Avatar billede peder-dingo Nybegynder
01. september 2007 - 20:10 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Forklaring af begreber omkring en CPU

Hej!
Jeg ved en smule om hardware til pc, men primært kun på det overfladiske niveau. Derfor vil jeg gerne bede om en forklaring af nogle begreber da det ville hjlpe VILDT meget på min forståelse! Så en beskrivelse af følgende ville jeg blive super glad for! ;)
Har lige købt en Q6600 nemlig, og vil gerne vide lidt mere om begreberne mht. den! ;)

1) Bushastighed
2) Cache
3) B3/G0
4) BIOS
5) Thermal Design Power
6) Multiplier

TAKKER! :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. september 2007 - 20:47 #2
1, Er den clockfrekvens der køre ude på bussen, altså uden for CPU'en f.eks. mellem cpu og ram

2 et hukommelseslager der ligger meget tæt på CPUen. F.eks. på samme chip eller (on dye cache) eller siddende sammenbygget med CPU

3. ingen anelse men en betegnelse der bl.a. bruges ifm core duo

4 Basic input/output system. Den standard der udveksler data mellem f.eks. CPU og diske

5 The Thermal Design Power (TDP) (sometimes called Thermal Design Point) represents the maximum amount of power the cooling system in a computer is required to dissipate. For example, a laptop's CPU cooling system may be designed for a 20 W TDP, which means that it can dissipate (either via an active cooling method such as a fan, a passive cooling method via natural convection, via heat radiation or all three modes of heat transfer) 20 watts of heat without exceeding the maximum junction temperature for the chip. The TDP is typically set not to be the most power the chip could ever draw (such as by a power virus), but rather the maximum power that it would draw when running real applications. This ensures the computer will be able to handle all applications without exceeding its thermal envelope, without requiring a cooling system for the maximum theoretical power, which would cost more and achieve no real benefit.

TDP can be defined in different ways by different manufacturers.

6 A CPU multiplier allows a CPU to perform more cycles per single cycle of the front side bus.
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
01. september 2007 - 20:50 #3
hvor stor betydning har cache?
BIOS skal jeg nok lige have uddybet ;)
Avatar billede trumf Nybegynder
01. september 2007 - 20:56 #4
Bussen kan forklares som vejen rundt på bundkortet, f.eks. vejen fra cpu'en til harddisken. Hvis en harddisk kan køre 100 km i timen og en cpu kan køre 100 km i timen, så skal man også helst kunne køre 100 km i timen på vejen i mellem, for det giver jo ikke nogen mening at harddisken kan aflevere data med 100 km i timen hvis man kun må køre 50 på vejen.

Cache er RAM, men ligger indbygget i cpu'en. level 1 (L1) ligger tættest på cpu'en mens level 2 (L2) ligger lidt længere væk.
En cpu er en slags kugleramme der kan lave nogle udregninger. Faktisk kan den bare lægge sammen og trække fra. Den placerer så de tal der skal udregnes i sit lager. Det interne lager er L1 og L2 ligger lidt længere væk. der skal altså bruges tid på at transportere data. Først fra harddisk til RAM, så fra RAM til L2 og dernæst til L1.
Det gælder altså om at have så meget plads i L1 og L2 som muligt, for læsning fra Disk er som en skildpadde i forhold til læsning fra L1 og L2.

BIOS er som en lille computer i din computer. Det er den der sparker det hele i gang når der tændes. Computeren er jo først smart når styresystemet er loadet ind, så for at få det ind i hukommelsen, skal computeren vide hvad den skal gøre, og det er de instruktioner der ligger i BIOS.

TDP er den effekt en processor har. På samme måde som en pærer har forskellige Watts. Det vigtige her er hvor meget strøm den bruger og hvor varm den bliver. Strømmen koster penge, og hvis den bliver for varm skal den køles ned. Jo mere den skal køles, jo mere larmer blæseren.
Avatar billede ranglen Nybegynder
01. september 2007 - 20:59 #5
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. september 2007 - 22:10 #6
Cache kan forklares således.

Hvis CPU'en er din hjerne, så er level 1 cachen det du kan huske og level 2 cache det du umiddelbart kan læse i bogen foran dig. Det der ligger i ram, svare til det du har stående i reolen overdit skrivebord og det der ligger på dine harddiske svare til dte der står på din reol bag ved skrivebordet hvor du skal rejse dig for at finde det.

Hvad der giver den hurtigste kombination af hænger af hvad du skal lave med din CPU og det er en jungel at finde ud af.

BIOS er der hvor du sætter op hvordan dit system skal køre neden under dit styresystem. Der hvor du sætter op hvordan dit motherboard skal snakke sammen med de enheder der er til sluttet dette
04. september 2007 - 08:35 #7
Her er en god artikel om BIOS, på engelsk.
http://computer.howstuffworks.com/bios.htm

> trumf og bufferzone. Jeg synes i skal læse den.

www.howstuffworks.com er også andet end computer :)