1. Vær ligeglad med firma-omtalen i søgemaskinerne

Tilbage til hovedartikel

Du kan ikke have ondt af dig selv og være ligeglad på samme tid, lyder et gammelt ordsprog.

Og det kan være yderst rammende for de virksomheder, som lader online-renomméet sejle i søgemaskinerne uden at ændre kurs for at øge sin brandingværdi og bundlinje.

"Statistikkerne viser jo, at folk søger informationer igennem søgemaskiner på nettet frem for at taste URL'er ind. Og jo mere økonomisk betydningsfuld handlen er, des mere researcher de i søgemaskinerne," siger online-markedsføringseksperten Mikkel deMib Svendsen.

Han forklarer, at firmaer med ringetoner til en krone næppe er i farezonen for at blive sorteret fra på grund af dårlig omtale, mens selskaber, der sælger biler, stereoanlæg og andre dyre forbrugsgoder derimod bliver kigget grundigt efter i sømmene.

"Søgemaskiner er ikke den primære informationskilde for alle, men for rigtig mange mennesker starter købet af dyre ting her," siger Mikkel deMib Svendsen om søgemaskinernes betydning for e-handlen.

Han fremhæver, at han flere gange har hørt fra virksomheder, der er ligeglade med search reputation management med udsagn om, at kunderne bare kommer ned i butikken og spørger, hvis der er noget, de vil vide om produkterne.

"Den slags udsagn er jo temmelig naive," lyder vurderingen fra Mikkel deMib Svendsen.

Kritik af SEO-folket

Ofte lyder kritikken, at reputation management bare er en billig måde for søgemaskineoptimerings-folk (SEO-folk) til at få smør på brødet.

Det skyldes, at den agtpågivende opførsel omkring en virksomheds online-omdømme reelt er historien om den uendelige historie, hvor virksomheden hele tiden skal sørge for at holde sin sti ren for kritiske og urigtige oplysninger i de øverste søgeresultater.

Den slags kritik har Mikkel deMib Svendsen dog kun et skuldertræk til overs for.

"Ligesom en bygningsekspert påpeger, at en bygning kunne trænge til vedligeholdelse i form af maling eller nyt fortov, så er vi fagmænd på søgemaskineoptimering og kan se, om en virksomheds ry trænger til en kærlig hånd på nettet," siger Mikkel deMib Svendsen.

"Det er ikke et særligt validt argument at påpege, at SEO-folk med økonomisk interesse i søgemaskineoptimering som må udtale sig om online-branding. Så ryger alle eksperterne jo i svinget," fortsætter han.

Tilbage til hovedartikel




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere