Frankrig vil betale unge for at høre lovlig musik

Europa-Kommissionen har netop godkendt en fransk plan om at subsidiere lovlig download af musik for unge mennesker.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Den franske "Carte Musique"-plan vil forære franske statsborgere i alderen 12 til 25 knap 200 kroner (25 euro) til køb af musik på nettet via abonnementsservices.

Unge mennesker kan købe et 50 euro-kort for bare 25 euro, og de resterende 25 euro bliver altså betalt af staten.

Der har været bekymringer for, om planen kunne give problemer med de europæiske konkurrenceregler, men Kommissionen har nu givet grønt lys og siger, at initiativet ikke er konkurrenceforvridende.

Den franske regering forventes at lancere programmet inden for "de næste par uger," siges det i en udtalelse fra den franske kulturminister, Frédéric Mitterand. Det er noget senere, end Præsident Nicolas Sarkozy forestillede sig i en tale i januar.

Dengang talte han for, at staten skulle uddele tilgodebeviser på godt 1500 kroner, og at det skulle ske i løbet af sommeren.

Den europæiske konkurrencekommissær Joaquin Almunia roser initiativet og målsætningen bag.

"Vi ser meget positivt på den slags initiativer fra medlemsstaterne, der kan øge tilgængeligheden af musik på nettet til lavere priser for forbrugerne og gennem lovlige distributionskanaler. Online-musik er vigtig for internettets succes og for den økonomiske udvikling," sagde Joaquin Almunia.

Vil de store udbydere deltage?

Carte Musique er et led i kampen mod illegale downloads og meningen er, at de unge mennesker skal vænnes til at betale for online-musik gennem lovlige kanaler. Det bliver muligt at købe et kort per person per år, og den franske regering regner med at sælge en million kort om året.

Planen kræver, at de forskellige hjemmesider vil tilbyde enten rabat på musikkøbet, en udvidelse af abonnementsperioden eller bidrag til marketingsomkostningerne ved kortet.

Men eftersom reglerne samtidig siger, at udbyderne ikke må tjene mere end knap 40 millioner kroner på programmet, er der bekymringer for, om nogle af de største udbydere, som iTunes, FNAC og Amazon, vil nægte at deltage.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job