Sådan genstarter du din virksomhed efter krisen

For at få en lidende virksomhed på rette kurs kræver det gennemgribende ændringer. Se opskriften her.

Artikel top billede

(Foto: Steve Woods)

Læs også:
Undgå konkurs: Vær åben om din virksomheds krise

 

"It-branchen har været bedst til at omstille sig, kan vi se. Der er rigtig mange, det går godt for i øjeblikket."

Det glade budskab lyder fra chefen for den afdeling i revisionshuset PwC, der hjælper kriseramte virksomheder, Bent Jørgensen.

Men før man kommer så vidt, skal man grueligt meget igennem.

De seneste år har it-virksomheder som Maconomy, Jubii og det gamle Danware, som i dag hedder Netop Solutions, været gode eksempler på, at en radikal ændring af virksomheden har vendt fiasko til succes.

En turnaround af en virksomhed kræver som regel, at der kommer en ny leder i chefstolen, der ikke er bange for at tage fat, hvor det virkeligt gælder.

Den nye leder er ikke belastet af sentimentale følelser for den virksomhed, der skal vendes på hovedet. Og han - det er typisk en han - kan se årsager og sammenhænge på en måde, som den gamle ledelse ikke kan.

Derfor er første trin i enhver turnaround at finde den rette mand til jobbet.

"En helt central faktor er erfaring i ledelse. Der er nogle, der i dag sidder som administrerende direktører og formænd for bestyrelser, og som blev færdiguddannede i midten af halvfemserne."

"De har i princippet kun prøvet medgangstider og har fokuseret på toplinjen. De kunne have mange projekter i søen på en gang, men pludselig bliver kompasset ændret. Nu er der kun tid til ét projekt, man skal til at have fokus på bundlinjen, skære ned i medarbejderstaben og rette til."

"Nogle er blevet helt paralyseret i den proces, hvor de næsten ikke kan handle. De er ude i en virkelighed, de aldrig har oplevet før," siger Bent Jørgensen, som er partner i PwC og leder den afdeling, der hjælper kriseramte virksomheder.

Det er ikke altid nødvendigt i en turnaround at skifte ledelsen ud. Men ofte er en gammel ledelse ikke omstillingsparat, hvis det allerede er lykkedes virksomheden at komme så langt ud.

Skaf overblik - og penge

Danske virksomheder er særligt udsatte i krisetider. Mange opererer kun i det nordiske marked, mens de, der gør det bedst i krisetider, er de internationale virksomheder, som i forvejen har aktiver i de nye vækstmarkeder.

Samtidig er det blevet sværere at låne penge, og det er farligt for likviditeten, for likviditet er en nøglefaktor.

"Vi oplever ikke virksomheder gå ned på grund af dårlige regnskaber, men de klarer sig ikke, hvis de ikke har penge til at betale deres regninger," siger Bent Jørgensen.

For selvom der skæres og fyres og rettes til, skal leverandørerne stadig betales og de ansatte have deres løn. Og der skal være penge til innovation. Ellers er virksomheden død, når krisen er overstået.

En helt konkret foranstaltning er at få kunderne til at betale løbende, især ved større projekter. Der skal simpelthen penge ind på firmakontoen.

Ledelsen skal skaffe sig det komplette overblik over virksomheden. Mange virksomheder ved ikke, hvor pengene egentlig tjenes eller tabes.

Hvilke markeder og kunder er rentable, og hvilke er ikke? Den viden må en ledelse i en kriseramt virksomhed tilegne sig hurtigt, uanset om det er en ny ledelse eller det er den gamle, der skal redde virksomheden.

"Virksomhederne har ofte nogle prestigekunder, som de tror, er enormt vigtige. Vi oplever, at virksomhederne overser en lang række omkostninger ved en kunde, som så i virkeligheden slet ikke er rentabel," siger Bent Jørgensen.

Og så er der stadig noget, der hedder sund fornuft. Krisekonsulenterne hos PwC fortæller, at de har været ude i virksomheder, der har avancerede SAP-løsninger, hvor man bare med en lommeregner kan sige, at det ikke hænger sammen.

Læs også:
Undgå konkurs: Vær åben om din virksomheds krise

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S