Avatar billede mr.mig Novice
18. november 2013 - 21:41 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Modem + 2 routere = Problemer

Hej alle
Jeg har et problem med et netværk, som er opsat på følgende måde:
Modem fra yousee(netgear)
- D-link router(dir-615)
- D-link router(dir-685)

Altså et modem og to routere. Jeg har sat begge routere til at køre med static IP, og modemmet til dynamic. Begge routere er tilsluttet modemmet med LAN-kabel.

Det hele virker fint, og der er trådløs internetadgang i hele huset, men nu kommer problemet:
Engang imellem forsvinder forbindelsen til internettet. Selve netværket er stadig oppe, men den bliver bare sat på "begrænset adgang".
Problemet løser jeg ved at tage strømstikket ud fra modem og begge routere og så sætte dem i igen. Så er der igen forbindelse til internettet.
Men hvorfor opstår dette problem??

På forhånd tak :)
Avatar billede sonalias Seniormester
18. november 2013 - 22:45 #1
Tyder lidt på en IP konflikt hvis mere end 1 af routerne (og modem som sikkert også agerer router) fungere som DHCP server. Du skal desuden sikre dig at de statiske ip adresser du giver til dine routere ligger udenfor DHCP rangen som du lader serveren tildele.
Avatar billede mr.mig Novice
20. november 2013 - 09:49 #2
Okay, tak sonalias.
Hmm, ved du hvor jeg kan tjekke modemets DHCP range?
Avatar billede sonalias Seniormester
20. november 2013 - 21:05 #3
Det gør du ved at logge ind på modemmet. Kobl din computer direkte til den router du vil logge ind på og kobl den fra resten af dit udstyr. Så går du ned i "kør" og skriver cmd.
Det åbner en windows terminal hvor du skrive "Ipconfig /all" her kan du så læse Standard Gateway adressen som er ipadressen på din Router. Skriv adressen ind i din browser, og login (Standard login er noget i stil med
bruger: admin / administrator
password: admin / administrator / 1234 / "tom"

Her kan du finde alle informationer omkring om DHCP er slået til, hvilke indstillinger den har osv. :)
Avatar billede mr.mig Novice
21. november 2013 - 09:46 #4
Tak. Det forsøger jeg på lørdag
Avatar billede Steven_Matkon Novice
25. november 2013 - 12:09 #5
nu skriver du godt nok at modem og routerne er forbundet med LAN kabel, men er de forbundet til LAN eller WAN porten på routerne?

Hvad er det helt præcist du kræver af dit netværk siden du har 2 routere siddende, er det flere LAN udgange du har behov for eller er det LAN udgange i 2 forskellige rum eller hvordan hænger det sammen?
Avatar billede mr.mig Novice
25. november 2013 - 12:24 #6
Hej Steven_Markon
Jeg har forbundet dem til LAN-porterne.
Det er et stort hus, så for at der er wifi i hele huset kræver det to routere.
Avatar billede Steven_Matkon Novice
25. november 2013 - 13:00 #7
Nu kender jeg ikke lige de D-LINK routere du nævner, men har du ikke mulighed for at sætte dem i bridge mode (den ene af dem i hvert fald, begge 2 hvis "modem fra YouSee" også er router)?
Det ville give det bedste resultat hvis du kunne sætte den ene eller begge D-LINKS i bridge mode og så forbinde dem på WAN porten i stedet for LAN som du har det nu.

Fik du set på hvad modemmets DHCP range var?

Alternativt kan du disable DHCP funktionen i dine routere totalt og ændre deres egne IP addresser til et helt andet subnet (eksempelvis 192.168.2.1/192.168.2.2 eller lignende) så laver de i hvert fald ikke nogen ballade i den henseende, men du skal så være opmærksom på hvilke addresser du giver dem da du så skal have en maskine lokalt på dem med fast IP adresse for at lave ændringer senere hen.