It-branchens top: Nu skal vi det udbudskaos til livs

Nu er det nok, mener it-brancheforeningen, der er stærkt utilfreds, efter SKI har aflyst 16 rammeaftaler. Også ITEK taler med store bogstaver på virksomhedernes vegne.

Artikel top billede

"Vi har nu brug for helt klare linjer," siger direktør Morten Bangsgaard fra IT-Branchen. Foto: Helle Moos.

SKI har netop opsagt 16 aftaler, efter Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen var efter SKI-aftalernes juridiske holdbarhed.

Nu melder IT-Branchen ud, at der simpelthen må komme styr på tingene.

"Vi har nu brug for helt klare linjer. De offentlige indkøb bør organiseres med færre og ordentligt gennemarbejdede rammeaftaler, som alle har en større omsætning."

"Ellers kommer vi aldrig dette udbudskaos til livs. Det kan hverken kunder eller leverandører leve med," siger direktør Morten Bangsgaard fra IT-Branchen.

En del af de mange aflyste udbud skal genudbydes, mens en stribe aftaler har fået nye betingelser koblet på sig.

Det er alt sammen noget, der udløser ekstra arbejde for leverandørerne.
 
Helligere end paven
Og IT-Branchen er tilsyneladende heller ikke helt tilfreds med styrelsens arbejde i sagen.

"Det er meget beklageligt, at Konkurrencestyrelsen tolker EU's udbudsregler på den skrappest mulige måde, som betyder nye opsagte rammeaftaler."

"Det koster hårdt for it-virksomhederne og resten af erhvervslivet. Det ender med, at vi er helligere end paven," siger han. 

Direktøren håber, at det stopper her.

"For hvert spadestik i de offentlige it-udbud dukker nye lig op. Det her er en meget ubehagelig nytårshilsen til it-erhvervet," siger Morten Bangsgaard.

I sommer kendte Konkurrencestyrelsen 28 KMD-kontrakter ulovlige ude i landets kommuner, da de var indgået uden om udbud.

Hvem skal betale?

Også ITEK under Dansk Industri er irriteret over SKI's rod:

"Det er møgirriterende og belastende for erhvervet, at man nu - endnu én gang - skal ud i nye udbud," siger direktør Tom Togsverd.

"Der er brugt to-ciferede millionbeløb, som nu går i vasken. Hvem skal vi sende regningen til?" spørger ITEK-direktøren.

Han opfordrer SKI til at lave et leverandør-forum, som skal sørge for, at man aldrig havner i samme situation igen.

Læses lige nu

    Red Barnet

    IT Support Engineer

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    MLOps Engineer til opbygning af Forsvarets nye AI-platform

    Nordjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Vil du være med til at opbygge og udvikle Forsvarets dronekapacitet?

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S

    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo

    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

    Dan Toft

    Pinksky ApS

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

    Michael Schou

    Netip A/S