Avatar billede Jan Post Mester
15. maj 2024 - 12:21 Der er 21 kommentarer

Windows 11 23H2. Højre klik menu.

Hej Alle sammen. Jeg vil gerne ændre menuen som kommer frem når jeg højre kilkker på en fil i stifinder. Så kommer der en linje som hedder "Vis flere instillinger". Der er 2 linjer som jeg gerne vil flytte over den første indstillings menu. De programmer til ændring som jeg har prøvet med, kan kun slette/ændre de forskellige menuer. Er der et program som opfylder mine krav ?
På forhånd tak.
Avatar billede hjolsen Ekspert
15. maj 2024 - 15:22 #1
Prøv at holde "shift" nede mens du højre klikker !
Avatar billede valby Ekspert
15. maj 2024 - 17:54 #2
Her er et par filer, som kan klare problemet.
Obs. den ene fil foretager forandringerne, den anden, lader dig fortryde.
https://easyupload.io/h6ak3w
Avatar billede valby Ekspert
15. maj 2024 - 20:24 #3
Det er 2 filer, som jeg selv har brugt i Windows 11. Jeg har lagt dem op i en zipfil uden kode. Jeg har brugt den, som retter op i W11 længe, så den er sikker.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. maj 2024 - 22:22 #4
Jeg forstår at spørger ønsker at bruge den nye højreklik men tilføje 2 funktioner.
Ved ikke om det er muligt.
På min Windows 11 er den gamle højreklik foretrukket fra start af.
Avatar billede valby Ekspert
15. maj 2024 - 22:36 #5
Den ovenstående fil giver en Windows 10 menu, hvor  "Vis flere indstillinger".
ikke længere vises. At tilføje yderligere til den menu, er næppe muligt?
Men den anden fil er en "Undo" hvis det ikke lige var det man ville have.
Avatar billede valby Ekspert
15. maj 2024 - 22:40 #6
Ps. det er filer, som laver om på registreringsdatabasen, og det har jeg slet ikke indsigt til at rette i. Jeg fandt dem på nettet.
Avatar billede nopsen Ekspert
16. maj 2024 - 02:07 #7
som udgangspunkt bør man ikke linke direkte til filer der retter i registreringsdatabaser eller anden eksekverbar handling.
bedre at linke til stedet og lade det være op til brugeren at vurdere om man har tiltro til de ting man henter.
valby skriver selv at han ikke har insigt i hvad filerne gør, men blot har fundet dem på nettet, det er langtfra hensigtsmæssigt uanset de gode hensigter.
Avatar billede Jan Post Mester
16. maj 2024 - 06:07 #8
Mange tak for svar. Men de løsninger som er kommet hjælper ikke på mit spørgsmål. Det er som #4 skriver. Vil gerne beholde den nye menu, men med tilføjelser fra den gamle. De 2 tilføjelser som jeg mangler kommer ikke fra Windows, men fra programmer som jeg selv har installeret.
Avatar billede poko1 Ekspert
16. maj 2024 - 06:44 #9
Hvis jeg F.eks. vil se en video på mit TV Så bruger jeg ligesom #1 Skriver Hold Shift nede+ Højresklik
Højreklik vis flere:
https://ibb.co/RBC5X3m
Som her! Direkte med Shift+Højreklik
https://ibb.co/fCrMpDG
Avatar billede 220661 Ekspert
16. maj 2024 - 07:59 #10
#8 Er det fordi du synes den nye er "pænere" at se på du vil have det på den måde?
Du kan jo med få midler få den gamle højreklik i stedet for den nye.
Min tanke er at man ikke kan modificere, da Microsoft ikke ville have tilføjet knappen der viser den gamle højreklik menu. Det er to forskellige brugerflader.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. maj 2024 - 08:00 #11
har du prøvet at geninstallere de programmer, som lavede de to tilføjelser?
Avatar billede Jan Post Mester
16. maj 2024 - 08:56 #12
#11
Det hjælper ikke. De kommer i den gamle Windows 10 menu.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. maj 2024 - 11:36 #13
#12 Ja det viser jo blot at her snart 3 år efter at Windows 11 ikke er et færdigt produkt. Det hele er bygget på gamle systemer med noget "pynt" ovenpå. Sådan har det været fra dag 1 desværre.
Avatar billede valby Ekspert
16. maj 2024 - 12:50 #14
mopsen
Du skriver:"valby skriver selv at han ikke har insigt i hvad filerne gør, men blot har fundet dem på nettet,"
Det er helt forkert. Det skriver jeg IKKE. Jeg skriver netop, hvad de filer gør.
Men jeg skriver, at jeg ikke har indsigt til at rette i dem.
Avatar billede ejvindh Ekspert
16. maj 2024 - 14:08 #15
Jeg har rimelig god forstand på reg-filer, og kan bekræfte, at den ene fil vil slette alt, hvad den anden har lavet.

Dette er dog kun en "genopretning", hvis der ikke i forvejen var en nøgle "HKEY_CURRENT_USER\Software\Classes\CLSID\{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}" i systemet.

Hvis der i forvejen findes noget i denne nøgle, vil alt der i forvejen var i denne også blive slettet. Det er en del år siden, jeg selv har haft Windows installeret, så om dette ville være hensigtmæssigt kan jeg ikke vurdere.

Men overordnet ville jeg nok råde til, at man går ind i registreringsdatabasen og sikrer sig dette, inden man bruger denne løsning. Hvis der så er noget derinde i forvejen, kan man evt. vælge at gemme dette i en fil, inden man prøver den foreslåede løsning.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. maj 2024 - 14:54 #16
Man kan lave et system gendannelse punkt eller en backup af registeret inden man tilføjer denne tilføjelse. Det vil jeg altid anbefale man gør.
Personligt kan bedst lide at linke til potientelle løsninger.
Man fjerner herved det ansvar videre ud til spørger. Jeg er dog ikke i tvivl om Valby,s hensigt.
Men nu er det ikke det som spørger ønsker så jeg tænker  der vel ikke er grund til køre mere suppe på det indlæg?
Avatar billede valby Ekspert
16. maj 2024 - 17:42 #17
Jeg er selvfølgelig enig med nopsen i, at man skal, være varsom med, at pille ved
registreringsdatabasen, derfor er jeg også enig med ejvindh og 220661 i, at det er en god ide, at tage en kopi.
Jeg vovede det kun fordi, jeg selv har brugt dem i flere år. Men jeg tror ikke, jeg vil gøre det igen. :-)
Avatar billede kurtba Ekspert
16. maj 2024 - 21:45 #18
Som jeg forstår det, så findes de højrekliksmenuer, som du ønsker at se ved at højreklikke, i den undermenu der er under ekstra indstillinger. Prøv om du ikke kan få den menu direkte frem med Skift+F10.
Men ellers kan du se muligheder for selv at ændre højrekliksmenuen her
https://helpdeskgeek.com/windows-11/how-to-customize-the-right-click-context-menu-in-windows-11/
Der findes også anvisninger på, hvordan man kan få specielle programmer ind direkte i højrekliksmenuen.
Avatar billede Jan Post Mester
18. maj 2024 - 11:36 #19
#18
Mange tak. Det prøver jeg. Jeg kommer med en tilbage melding senere.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2024 - 12:55 #20
Som jeg læser linket i #18 så vil du få den gamle højreklik menu ved at bruge tip der.
Jeg forstod du ikke ønskede dette??
Avatar billede Jan Post Mester
18. maj 2024 - 13:18 #21
#20
Nej, det er ikke den gamle menu jeg ønsker mig, men jeg vil prøve at kigge i reg-basen ved hjælp af linket. Måske jeg kan finde noget der.  Jeg har 2 linjer som jeg gerne vil kunne se i den nye menu. IO-Bit Unlocker og Better File Rename. Dem bruger jeg tit.