Grønnere Apple på vej

Apple er blevet kritiseret for at bruge giftige kemikalier i elektronikproduktionen, men ifølge Greenpeace har iPod-giganten nu ændret kurs og vil stoppe med at bruge PVC og bromerede flammehæmmere. Se her hvornår du kan købe Apple-produkter med god samvittighed.

Greenpeace har tidligere været efter Apple for at bruge giftige kemikalier i produktionen, men ifølge miljøorganisationen har Apple nu taget kritikken til sig og lagt en anden kurs.

Apples nye iPods, der blev præsenteret tirsdag, indeholder ikke PVC eller bromerede flammehæmmere, og det er ifølge Greenpeace et stort skridt i den helt rigtige retning, da begge materialer ved afbrænding kan give anledning til dannelsen af bromerede og klorerede dioxiner, der er kræftfremkaldende og har hormonforstyrrende virkning.

Baggrundsbelysningen i displayet på de nye iPods bruger nu LED-teknologi. Tidligere blev der brugt fluorescerende lys, der ligesom sparelamper indeholder kviksølv, der er giftigt og kan give skader på centralnervesystemet og nyrerne.

- Det er fantastisk at se, hvordan produktion af elektronik kan udvikle sig. For få år siden var der ifølge producenterne ingen grænser for, hvor vanskelig og kostbar en miljømæssig omstilling ville være. Nu viser Apple, at det kan lade sig gøre at producere et velfungerende og smart cutting-edge produkt og tilmed samtidig sænke priserne. Samtidig viser udviklingen i Apples produkter, at den bagstræbende del af branchens opremsning af alt det, som ikke kan lade sig gøre, bliver stedse mere pinlig, siger kemi-kampagnemedarbejder hos Greenpeace Norden, Erik Albertsen.

Men ikke nok med at de nye iPods er grønne, Apple har som målsætning, at ved udgangen af dette år skal samtlige Apple-produkter være fri for PVC-plastik og bromerede flammehæmmere.

- Siden Greenpeace startede sin kampagne 'Green My Apple' rettet mod Apple i 2006, har Apple rykket sig fra at være direkte ignorant på det "grønne" område til at ligge helt fremme i førerfeltet. Apple har gennemført en imponerende og veltilrettelagt indsats, som mange af deres konkurrenter vil se misundeligt efter, siger Erik Albertsen.

Greenpeace udarbejder en oversigt over de store elektronikfirmaers miljøvenlighed i 'Guide to Greener Electronics', som du finder her.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job