Lego dræber dagligt 10 millioner mails i skyen

Langt hovedparten af Legos elektroniske post er spam. Derfor har legetøjsproducenten oprettet en cloud-baseret sorteringscentral, som kan kende forskel på skidt og kanel, og det virker

Hver uge modtager Lego-koncernen mere end 10,5 millioner elektroniske breve, hvilket svarer til, at hver eneste medarbejder skulle læse cirka 1.750 mails i løbet af en 37 timers arbejdsuge eller 47 mails i timen.

Langt de fleste af forsendelserne er naturligvis spam-post, og efter frasorteringen af de uønskede mails har fundet sted, er det reelle tal barberet ned til godt 80 mails om ugen per medarbejder.

For at få bugt med de mange uønskede postbeskeder besluttede verdens førende fabrikant af plastikklodser i 2006 at implementere en ekstern mail-scanning, hvor både de ind- og udgående digitale postrunder blev udbragt via en mellemstation i skyen.

"Vi besluttede os for at benytte en ekstern service, fordi vi derved undgår at bruge de interne ressourcer på at have et driftmiljø kørende. Et af argumenterne for at skifte fra intern til ekstern drift var bedre oppetid. Løsningen er meget stabil," fortæller Klaus H. Pedersen, der er chef for Infrastructure Services i Lego.

"Vi har ikke vurderet, at det var nødvendigt med ekspertisen inhouse, og derfor leveres posten i dag via en sky, hvor de uønskede mails sorteres fra, og de ønskede slipper igemmen."

Det økonomiske aspekt har ligeledes spillet en rolle i Legos valg.

"Denne type løsning giver et meget klart billede af, hvor mange penge og ressourcer der skal bruges," fortæller Klaus H. Pedersen.

Fra grå til hvid eller sort
Der er naturligvis altid en gråzone, hvor der er tvivl om, hvorvidt en mail skal arkiveres lodret eller leveres i indbakken hos en af Legos medarbejdere.

Denne kategori af forsendelser udløser en besked til modtageren om, at der er en mail, som måske kan have en berettigelse men, at systemet ikke er sikker på, at afsenderen er legitim.

Beskeden placeres derfor i første omgang i skyen, hvor den ligger i karantæne i op til 30 dage. I denne periode kan modtageren så selv sørge for at rekvirere e-mailen.

"Den 30-dages periode, som vi bevarer forsendelser i, er noget af det eneste, vi har tilpasset i den løsning, vi har," fortæller Klaus H. Pedersen.

"Det har vi gjort, fordi vi har 6.000 medarbejdere, der er spredt over hele kloden, og flere af dem rejser meget. Et andet eksempel på, at den lidt længere tidsfrist er rar, er i forbindelse med ferier. Det giver lidt ekstra tid til, at brugerne kan nå at hvidliste en korrekt mail."

God balance
De karantæneramte mails er dog ikke det store problem i firmaet, for der er en god balance i systemet.

"Hver gang, der blokeres for en million mails, viser statistikken at fem mails frigives, så systemet giver et meget lavt antal falske positiver, " fortæller han.

Ud over, at løsningen er en cloud-baseret sorteringscentral, får Lego et par andre fordele med i købet.

"Den eksterne leverandør sørger for, at vores domæner ikke bliver black-listet af de selskaber, der vedligeholder sådanne lister. Sikkerhedsmæssigt betyder det også, at vi kun skal have port 25 åben til vores leverandør," fortæller Klaus H. Pedersen.

Lego har netop skiftet leverandør til Microsoft, der tilbyder deres produkt, Forefront Online Protection for Exchange (FOPE), som en ydelse i forbindelse med Legos software-aftale med software-firmaet.

Ud af kassen
Den normale betalingsmodel er dog typisk baseret på en afregning per bruger.

Da afregningsmodellen foregår per bruger, kan mail-løsninger, der sorterer spam fra, bruges af både helt store og helt små firmaer.

"Vi er gået efter et out-of-the-box-system, hvor vi ikke skal bruge tid på at tilpasse. Desuden betyder standardløsninger ofte mindre risiko for, at noget går galt i driften," siger Klaus H. Pedersen.

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT Security 2020

Strategic IT Security 2020 will focus on the never-ending story about security and cyber-defense, and how you can defend your business and your customer’s data and information. Together with several leading experts and digital executives from all over the Nordic countries, this conference seeks to give you the best input to focus even more on cyber security in the future.

03. november 2020 | Læs mere


Digitaliseringsledelse 2.0: Forretning, innovation og udvikling

På Digitaliseringsledelse kan du derfor en række førende danske CIOs der ærligt fortæller om deres overvejelser, strategier, organisationer og resultater. På dagen får du desuden mulighed for at netværke og reflektere over indholdet i en række korte intensive sessioner samt gå i dialog med dagens stærke oplægsholdere.

05. november 2020 | Læs mere


Dell Talk: Fremtidens arbejdsplads: Få fuld udbytte af medarbejdernes kompetencer og viden

Skal du have fuldt udbytte af medarbejderes kompetencer og den viden, som din organisation ligger inde med, kræver det de rigtige værktøjer, de rigtige processer og det rigtige mindset. I denne talk får du buddet på hvordan fremtidens arbejdsplads ser ud - og hvordan den lever op til kravene fra de dygtige, mobile og kritiske medarbejdere.

06. november 2020 | Læs mere






Premium
Test: Apples nye iPhone er bygget til fart og stil: Så gode er iPhone 12 og iPhone 12 Pro
Computerworld tester: IPhone 12 og iPhone 12 Pro er bygget til fart og til at se godt ud. Varen leveres stilsikkert, men noget er overset i farten.
Computerworld
Salling Group lukker stor online-satsning efter kun et år
Millionsatsningen Fillop lukker ved årets udgang. I stedet er supermarkeds-giganten Salling Group nu på vej med en række helt nye online-satsninger, der er affødt af coronakrisen.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Sådan: Beskyt virksomheden effektivt mod mailbårne angreb
Mailserveren er rykket i skyen, typisk i form af Office 365, men det er truslerne også. For trods højt sikkerhedsniveau hos Microsoft er virksomhederne mindst lige så udsat for mailbårne cyberangreb som førhen. Enten i form af social engineering – hvor angriberne prøver at lokke adgangsgivende informationer ud af medarbejderne, i form af phishing eller gennem deciderede malwareangreb. Dertil kommer forsøg på svindel i form af eksempelvis CEO-fraud, falske fakturaer og meget andet. Denne hvidbog giver et opdateret overblik over angrebsformerne og konkrete bud på, hvordan du bedst forebygger, at din virksomhed rammes.