Her er Onfone-opskriften - den er millioner værd

TDC's køb af Onfone er historien om igen. Læs her, hvorfor det igen og igen lykkes små selskaber at blive solgt.

Artikel top billede

Hov, nu skete det igen!
 
En af udfordrerne til de store teleselskaber blev købt op.
 
Onsdag betalte TDC cirka 300 millioner kroner for konkurrenten Onfone, som har skovlet tusindvis af kunder ind det seneste års tid.
 
Dermed indtræder Onfone på listen af mobilselskaber, som opnåede sådan en størrelse, at en af de store så sig nødsaget til at købe selskabet. Tidligere eksempler er Telmore, CBB, Debitel, Bibob, og M1.
 
"Det bliver sværere og sværere for nye, hver gang et selskab bliver købt, og jeg havde egentlig troet, at de store ville statuere et eksempel og ville lade Onfone lide, så selskabet skulle bevise, at det kunne tjene penge," siger aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank. 

Onfone har kørt med underskud, men kundebasen er nået op på 170.000.
 
"Men de store har nok konkluderet, at Onfone med sin kundebase efterhånden ville være i stand til at tjene penge, og så er det måske godt at gøre som TDC og få dem fjernet," fortsætter han.
 
TDC-chef ville ikke købe Onfone
Det har altid været til stor gene for de store mobilselskaber som 3, TDC, Telenor og Telia, at der kom en fræk dreng ind i klassen. En dreng, som var klar til at presse prisen i markedet så meget, at de andre må købe ham ud for at skabe ro i markedet.
 
Modellen er blevet belønnet igen og igen, og eksempelvis har iværksætteren Frank Rasmussen gjort det to gange med både Telmore og Bibob. Efterfølgende opstår der så ro i markedet, men det giver plads til, at en ny aktør kan komme ind, som det er sket gentagne gange.
 
Derfor blev der i forbindelse med Onfone spekuleret i, at ingen af de store teleselskaber denne gang ville belønne lykkeridderne fra Onfone.
 
Computerworld talte med TDC's topchef, Henrik Poulsen, om netop dette fænomen i februar.
 
Hvorfor har I traditionelt set belønnet disse lykkeriddere?
 
"Det bør man måske heller ikke gøre, og det er heller ikke noget, som jeg har et stort ønske om at gøre," svarede Henrik Poulsen dengang.
 
Topcheferne i de andre teleselskaber havde også givet udtryk for, at de ikke ville købe Onfone, men alligevel blev selskabet onsdag solgt for omkring 300 millioner kroner.

Hvem bliver den næste?

Nu er spørgsmålet så bare, hvem der bliver den næste uartige dreng i klassen.
 
"Et nyt selskab (der skal gøre sig håb om at blive solgt, red.) skal for alvor revolutionere branchen og samtidig skrue på prisen, og jeg vil tro, at et selskab som Onfone har nået et niveau, hvor det bevæger sig på grænsen af, hvad der er lønsomt. Derfor går der nok et stykke tid, inden en ny spiller kommer," siger Morten Imsgard.
 
Han påpeger, at de nye aktører opstår, når der sker en teknologisk udvikling, som de kan drage nytte af før de etablerede spillere.
 
"Telmore er et klart eksempel på et selskab, som virkelig revolutionerede det danske telemarked. Pludselig blev forbrugerne flyttet over på internetplatformen, og det gjorde, at selskabet kunne operere med et helt anderledes omkostningsniveau end de traditionelle teleselskaber kunne," forklarer han. 
 
Ifølge Morten Imsgard har Onfone formået at skeje ud fra de andre ved at fokusere på billig data.
 
"Onfone har haft held med at skabe et brand som værende det selskab, som forbrugeren skal være kunde hos, hvis forbrugeren ønsker gode priser på mobildata," fortæller han.
 
TDC har med købet af Onfone betalt over 1.700 kroner per kunde, hvilket er noget dyrere end tidligere eksempler som Telenor/Sonofons køb af CBB og Bibob til henholdsvis 1.350 og 850 per kunde.

Det interessante ved købet af Onfone er dog, at kunderne skifter fra Telenors til TDC's netværk. I tilfældene CBB og Bibob var kunderne i forvejen hos Telenor, mens Telmore-kunderne i sin tid var i TDC's net.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil