E-handel: Logistikken er den tunge fugl

Logistikken i e-handelsbutikkerne undervurderes. Man kan ikke starte i det små med at pakke ordrer ved køkkenbordet, for meningen med e-handel er netop, at alting foregår digitalt, mener ekspert.

Af Torben R. Simonsen *, Computerworld

Det går ud over hele branchen, når enkelte e-butikker fumler med logistikken og ikke leverer varen. E-handel er en tung fugl at få op at flyve. Det er som en albatros, der skal løbe 50 meter, før den kan lette. Der skal helst ikke være for mange forhindringer på banen, siger Kim Wilde, direktør i Media Service A/S, der beskæftiger sig med logistik, service og fulfilment.

Kim Wilde, som har ti års erfaring med postordre- og B2C-logistik, mener, at den enkelte e-butik må se ind i sig selv for at bedømme, om logistik bør være en kernekompetence for forretningen.

- Det vigtige er, hvor i værdikæden logistikken befinder sig. Man har jo både kompetencer, erkendte inkompetencer og uerkendte inkompetencer. Det er de sidste, der er de farlige i logistiksammenhæng, mener Kim Wilde.

Han anbefaler, at man outsourcer sin logistik til en professionel, hvis man er e-opstart og slet ikke har nogen kompetence.

Glemmer logistikken
- Det er bedre at outsource end ikke at tage logistikken alvorligt. Men det er desværre meget almindeligt at glemme logistikken i planlægningsfasen, hvor forretningsideen og finansieringen falder på plads. Logistikken regner man med at klare ved at printe ordrerne ud og så pakke dem. Mange opdager først, at det ikke er helt så nemt, når der kommer kunder i butikken, siger Kim Wilde.

Hans bud på, hvorfor e-logistik volder flere kvaler end gammeldags logistik, er, at man ikke kan starte i det små med at pakke ordrerne ved køkkenbordet.

- E-handel er født elektronisk, og det kræver, at systemerne virker hele vejen igennem. Og det gør de ikke altid. Alle de store e-butikker, der er gået ned, har haft logistikproblemer. De brugte masser af penge på IT og markedsføring, men de glemte at få logistikken med ind i beslutningsgrundlaget. Heldigvis er der ved at komme mere fokus på logistik nu, siger Kim Wilde.

Bevar kontrollen
Thomas Skov, direktør i eBS Logistics, råder kunderne til at beholde logistikfunktionen selv, medmindre de er helt sikre på, at det er både billigere og bedre at outsource. eBS Logistics beskæftiger sig med benchmarking på nettet, logistikrådgivning ved e-handel, samhandel og markedspladser samt e-procurement.

- Rådet gives ikke, fordi man ikke kan outsource en kernekompetence, men fordi man så hurtigere kan opdage fejl og bedre kan kontrollere, at tingene foregår, som man ønsker det. Hvis man outsourcer en kernekompetence, er det vigtigt, at man vælger sin underleverandør med stor omhu og bevarer kontrollen med processen. Ellers kan det hurtigt gå galt, siger Thomas Skov.

Og det gør det. Blandt andet fordi der hele tiden kommer nye e-butikker til, som lige skal gøre deres erfaringer og opdage, at de mister kunder på ikke at levere varen. Men også for eksempel fordi man sælger noget, man ikke har på lager. Når varen så er i restordre, og e-butikken står sidst på leverandørens liste, går det galt.

- Det er et stort problem, at e-butikkerne ikke har et langvarigt forhold til leverandøren at trække på eller bare for lille omsætning. Det giver en skæv magtfordeling. Er der mangel på varer på markedet, så er det den lille, nye e-butik, der ikke får nogle varer, siger Merete Zier Olsen, der har skrevet kandidatafhandling om e-logistik.

Merete Zier Olsen har sammen med Camilla Middelboe undersøgt sammenhængen mellem e-forretningernes renommé og den måde, fire rene e-forretninger og fire click & mortar-forretninger håndterede logistikken på i deres cand. merc.-kandidatafhandling, som blev færdig i januar.

Læs mere i Computerworld Dotcom, logistik-tema side 6-7.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Internet of Things er klar til næste fase: Forretning, teknologi og sikkerhed

Der er blevet talt og skrevet meget om Internet of Things i de senere år. Internet of Things bevæger sig nu ind i en ny fase, hvor løsningerne og anvendelsesmulighederne stiger hastigt i antal samtidig med, at det egentlige potentiale er klar til at blive indfriet. Vi sætter fokus på forretningsmulighederne og på hvordan I kan komme igang samt på udfordringer med sikkerhed, privacy og it-drift.

23. oktober 2018 | Læs mere


Dropbox Partner Forum 2018

Det er en fornøjelse at præsentere en ny stor forretningsmulighed med Dropbox Business. På partnerdag får I indsigt i både kommercielle og tekniske aspekter ved at sælge Dropbox Business. Arrangementet henvender sig til både eksisterende Dropbox-forhandlere i Danmark og til jer, der leder efter nye forretningsmuligheder, og som overvejer at blive Dropbox-forhandler.

23. oktober 2018 | Læs mere


Fremtidens It service management: Optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

24. oktober 2018 | Læs mere






Premium
Dansk sikkerheds-ekspert: Derfor er det en efterretningstjeneste, der står bag det store Facebook-hack
Interview: Der er rigtigt meget, der tyder på, at det er en efterretningstjeneste, der står bag det store Facebook-hak, vurderer sikkerhedsekspert Peter Kruse. Se hvorfor her.
Computerworld
Windows 10's katastrofe-update: Derfor begyndte den pludseligt at slette brugernes filer
Den seneste Windows 10 opdatering kunne i værste fald slette vigtige filer. Microsoft sætter tal på hvor mange der er berørt af den katastrofale fejl.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Millennials – Kommuniker med den nye generation
Mange virksomheder har en stor udfordring når det gælder Millennials. De er online hele tiden, har sociale medier som omdrejningspunktet i deres hverdag, og har meget høje forventninger til god service. De vægter værdier som tilgængelighed, hurtighed og kontinuitet meget højt, og det skal afspejle sig i den service I som virksomhed yder dem. Det er en del virksomheder slet ikke forberedte på. I dette whitepaper gennemgår vi, hvordan du skal gøre for at kommunikere med den nye generation.