Virusangreb i supermarkedet

Forskere har fundet en metode til at lægge virus ind i RFID-chip. Det kan føre til virusangreb mod supermarkeder.

Forskere fra Vrije Universitetet i Amsterdam er kommet med opsigtsvækkende resultater, som de onsdag fremlagde under en it-sikkerhedskonference i Italien. Her afslørede forskerne, at det var muligt at sprede virus i RFID-chip, selv om de kun kan indeholde 128 byte data.

Hidtil har opfattelsen været, at det ikke kunne lade sig gøre på grund af den begrænsede datakapacitet.

RFID-chip kan indeholde langt mere information end en stregkode og kan aflæses på længere afstand. De bliver i stor grad benyttet til markering og identificering af dyr, og også butikker mærker deres varer med RFID-chip.

Ifølge forskningsresultaterne kan kriminelle i værste fald udsætte en butik for et virusangreb ved blot at manipulere en RFID-chip.

Det kunne eksempelvis foregå på denne måde: Den kriminelle går ind i et supermarked og vælger en helt almindelig dagligdagsvare, som er udstyret med RFID-chip.

Det kunne være en pakke cornflakes. Den kriminelle betaler for varen og tager dem med sig hjem. Her ombytter han den gamle RFID-chip med en ny, der indeholder virus, som kan lægges ind ved hjælp af en almindelig computer og udstyr til at manipulere RFID-chip. Det fås i dag forholdsvist billigt.

Derefter går turen tilbage til supermarkedet med Cornflakes-pakken. Når varen scannes igennem ved kassen, kan den potentielt inficere hele butikkens produktdatabase med virus. Det kan betyde prisændringer på forskellige varer eller anden skade.

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cloud

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Bliv vores nye netværkstekniker – skab fremtidens IT-løsninger!

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

PET søger AD-specialister til Danmarks mest hemmelige AD-infrastruktur

Københavnsområdet

Annonceindlæg fra DE-CIX

Edge computing: behandling ved kilden

Edge computing revolutionerer den måde, data behandles på, ved at bringe kapacitet og ydeevne tættere på dér, hvor der er behov for det.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil