder af bredbånd med en markedsandel på cirka 20 procent.

Har man kunder med abonnementer, har man som virksomhed også daglige henvendelser fra folk, der både klager og stiller spørgsmål om alt fra priser og vilkår til tekniske problemer.

Det siger sig selv, at når man har over en million kunder, har man også en pæn portion kundeopkald, og YouSee har lidt flere end en million opkald om året.

Alle opkald går via YouSees callcenter, der beskæftiger 140 mennesker. De har de seneste tre måneder håndteret kunderne i et Salesforce-interface til det et nyt CRM-system, der er udviklet i samarbejde med business intelligence-virksomheden SAS Institute.

CRM-systemet skal både være med til at øge salget af for eksempel bredbånd til kabel-tv-kunderne, ligesom systemet skal give kunderne en mere professionel betjening.

"Når en kabeltv-kunde ringer ind om morgenen med et spørgsmål og ved den lejlighed bliver tilbudt en bredbåndsforbindelse, som vedkommende takker enten ja eller nej til, skal vores callcenter-medarbejder selvfølgelig ikke tilbyde en bredbåndsforbindelse igen, når den samme kunde ringer om eftermiddagen i en anden anledning. Vores nye CRM-implementering sikrer, at det ikke sker," fortæller Martin Jonassen, som er analytiker i YouSees afdeling for forretningsudvikling.

Konkurrencetungt marked

Ud over de med end en million årlige opkald til sin kundeservice, udsender YouSee over en million direct mail om året.

Det nye CRM-system, hvis pris er hemmelig, er udviklet og implemteret som en direkte følge af det meget konkurrencetunge marked inden for tv-løsninger og bredbånd, forklarer Martin Jonassen.

"Især de seneste par år, hvor IP-tv er kommet frem, Boxer er kommet på banen og el-selskaberne også leverer tv over deres fiber, kan det mærkes i branchen. Der er stor rift om kunderne og tilsvarende stor mangel på kundeloyalitet. Så vores mission er at sælge mere og øge loyaliteten," siger han.

Kender de danske husstande

Missionen er også at blive klogere på kunderne, så YouSee kan tilbyde de rigtige produkter til de rigtige kunder.

"Vi skal vide, hvad der skal til for at fastholde en kunde. Vi skal vide, hvad kunden vil, inden vi løfter røret, og hvordan vi håndterer henvendelsen," siger Martin Jonassen.

YouSee og SAS Institute har samarbejdet om at udvikle en industrispecifik datamodel og et warehouse.

Her ud fra udvikles modeller, der kan forudsige et salg. Det hele har en dynamisk integration til CRM-systemet, i dette tilfælde Salesforce, der er interfacet til YouSees callcenter-medarbejdere.

"YouSee er en stor og meget kompleks forretning med datakilder fra mange steder. Vi har dannet en analytisk basetabel, en ABT, der er utallige rækker og kolonner af tal. Den er hjørnestenen i hele det analytiske arbejde, og danner et samlet billede af hver enkelt kunde, som i YouSee-terminologi er en husstand," forklarer YouSee-analytikeren.

Alle data om kunden ryger ned i en statusdatabase, der opdateres øjeblikkeligt. Dermed har callcenter-medarbejderen hele tiden real time statusdata at arbejde med, og ender ikke i den dumme situation at prøve at sælge bredbånd til en kunde , der har sagt nej to timer forinden.

De sure kunder

"Der er selvfølgelig stadig det menneskelige element i det. Det er nok ikke lige tidspunktet at tilbyde andre tjenester, hvis en kunde ringer ind og er sur over et eller andet," siger Martin Jonassen.

Ifølge divisionsdirektør i SAS Institute, Malene Haxholdt, er YouSee-løsningen et godt billede på, hvilken vej vinden blæser inden for CRM og business analytics.

"Du vil som kunde hele tiden blive mødt med relevant information, fordi vi i dag kan håndtere meget komplekse data i real time. Alt dette analytics og avanceret data mining bor simpelthen inde i løsningen og håndteres med et fingerknips, uden at brugerne lægger mærke til det," siger hun.

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension