Avatar billede boro23 Forsker
19. januar 2021 - 11:04 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Formelhjælp

Findes der en formel der kan gruppere tekst i alfabetisk rækkefølge ud fra en matrix, ligesom hvis jeg brugte "MINDSTE" med en tal matrix?
Avatar billede mikh Juniormester
19. januar 2021 - 11:12 #1
Hvilket program taler vi om?
Avatar billede mikh Juniormester
19. januar 2021 - 11:12 #2
Jeg ser nu at det er EXcel
Avatar billede mikh Juniormester
19. januar 2021 - 11:24 #3
Hvis du bruger funtionen code(karakter) bliver bogstaver omregnet til værdier og du kan derefter bruge min(værdi) = "MINDSTE".

Dette gælder hvis det er enkelt bogatver.
Hvis det er ord og du vil sortere på flere bogstaver pr. ord er du nødt til invovere funktioner, som læser de enkelte bogstaver fra hvert ord. Disse funktioner findes i Excel, men det bliver relativt lange og komplekse formler.
Avatar billede ebea Ekspert
19. januar 2021 - 11:25 #4
Jeg ved ikke lige, hvad du mener med at gruppere. Men hvis det er at liste dem alfabetisk, kan du prøve med denne formel. Ellers forklar lidt mere specifikt.

=INDEKS($A$1:$A$10;SAMMENLIGN(RÆKKER($A$1:A1);TÆL.HVIS($A$1:$A$10;"<="&$A$1:$A$10);0))

Formlen skal indtastes med Ctrl + Shift og Enter, så du får de 2 {  }  klammer i start og slut af formlen.
Avatar billede mikh Juniormester
19. januar 2021 - 11:29 #5
Her et eksempel:
a    v                          Dette er de bogstaver, hvor du skal fimde det mindste.
b    g
h    k

97    118                    Her er hver enkelt bogstav omdannet til deres værdi med
98    103                    code(bogstav)
104    107

97                              Her er den mindste værdi i matrixen fundet

Den kan laves om til bogsav med funktionen char(97) der giver "a".

Håber at dette fører dig på sporet.
Avatar billede boro23 Forsker
19. januar 2021 - 12:06 #6
mihk: er kun intresseret i en formel løsning (måske VBA)
ebea: Teksten ser således ud i Kol. B, starter fra række 10,der forekommer tomme celler mellem teksterne. Jeg vil gerne dem listet i alfabetisk rækkefølge i Kol. C fra række 10, håber det giver mere mening.;-)

ROS0774631

ROS0774672
ROS0774686
ROS0774726

ROS0774727
ROS0774885

ROS0774929

ROS0774930
Avatar billede ebea Ekspert
19. januar 2021 - 12:47 #7
#6 - Har du prøvet formlen?. Den lister den opstilling du har vist, sorteret.
=INDEKS($B$10:$B$25;SAMMENLIGN(RÆKKER($B10:B$10);TÆL.HVIS($B$10:$B$25;"<="&$B$10:$B$25);0))
Avatar billede jens48 Ekspert
19. januar 2021 - 12:49 #8
Måske kan denne makro btuges. Den kopierer det der står i kolonne B over i kolonne C, og sorterer på kolonne C alene.

Sub Sorter()
Dim LastRow As Long
LastRow = Cells(65356, 2).End(xlUp).Row
Range("B2:B" & LastRow).Copy Destination:=Range("C2")
Range("C2:C" & LastRow).Select
    ActiveWorkbook.Worksheets("Sheet1").Sort.SortFields.Clear
    ActiveWorkbook.Worksheets("Sheet1").Sort.SortFields.Add2 Key:=Range("C2:C1" & LastRow) _
        , SortOn:=xlSortOnValues, Order:=xlAscending, DataOption:=xlSortNormal
    With ActiveWorkbook.Worksheets("Sheet1").Sort
        .SetRange Range("C2:C1" & LastRow)
        .Header = xlGuess
        .MatchCase = False
        .Orientation = xlTopToBottom
        .SortMethod = xlPinYin
        .Apply
    End With
    Range("C2").Select

End Sub
Avatar billede boro23 Forsker
19. januar 2021 - 13:07 #9
ebea #7: Ja det har jeg, den lister godtnok uden tomme celler, men ikke alfabetisk. Kan det være fordi der er tal i teksten?
Avatar billede ebea Ekspert
19. januar 2021 - 13:32 #10
#9 - Formlen angivet i #7, har jeg testet på de data som du angav. Og der listes korrekt i alfabetisk rækkefølge, inklusiv tallene.
Avatar billede boro23 Forsker
19. januar 2021 - 13:59 #11
ebea, du har fuldstændig ret, det var bare mig der ikke havde øjnene med mig ;-)
1000 tak for hjælpen.
Avatar billede ebea Ekspert
19. januar 2021 - 14:24 #12
#11 - Du er velkommen ;-)

PS: Hvis du fik løst dit spørgsmål, så luk det venligst ;-)
Avatar billede ebea Ekspert
19. januar 2021 - 14:28 #13
Se bort fra det med at lukke spørgsmålet. Jeg havde ikke set det. :-)