4. Search reputation management - det er da uetisk

Tilbage til hovedartikel

"En virksomhed har helt grundlæggende ikke som opgave at sprede negative historier om sig selv. Det må andre klare. Så hvis en virksomhed udbreder positive og sandfærdige historier om sig selv, kan jeg ikke se det uetiske i det," siger online-marketing-eksperten Mikkel deMib Svendsen om arbejdet med search reputation management.

Ifølge Mikkel deMib Svendsen er det helt naturligt markedsføringsarbejde at sprede virksomhedens positive historier til så mange medier som muligt og arbejde aktivt med links mellem partnere for at højne troværdigheden til ens varemærke i et søgemaskine-perspektiv.

"Hvis forbrugerne har et problem med balanceringen af historien i medierne, så må de jo gå til medierne og bede om en bedre balancering af historierne," siger Mikkel deMib Svendsen med henvisning til, at søgemaskiner også fungerer som medier, der dog har en noget mere uintelligent vægtning af positive og negative historier - og derfor er nemmere at manipulere med.

Han vurderer dog ikke, at folk flygter fra en søgemaskine som Google af den grund.

Klar til krig

Marketing-eksperten mener til gengæld, at så længe online-markedsføringen som eksempelvis reputation management er lovlig og ikke skader andre, så er det bare om at hoppe på krigstoget og komme ind i kampen mod konkurrenterne.

"Dem, der i overført betydning stiller sig ud på slagmarken og skyder mod min virksomhed, har jeg ingen problemer med at skyde igen mod. Hvis nogen aktivt kritiserer mit produkt, så føler jeg mig fuldt ud berettiget til at modargumentere på andre hjemmesider, pointere forkerte ting i deres kritik og ikke mindst få min advokat til at kigge på injurierende udsagn i kritikken," siger Mikkel deMib Svendsen.

Han understreger dog, at virksomheden ikke bare skal sidde defensivt og vente på, at der kommer nogen og skyder kritik i skoene på den. Men, at man selv i høj grad skal have en offensiv strategi med at sprede positive historier til relevante medier og overvåge, om der kommer kritik på selv små sites.

Dræb løgnen med det samme

Samtidig gør han opmærksom på, at det er en rigtig dårlig idé at anfægte modstandere med halvkvædede viser og deciderede løgnagtige argumenter i blogs og i partnernes netværk for at dæmme op for kritikken på nettet.

"Hvis en kunde brokker sig over noget, skal en virksomhed ikke bare afvise det. For nogen gange er der jo noget om sagen, og så er det dumt at lyve og blive taget i løgnen. For det gør sagen endnu værre," fortæller Mikkel deMib Svendsen.

"I forbruger-programmer på tv, så er det jo de virksomheder, der undskylder og sender rødvin til forulempede kunder, som gør sig bedst. Sådan er det også på nettet," siger han.

Tilbage til hovedartikel




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere