Avatar billede Tom K. Forsker
29. marts 2018 - 00:47 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Jeg hader/bryder mig ikke om: overflødige taste fyld

Godaften i stuerne - håber i nyder den.

Igennem lang tid har jeg ment at taster tryk som ": , - ; ect." burde være overflødige i tids og dato felter,i vores samfund nu til dags.
men alligevel kan jeg ikke finde de rette koder eller indstillinger for de forskellige felter.

Jeg vil gerne nøjes med at taste "0903" uden andet end 0903 i felt A1
Dette skulle så gerne konverteres til "09-03-2018" i feltet,
eller 0617 til et tidsformat der er "06:7"

Jeg har forsøgt rigtigt mange muligheder men ikke fundet de helt rigtige formler/indstillinger.

venligst bemærk at "null" skal være med i resultatet

En der kan hjælpe?
Avatar billede jens48 Ekspert
29. marts 2018 - 01:39 #1
Lav en kolonne til indtastningen og en separat kolonne til videreberegning. Formelen til videreberegning af tid skal så se sådan ud:
=TIME(LEFT(A1;2);RIGHT(A1;2);)
Dansk:
=TID(VENSTRE(A1;2);HØJRE(A1;2);)

For datoen bliver det til:
=DATE(YEAR(NOW());RIGHT(A1;2);LEFT(A1;2))
Dansk:
=DATO(ÅR(NU());HØJRE(A1;2);VENSTRE(A1;2))
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
29. marts 2018 - 08:11 #2
Hvis du formatere cellen med følgende tidsformat:
00\:00
...behøver du ikke benytter kolon, når du indtaster tider, men kan benytte netop 0617

Dog vil tallet kun blive vist som tid, så du skal huske, at dele med 2400, inden du foretager beregninger med tiderne.

Med hensyn til datoerne kan det ikke lade sig gøre...

Hvordan skulle Excel vide om 0903 er
9. marts
3. september
klokken 09:03

Ved datoer er du nødt til at benytte bindestreng, og så formatere cellen.

Alternativt kan du lave en hjælpe kolonne, hvor en formel opløser det indtastede til det dato format, som du benytter/ønsker, f.eks.:

=DATO(ÅR(NU());HØJRE(B1;2);VENSTRE(B1;2))
Avatar billede Tom K. Forsker
31. marts 2018 - 00:29 #3
Tak for svar begge to.
Er lidt hængt op pt og kom til at stille spørgsmålet for tidligt.
Jeg lover at vende tilbage - begge svar lyder rigtige gode.
Må lige prøve dem af.
mvh/TOMK
Avatar billede Tom K. Forsker
09. april 2018 - 22:53 #4
Jamen som jeg også tænkte.....

Begge/alle løsninger var brugbare, eller virkede perfekt til mine mål og ønsker. :-)

Vil i øvrigt gerne gøre opmærksom på Hr. ExcelGaard.Dk `s hjemmeside, der nogle fine hjemmestudier omkring "meget/alt" indenfor emnet "Interesse Timer" ;-)

Politimæssigt vil jeg mene den står 0-1-1 :-)

Tak for hjælpen.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
10. april 2018 - 05:36 #5
Velbekomme - og, tak for de fine ord om mit website :-)