Så dum har man da ikke lov at være...

Det skulle være genialt, men ender med at være katastrofalt. Vi har samlet en håndfuld af de værste eksempler på kiksede pr-stunts fra it- og medievirksomheder.

To medarbejdere fra Dell udfordrede i sidste måned talemåden "al omtale er god omtale," da et marketing-stunt med gidseltema og fokus på tablet-pc'en Dell Streak gik sådan cirka så galt, som man kan forestille sig.

En salgschef fra Dell i sort motorcykelbeklædning og skræmmende maske sagde til medarbejdere i Bygning 1 i Dells hovedkvarter i byen Round Rock i Texas, at de skulle "gå ned i lobbyen."

Flere medarbejdere troede, at manden var bevæbnet. De ringede derfor til alarmcentralen, hvilket resulterede i indsættelsen af Round Rock-politiets indsatsstyrker.

De to medarbejdere, der stod bag stuntet, blev arresteret og sigtet for forstyrrelse af den offentlige ro og orden og livsfarlig adfærd.

Det viste sig hurtigt, at de to tåbelige medarbejdere fra Dell, som arrangerede dette stunt, faktisk blot forsøgte at promovere en ny mulighed for at forbinde Dell Streak med motorcykler fra Harley-Davidson.

En talsmand for Dell kaldte ifølge tv-stationen KXAN hændelsen for udtryk for en medarbejders "dårlige dømmekraft".

Selv om dette stunt næppe kan overgås i dumhed, så har vi her gravet nogle udfordrere frem:

Bombetrussel. Turner Broadcasting dummede sig i januar 2007, da et salgsfremstød for tv-serien Aqua Teen Hunger Force, der bliver vist på Adult Swim, gav bagslag. Kasser på størrelse med bærbare pc'er og blinkende lys formet som karaktererne fra Aqua Teen Hunger Force blev placeret rundt omkring på offentlige steder i Boston heriblandt på broer, hvilket satte hele byen i stå af frygt for et koordineret bombeangreb.

Turner Broadcasting gav en form for undskyldning og endte med at betale en bøde på over 10 millioner kroner.

Wannabe graffitikunstner. Sony promoverede i 2005 sin PlayStation Portable ved at betale for at få spraymalet billeder og ophængt plakater med PSP'en som tema rundt om i New York City og andre byer i USA.

Det gav en tilsyneladende uventet modreaktion fra den graffiti-orienterede modkultur, og reklamestuntet blev i stor udstrækning latterliggjort, hvor nogle malede reklamerne over, mens andre opfordrede Sony til selv at fjerne reklamerne igen eller betale for at få dem fjernet.

Det hjalp heller ikke ligefrem, at Sony BMG allerede var i kraftig modvind for sin ukloge plan om at anbringe rootkits på sine musikkunders pc'er som del af indsatsen mod piratkopiering af musik.

Erhvervsvandalisme. I 2002 sendte Microsoft Bill Gates til Central Park i New York City for at lancere internettjenesten MSN 8, men i den forbindelse overdængede virksomheden byens undergrundsbaner, telefonbokse og alt andet med en jævn overflade med billeder af MSN's logo af en sommerfugl og billedteksten "It's better with the Butterfly" - det er bedre med sommerfuglen. New York Times citerede i en artikel om denne marketingskampagne lederen af Municipal Art Society for at sige: "Dette er intet andet end forretningsgraffiti. Det er ikke bedre end alle de unge mennesker derude, der tagger togvognene."

Overmandet af egen verdensrekord. OK, dette reklamefremstød var ikke ligefrem dumt, men det gik i hvert fald ikke helt glat. Mozilla lancerede i 2008 browseren Firefox 3.0 med et forsøg på at få Guinness-verdensrekorden for det største antal software-downloads på 24 timer. Men pr-stuntet led under egen succes, da sitet blev overbebyrdet, og besøgende fra USA ikke kunne downloade den nye browser før to timer senere end forventet. Mozilla registrerede dog på 24 timer over otte millioner downloads.

Det endte da også med, at Mozilla fik sit certifikat fra Guinness for rekorden.

Fandens også. Spiludgiveren Electronic Arts arrangerede i 2009 en falsk protestdemonstration uden for LA Convention Center. De falske demonstranter var udstyret med skilte og uddelte flyveblade med information fra den opdigtede forening "Salvationists Against Virtual and Eternal Damnation" - eller på dansk "Frelste mod virtuel og evig fortabelse" - i den moralske kamp mod EA's seneste spil Dante's Inferno. Blandt computerspillere var reaktionerne på dette stunt blandede, men i store træk fik EA på puklen for kun at have formået at samle omkring 20 falske demonstranter i stedet for en stor folkemængde, der faktisk kunne have været imponerende.

Er de døde eller ej? Sidste år foregav retrospil-sitet Good Old Games sin egen død. Sitets administratorer meddelte / undskyldte - klædt som "ydmyge munke, der havde syndet" - under en webkonference, at sitets lukning blot var et pr-stunt. "Allerførst vil vi gerne undskylde overfor alle, der har følt sig ført bag lyset eller på nogen måde skadet af lukningen af GOG.com," udtalte de. "Som lille virksomhed har vi ikke noget stort marketingsbudget og derfor kunne vi ikke gå glip af chancen for at generere lidt omtale i forbindelse med en begivenhed så stor som lanceringen af en helt ny version af vores website og endnu vigtigere, at vi bringer Baldur's Gate tilbage fra de døde."

Falsk ærlighed er ualmindeligt dumt. Et hollandsk firma, der kaldte sig selv The Honest Thief, offentliggjorde i 2003 at have til hensigt at udnytte en hollandsk domstolsafgørelse til fordel for fildeling og licensere sin egen peer-to-peer-software og tilbyde juridisk rådgivning til andre fildelings-tjenester. Men 1. april samme år kom det frem, at det alt sammen bare havde været et pr-stunt for at promovere en bog af samme titel, der allerede på daværende tidspunkt havde været på markedet i to år.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Netcompany A/S

Managing Architect

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cloud

Københavnsområdet

Formpipe Software A/S

Senior Product Manager

Københavnsområdet

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S